Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1775553_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. juli 2017
2017 - 3899
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. juni 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 608 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Annette Lind (S).
Spørgsmål nr. 608 TRU alm. del:
”Vil
ministeren
i lyset af den katastrofale brand i Grenfell Tower i London
genoverveje de lempelser for erhvervsbyggeriets anvendelse af brændbar isole-
ring i tag og vægge, som blev gennemført i 2016?”
Svar:
Jeg vil indledningsvis gerne henvise til min besvarelse af TRU alm. del spørgs-
mål nr. 605 samt 606 og beskrivelsen af reguleringen på området heri.
Med vækstaftalen fra 2014 blev det af aftaleparterne (SR-regeringen, V, K og
DF) besluttet, at brandkravene for højlagre og frosthøjlagre skulle bringes i
bedre overensstemmelse med brandkravene i vores nabolande. Derudover
skulle der igangsættes et analysearbejde med henblik på at udarbejde en mere
risikobaseret tilgang til brandkrav i byggeriet.
Vækstaftalen fra 2014 blev fulgt op med V-regeringens vækstpakke fra novem-
ber 2015, hvoraf det fremgik, at sammenhængen i brandreguleringen skulle
styrkes ved, at brandsikringen af højlagre og sammenlignelige lagerbygninger
fremadrettet udelukkende skal reguleres gennem byggelovgivningen.
Initiativet blev implementeret i sommeren 2016, hvor beredskabslovens regule-
ring af brandsikring af højlagre og lignende lagerbygninger blev ophævet, og
nye krav vedrørende disse bygninger blev indført i bygningsreglementet. Der
blev også i sommeren 2016 tilføjet et nyt kapitel til Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsens eksempelsamling om brandsikring af byggeri, som handler om brand-
sikring af industri- og lagerbygninger. Dette skete i forbindelse med, at brand-
reguleringen af højlagre og lignende lagerbygninger blev overflyttet fra bered-
skabslovgivningen til byggelovgivningen.
Den væsentligste ændring, der er sket med flytningen af brandreguleringen fra
beredskabsloven til byggeloven, er, at beredskabslovens konkrete krav til,
hvordan lagerbygningerne skal brandsikres, nu er erstattet af mere fleksible
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 608: MFU spm. om ministeren vil genoverveje de lempelser for erhvervsbyggeriets anvendelse af brændbar isolering i tag og vægge, som blev gennemført i 2016, til transport-, bygnings- og boligministeren
1775553_0002.png
funktionskrav i bygningsreglementet. Det betyder, at bygningsejeren mere frit
end tidligere kan vælge, hvordan en lagerbygning, der alene reguleres af bygge-
loven, skal brandsikres. Det betyder også, at der på området ikke længere stilles
materialespecifikke krav, og at en bygherre fx kan vælge at isolere sin lagerbyg-
ning med plastbaseret isolering, forudsat at bygningsreglementets krav om et
forsvarligt personsikkerhedsniveau er opfyldt.
De nye eksempler i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens eksempelsamling beskri-
ver, hvordan man kan vælge at brandsikre sin lagerbygning i én etage, så den
overholder bygningsreglementets brandkrav
herunder især reglementets krav
om, at der skal være en forsvarlig personsikkerhed i bygningen i tilfælde af
brand. Der er eksempler på, hvordan lagerbygninger i én etage kan udføres
med plastbaseret isolering på en personsikkerhedsmæssig forsvarlig måde. En
forudsætning herfor er fx, at der skal gennemføres en brandprøvning af den
valgte løsning, som skal kunne dokumentere, at løsningen lever op til bygnings-
reglementets brandkrav.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har oplyst, at det er styrelsens vurdering, at
reguleringen af brandsikring af lagerbygninger under byggeloven sikrer et for-
svarligt personsikkerhedsniveau.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen