Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
Christiansborg
29. juni 2017
Svar på Transport-, Bygnings og Boligudvalgets spørgsmål nr.
578 (Alm. del) af 7. juni stillet efter ønske fra Louise Skovsby (S)
Spørgsmål
I forlængelse af ministerens besvarelse i Folketingssalen den 10. maj 2017 på
S 1180, hvor ministeren oplyste, at han ønskede at kigge fremadrettet og langsigtet
på den anden side af 2020 og få prioriterede vejnettet - også på Vestfyn, sammen-
holdt med den daværende transport- og bygningsministerens svar på TRU alm.
del - spørgsmål 41, hvor det oplyses, at niveauet for de samlede offentlige investe-
ringer er væsentligt højere frem mod 2020 end forventet, bedes ministeren uddy-
be, om ministeren finder det inden for rammerne af regeringens økonomiske poli-
tik at udbygge den vestfynske motorvej med et 3. spor i perioden 2020 til 2026,
hvilket vil sige samtidigt med at den nye dobbeltsporede højhastighedsbane over
Vestfyn anlægges?
Svar
En udbygning af den vestfynske motorvej med et 3. spor vil skulle indgå i en
tværgående prioritering og finansieres inden for den samlede ramme til offentlige
investeringer.
Rammen til offentlige investeringer efter 2020 skal finansiere allerede besluttede
og planlagte investeringer samt nye anlægsprojekter. Udmøntningen af rammen til
offentlige investeringer vil ske løbende inden for rammerne af den nye styrings-
model for de offentlige investeringer, hvor der tages afsæt i en tværgående priori-
tering af midlerne inden for den samlede ramme til offentlige investeringer,
jf.
Vækst og velstand 2025,
maj 2017 (s. 45). Der sigtes efter, at udmøntningen vil ske i
forbindelse med de årlige finanslove samt økonomiforhandlinger med kommuner
og regioner mv.
Derudover mener jeg helt overordnet, at totaløkonomiske besparelser ved fornuf-
tig koordinering af anlægsprojekter altid bør tilstræbes.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk