Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1782670_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 623: Spm. om, hvordan en fuld gennemførelse af Togfonden og Timemodellen vil påvirke driftsøkonomien for jernbanen i Danmark under hensyntagen til blandt andet lavere omkostninger pr. kilometer som følge af højere hastighed og bedre udnyttelse af materiel, herunder højere belægning, som følge af at der kan indføres en taktkøreplan, til transport-, bygnings- og boligministeren
1782670_0002.png
anskaffelse og indsættelse af flere tog. Samlet set var der således ikke tale om
en besparelse. Anskaffelse af nye tog var forudsat at ske på tidspunkter, hvor
der alligevel var brug for de nye tog.
Der blev forventet øgede omkostninger i Banedanmark for 120 mio. kr. årligt
som følge af vedligeholdelse den ekstra infrastruktur.
Den samlede nettoeffekt for jernbanen i Danmark kunne således opgøres til en
forbedring på 152 mio. kr. årligt.
Beregningerne blev i 2013 baseret på forudsatte nøgletal for velfungerende
dieseltog før togfonden og eltog efter togfonden. En sammenligning med kørsel
med IC4 før togfonden vil f. eks. give et andet resultat.
DSB har efterfølgende udarbejdet beslutningsgrundlag for indkøb af nye eltog
(Fremtidens Tog). I den forbindelse vurderes det, at homogenitetseffekten ved
at indkøbe tog baseret på én produktplatform (fjerntog) i stedet for to produkt-
platforme (fjern- og regionaltog) i sig selv indeholder en nutidsværdi på 0,7
mia. kr. svarende til en årlig fordel på omkring 40-45 mio. kr.
Effekten af de tekniske homogenitetsfordele blev ikke taget i betragtning i for-
bindelse med driftsøkonomiske beregninger af Timemodellen fra 2013. Hvis
man inddrager DSB’s nye beregninger af homogenitetseffekten og sammenlig-
ner et basisscenarie, hvor der indkøbes én togtype med et scenarie med time-
modellen, der kræver to togtyper (højhastighed og IC-tog) ændres driftsøko-
nomien i Timemodellen. Med indkøbet af højhastighedstog til den fulde reali-
sering af Timemodellen med de ovennævnte driftsomkostninger- og indtægter
ville driftsresultatet blive reduceret med 40-45 mio. kr. således resultatforbed-
ringen med timemodellen bliver på 107-112
mio. kr. årligt”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen