Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1775256_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. juli 2017
2017-3765
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 15. juni 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 590:
Ministeren bedes beregne besparelsen på udgifter til boligsikring i de kommu-
ner, som ikke er omfattet af boligreguleringslovens bestemmelse om regulering
af huslejen, såfremt lejeniveauet i de private udlejningsboliger reduceredes
med gennemsnitligt 54,2 pct., jf. rapporten ” Konsekvenser af huslejeregulering
på det private udlejningsboligmarked - En mikroøkonomisk undersøgelse for
2000’erne” fra september 2012 (www.dreammodel.dk).
Svar:
Jeg skal oplyse, at ovennævnte rapport blev udarbejdet med henblik på at
be-
regne størrelsen af lejernes gevinst ved huslejereguleringen og se på, hvilke
grupper af lejere der især opnår en fordel af huslejereguleringen.
I rapporten er reguleringsgevinsten i 2010 beregnet til i gennemsnit kr. 19.731
per bolig, hvilket svarer til en huslejestigning ved afskaffelse af huslejeregule-
ring på 54,2 pct.
Rapportens konklusion om en huslejestigning ved afskaffelse af huslejeregule-
ring på kr. 19.731 svarende til 54,2 pct., giver ikke grundlag for modsætningsvis
at opstille en hypotese om, at en indførelse af huslejereguleringen ville indebæ-
re en huslejereduktion på54,2 pct. Den procentvise stigning af huslejen på 54,2
pct. svarende til en ekstraudgift på kr. 19.731 indebærer således ikke, at en re-
duktion af huslejen på 54,2 pct. vil give en besparelse på kr. 19.731. Derfor vil
beregningen være misvisende.
Desuden handler rapportens konklusion om et gennemsnit for alle kommuner
under ét med store forskelle mellem landsdele, mens den efterspurgte bereg-
ning kun vil omfatte en del af landet. Ifølge rapporten er der en markant effekt
af beliggenhed, således at gevinsten er højest i Københavnsområdet og til dels
Nordsjælland.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 590: Spm. om ministeren vil beregne besparelsen på udgifter til boligsikring i de kommuner, som ikke er omfattet af boligreguleringslovens bestemmelse om regulering af huslejen, såfremt lejeniveauet i de private udlejningsboliger reduceredes med gennemsnitligt 54,2 pct., til transport-, bygnings- og boligministeren
1775256_0002.png
Det fremgår endvidere af rapporten, at den anvendte metode bl.a. indebærer,
”at dynamiske effekter som følge af efterspørgsels-
og udbudsændringer for
private udlejningsboliger og øvrige boligtyper ikke medregnes. Det betyder
formentlig, at markedshuslejen overvurderes, da særligt efterspørgslen efter
huslejeregulerede udlejningsboliger kan forventes at falde, hvis de omfattes af
fri lejefastsættelse.”
Det fremgår desuden,
at ”huslejereguleringens udbredelse
analyseres med regi-
sterdata, hvor identifikation af boligers lejeloft er forbundet med væsentlig
usikkerhed. Der er bl.a. ikke muligt at identificere ”5, stk. 2”-boliger.”
Den efterspurgte beregning vil på baggrund af ovennævnte ikke kunne give et
rimeligt skøn over
besparelsen på udgifter til boligstøtte i de kommuner, som
ikke er omfattet af boligreguleringslovens bestemmelse om regulering af husle-
jen, hvis disse kommuner havde bestemt, at reglerne skulle gælde i kommunen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen