Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1681380_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. oktober 2016
2016-4953
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 6. oktober 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 6:
Ministeren bedes som opfølgning på svar på TRU, alm. del, spm. 556 og spm.
557 (2015-16) redegøre for, hvor mange ekstra Øresundstogsæt, der er brug for,
hvis driften skal fungere som normalt (ingen nedformering, bemandet driftsre-
serve i Malmö, reservestamme i Malmö etc.), herunder hvordan det vil forehol-
de sig, hvis der kun er gennemsnitlig 6 Øresundstogsæt ude af drift, og der blev
anvendt det samme antal IR4-togsæt som under den tidligere operatør DSB
Øresund/First.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB
har brug for fire Øresundstogsæt mere end de 109 togsæt, der er til rå-
dighed i den samlede dansk-svenske pulje, hvis der skal korrigeres for de til-
tag (nedformeringer, bemandet driftsreserve i Malmø, reservestamme i Mal-
mø mv.), som nævnes i ministerens svar på TRU alm. del 556, og såfremt der
stadig er ID- og grænsekontrol.
DSB forstår henvisningen i spørgsmålet til togsæt ’ude af drift’ som togsæt,
der ikke kan bruges i drift.
Antal togsæt, der er ude af drift, dækker over havarerede togsæt og den faste
værkstedpulje, som DSB i dag har fastsat til ni Øresundstogsæt. Såfremt DSB
kun måtte have seks Øresundstogsæt ’ude af drift’ i gennemsnit, ville det bety-
de, at DSB skulle reducere sin værkstedspulje fra de nuværende ni til seks
Øresundstogsæt. Dette vil teoretisk set reducere behovet for ekstra Øresunds-
togsæt fra de oven for omtalte fire til ét Øresundstogsæt. En reduktion af
værkstedspuljen ville dog medføre store negative konsekvenser for driften, da
køreplanen ville blive sårbar og mindre robust, hvilket vil resultere i aflysnin-
ger og forsinkelser til stor gene for kunderne. Det vil efter DSB’s opfattelse
ikke være en realiserbar løsning.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm. om, hvor mange ekstra Øresundstogsæt, der er brug for, hvis driften skal fungere som normalt, til transport- og bygningsministeren
1681380_0002.png
For så vidt angår DSB’s anvendelse af IR4-togsæt, så anvender DSB i dag ét
IR4-togsæt mere i myldretiden i forhold til, hvad DSB Øresund gjorde i 2015.
Det ekstra IR4-togsæt bruges i dag til at opformere en afgang i myldretiden
til to IR4-togsæt i stedet for ét, og det påvirker derfor ikke behovet for antallet
af Øresundstogsæt.
For så vidt angår anvendelsen uden for myldretiden, så anvendte DSB Øre-
sund i 2015 fem IR4-togsæt. I dag anvender DSB ikke IR4-togsæt uden for
myldretiden, og de afgange, som i 2015 blev kørt med IR4-togsæt, bliver i dag
kørt med Øresundstogsæt. Dette påvirker dog ikke det samlede behov for Øre-
sundstogsæt, da disse afgange køres uden for myldretiden, hvor materielbe-
hovet ikke er dimensionerende for den samlede materielanvendelse.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt