Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1781060_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. august 2017
2017-4020
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. juni 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 627:
Hvad er baggrunden for, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet ikke me-
ner, at der behov for en ring 5 forbindelse i tilknytning til en evt. kommende
HH-forbindelse for biltrafik? Skyldes det, at ministeren ikke forventer yderlige-
re trafik i forhold til i dag med en ny fast forbindelse? Mener ministeren, at en
evt. øget trafikmængde af biler over Øresund alene skal afvikles på den nuvæ-
rende Helsingør motorvej?
Svar:
Den strategiske analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg
fokuserer på en HH-forbindelse uden Ring 5. Foreløbige analyser, som de regi-
onale myndigheder har gennemført, viser, at Ring 5 ikke er en forudsætning for
etablering af en eventuel fast HH-forbindelse. Det understøttes af Vejdirektora-
tets trafikale analyse af hovedstadsområdet fra 2016, der viser, at hovedparten
af bilisterne, der vil passere en HH-forbindelse, under alle omstændigheder
ventes at køre videre ad Helsingørmotorvejen.
En eventuel fast HH-forbindelse vil øge den regionale integration og dermed
trafikken over Øresund. En HH-vejforbindelse vil derfor givetvis medføre et
behov for at udbygge dele af Helsingørmotorvejen og eventuelt også mindre
dele af de eksisterende ringvejsforbindelser om København. Det skal netop
undersøges nærmere i forbindelse med den strategiske analyse.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen