Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1775557_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. juli 2017
2017 - 3899
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. juni 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 606 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Annette Lind (S).
Spørgsmål nr. 606 TRU alm. del:
”Vil ministeren redegøre for både de nuværende og de tidligere regler for an-
vendelse af brændbar isolering i dansk byggeri?”
Svar:
Jeg vil indledningsvis henvise til min besvarelse af TRU alm. dels spørgsmål nr.
605 og beskrivelsen af reguleringen på området heri.
Med hensyn til spørgsmålet om de nuværende og tidligere regler for anvendelse
af brændbar isolering i dansk byggeri har jeg forelagt spørgsmålet for Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen, som har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig
til:
”I starten af 1980’erne
fremgik det af bygningsreglementet, at de første plastba-
serede isoleringsmaterialer var blevet godkendt til det danske marked, hvorfor
der i det daværende reglement blev indført krav, der specifikt handlede om
isoleringsmaterialers brandmæssige egenskaber. Indtil 2000 fremgik det af
bygningsreglementet, at isoleringsmaterialer i beboelsesbyggeri som udgangs-
punkt skulle være ubrændbare. Andre materialer måtte kun anvendes i det
omfang, dette kunne godkendes af den relevante myndighed. Siden 2000 har
det været tilladt at bruge andre materialer til isolering af byggeri end ubrænd-
bare. Der har i bygningsreglementet samtidig været krav om, at branden ikke
måtte sprede sig ud over den enhed, som den var opstået i samt krav om, at
personer skulle kunne nå at bringe sig i sikkerhed i tilfælde af brand.
I 2004 blev bygningsreglementets brandkrav gjort mere tidssvarende, idet der
blev indført funktionsbaserede krav. Den funktionsbaserede regulering inde-
holder ikke materialespecifikke krav og kan opfyldes på forskellige måder, så
længe det kan dokumenteres, at den konkrete bygning opfylder funktionen
brandsikkerhed. Denne regulering giver mulighed for innovation i byggeriet,
men den sikrer samtidig et forsvarligt personsikkerhedsniveau.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: MFU spm. om en redegørelse for både de nuværende og de tidligere regler for anvendelse af brændbar isolering i dansk byggeri, til transport-, bygnings- og boligministeren
1775557_0002.png
Samtidig med indførelsen af de funktionsbaserede brandkrav blev
Eksempel-
samlingen for brandsikring
af byggeri udgivet, som bl.a. afspejler de detaljere-
de brandsikkerhedskrav, som fremgik af bygningsreglementet op til det tids-
punkt. I tillæg hertil blev der indarbejdet konkrete udførselseksempler i denne
vejledning, som omfattede byggeri op til 22 meters højde.
Vejledningen er blevet opdateret i takt med, at nye eksempler på brandsikring
kunne tilføjes, og i 2012 indførte Energistyrelsen (nu Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen) et nyt eksempel til denne vejledning, som beskriver, hvordan enfami-
lieshuse kan udføres med plastbaseret isolering på en personsikkerhedsmæssig
forsvarlig måde. En forudsætning herfor er fx, at der skal gennemføres en
brandprøvning af den valgte løsning, som skal kunne dokumentere, at løsnin-
gen lever op til bygningsreglementets brandkrav. Eksemplet blev tilføjet, efter
at en arbejdsgruppe bestående af brancheorganisationer og myndigheder hav-
de anbefalet det.
I 2016 blev der på opfordring fra kommuner og andre af byggeriets aktører
tilføjet yderligere eksempler til vejledningen, der beskriver, hvordan beboelses-
byggeri op til 45 meters højde kan brandsikres. De eksempler, som fremgår af
eksempelsamlingen, beskriver bl.a., at bygninger, der er så høje, at redningsbe-
redskabet med sine stiger ikke kan nå redningsåbningerne på alle etager, skal
udføres med ubrændbar isolering.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen