MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. juli 2017
2017 - 4041
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. juni 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 629:
Venstre i Holstebro siger i den lokale debat, at en station i Tvis kan etableres
for godt 25 mio. kr., jf. vedlagte dokument og ikke for godt 54 mio. kr. som
Transportministeriet har tilkendegivet. Vil ministeren redegøre for, hvad en ny
station vil koste, så det kan klarlægges i den offentlige debat?
Svar:
Et præcist anlægsoverslag for en ny station i Tvis må bero på, at der udarbejdes
et beslutningsgrundlag for et sådant anlæg. I Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriets notat af 28. marts 2017, der er fremsendt til forligskredsen bag
”Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik” d. 30. marts 2017,
fremgår føl-
gende:
”For Sparkær og Tvis stationer gælder det, at stationerne vil skulle placeres
på strækninger, hvor der i dag køres under 140 km/t. Det betyder at passage-
rer kan krydse direkte over sporene, hvis der etableres varslingsanlæg eller
bomme. Om adgangen til perronen fra det omkringliggende landskab kræver
elevatorer, ramper eller kan ske direkte som følge af begrænsede niveaufor-
skelle kræver dog nærmere undersøgelser under inddragelse af stationens
præcise placering. Afhængig af de lokale forhold
kan posten ”gangbro, trap-
pe, elevator” i tabel 1 således reduceres væsentligt for så vidt angår stationer-
ne i Tvis og Sparkær. Der kan af sikkerhedsmæssige årsager ikke etableres
krydsning af spor i niveau på strækningerne, hvor der køres 140 km/t eller
derover, hvilket er gældende for stationer i Laurbjerg og Stilling. Derfor
rummer disse anlægsoverslag ikke samme mulighed for at reducere posten
”gangbro, trappe, elevator”. ”
Såfremt der ikke skal etableres gangbro, trappe og elevator bliver anlægsover-
slaget inkl. 50 pct. korrektionstillæg, som også angivet i bilaget til TRU
spørgsmål 629, 25,5 mio. kr.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen