Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1777029_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. juli 2017
2017 - 3999
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 28. juni 2017 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikke-medlem Kirsten Brosbøl (S).
Spørgsmål nr. 621:
Hvad var kravet til overfartstid i udbuddet for indeværende kontraktperiode for
ruten Samsø
Kalundborg?
Svar:
Ministeriets kontrakt med Danske Færger A/S om Samsø-Kalundborg blev
sendt i udbud, inden den nye færgehavn i Ballen var opført af Samsø Kommu-
ne. Opførelsen af Ballen Færgehavn nedbragte sejlafstanden og dermed over-
fartstiden sammenlignet med afstanden til Kolby Kås, som tidligere anvendtes.
I henhold til ydelsesspecifikationens pkt. 2.1 må overfartstiden højest udgøre
75 minutter på højkapacitetsdage og 90 minutter på lavkapacitetsdage. Det
forudsatte imidlertid, at Ballen Færgehavn blev indrettet som planlagt på tids-
punktet for udbuddet. Samsø Kommune besluttede imidlertid at ændre hav-
nens molehovedlayout, fordi det blev vurderet at kunne reducere vejrbetinget
bølgedannelse, der kan påvirke stabiliteten i færgedriften. Det ændrede mole-
hovedlayout medførte en ændret ind- og udsejling, der af kommunen vurderes
at forlænge overfartstiden med 2-4 minutter.
Som følge af dette har ministeriet over for Danske Færger A/S accepteret, at
overfartstiden kan forlænges tilsvarende som følge af det ændrede molehoved-
layout, da det ikke indgik i udbuddet. Ministeriet er i dialog med Danske Fær-
ger A/S om den afledte håndtering.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen