Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1775264_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. juli 2017
2017-3874
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. juni 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 600:
Hvordan sikrer ministeren, at der skabes flest mulige danske arbejdspladser,
når den nye Storstrømsbro skal opføres?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende:
”Der kan ikke i forbindelse med udbuddet af opførelsen af Storstrømsbroen
stilles krav om, at alt arbejdet skal udføres i Danmark på danske arbejdsplad-
ser, idet et sådant krav ville være i strid med EU-retten.
I forbindelse med VVM-undersøgelsen for anlæg af en ny Storstrømsbro og
nedrivning af den gamle bro igangsatte Vejdirektoratet i efteråret 2013 en hø-
ring blandt kommuner og havne om egnede arealer til mulig produktion af bro-
elementer til den nye Storstrømsbro. Da der dengang ikke var oplagte arealer
med direkte havneadgang ved brostedet, var det derfor hensigtsmæssigt at pege
på et egnet eksternt produktionsareal som supplement til arbejdsarealer ved
brostedet allerede i planlægningsfasen inden vedtagelse af anlægsloven.
På baggrund af oplysninger fra de hørte havne vurderede Vejdirektoratet ud fra
en teknisk, miljømæssig og økonomisk vurdering, at Nakskov Havn blandt an-
søgerne var det bedst egnede sted at placere et egnet eksternt areal.
Derudover har Vejdirektoratet som led i den såkaldte ’konkurrenceprægede
dialog’ i den igangværende udbudsproces afholdt møder med de konsortier, der
er prækvalificeret til at afgive tilbud på anlæg af Storstrømsbroen. Her er kon-
sortiernes overvejelser om påtænkte udførelsesmetoder samt den optimale
størrelse af arbejds- og produktionsarealer og placering af disse blevet drøftet.
Tilbagemeldingerne fra konsortierne er, at det vil billiggøre projektet, hvis de
får mulighed for at disponere over arealer til produktion i umiddelbar nærhed
af brostedet som alternativ til arealet i Nakskov.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der skabes flest mulige danske arbejdspladser, når den nye Storstrømsbro skal opføres, til transport-, bygnings- og boligministeren
1775264_0002.png
På den baggrund har Vejdirektoratet i udbudsmaterialet beskrevet, at der kan
benyttes et produktionsareal ved Nakskov Havn, et større areal på Masnedø
(gartnerigrunden) samt på Falster, men at entreprenøren samtidig stilles frit
med hensyn til at benytte andre arealer, forudsat at det areal, der ønskes benyt-
tet, er godkendt til formålet inden ibrugtagning. Dette antages at skabe de bed-
ste rammer for en effektiv konkurrence i udbudsprocessen.
Det bemærkes, at det allerede ved VVM-undersøgelsen var en forudsætning, at
det er den entreprenør, der får tildelt anlægsentreprisen, der beslutter, hvilke
arealer der ønskes benyttet. Ligeledes fremgår det af bemærkningerne til an-
lægsloven, at det vil være op til en kommende entreprenør at vælge anlægsme-
toder, ligesom eventuelt valg af et eksternt produktionsareal i Nakskov vil være
op til en kommende entreprenør.
Derudover har Vejdirektoratet indgået proaktivt i samarbejdet med lokale og
regionale erhvervsnetværk og kommuner for at sikre, at erhvervslivet er klar til
at støtte entreprenøren i projektets udførelsesfase.
Endelig har Vejdirektoratet afsat et beløb til bonusordninger for meropfyldelse
af kontraktuelle krav, som henfører sig til miljø, arbejdsmiljø, sociale klausuler,
virksomhedspraktik, velfærdsforanstaltninger, CSR-forhold, samarbejde med
omgivelserne mv. og initiativer, som kan tilføre samfundet og projektet øget
værdi mv.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen