Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1779613_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. august 2017
2017-4000
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. juni 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del) på vegne af Karsten Hønge (SF), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 626
Agter Transportministeren at sikre, at der udarbejdes en ”plan B” for signalsy-
stemet på den nye bane København-Køge-Ringsted for det tilfælde, at det nye
signalsystem ikke kan bringes til at fungere, når banen åbner ultimo 2018, så-
ledes at denne plan giver mulighed for at udnytte kapacitet og funktionalitet på
den nye bane fuldt ud eller næsten fuldt ud?
Besvarelse af spørgsmål 626
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Indledningsvis skal det understreges, at Banedanmark fortsat arbejder ud fra
den forventning, at strækningen sættes i drift med det nye signalsystem. Poten-
tielle udfordringer knyttet til strækningen har dog resulteret i, at Banedanmark
undersøger mulighederne for at anvende et simpelt og traditionelt signalkon-
cept i fald fremdriften viser sig ikke at være tilstrækkelig til, at strækningen kan
ibrugtages med ERTMS (”plan B”). En endelig
beslutning herom forventes først
at blive truffet primo 2018. Såfremt ”plan B” bliver en realitet vil der være tale
om en midlertidig løsning.
Hvis der bliver tale om at ibrugtage strækningen med et mere simpelt signal-
koncept, vil kapaciteten ikke kunne udnyttes fuldt ud. Banedanmark er allerede
i tæt samarbejde med DSB om køreplanen efter åbningen af Den nye bane
både i et scenarie med ERTMS og med en traditionel signalløsning. I begge
tilfælde er det planen at åbne strækningen med reduceret kapacitetsudnyttelse.
Dette skyldes blandt andet, at det først forventes at være muligt at køre mellem
Køge Nord og Køge fra andet kvartal 2019, grundet Signalprogrammets revide-
rede tidsplan for udrulning af Early Deployment-strækningen (Roskilde-Køge-
Næstved).
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 626: Spm. om ministeren agter at sikre, at der udarbejdes en plan B for signalsystemet på den nye bane København-Køge-Ringsted for det tilfælde, at det nye signalsystem ikke kan bringes til at fungere, når banen åbner ultimo 2018, således at denne plan giver mulighed for at udnytte kapacitet og funktionalitet på den nye bane fuldt ud eller næsten fuldt ud, til transport-, bygnings- og boligministeren
1779613_0002.png
Der pågår et tæt samarbejde mellem DSB og Banedanmark om en plan for
gradvis indfasning af Den nye bane København-Ringsted.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen