Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1772993_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 576: MFU spm. om hvilken rolle Motorvej E20 spiller for det såkaldte TEN-T-vejnet, og om EU anser E20 som en hovedfærdselsåre, der sammen med andre strækninger i Europa binder unionen sammen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1772993_0002.png
Definitionen kunne have været formuleret tydeligere, men betyder, at en
strækning skal krydse en landegrænse for at falde under definitionen ’’grænse-
overskridende’’. Dette er også skriftligt blevet bekræftet af Europa-
Kommissionens ansvarlige styrelse, INEA (Innovation and Networks Executive
Agency).
Det fremgår endvidere af forordningens
artikel 10 om ’’finansieringssatser’’,
at
der for vejområdet kun kan tildeles støtte til grænseoverskridende strækninger,
og at EU-støttesatsen til anlægsarbejdet på grænseoverskridende vejstræknin-
ger maksimalt kan udgøre 10 pct. af anlægsomkostningerne, jf. forordningens
artikel 10, stk. 2 b) viii).
Der kan således efter de gældende regler ikke søges om støtte fra EU's infra-
strukturfond, Connecting Europe Facility, til en udvidelse af motorvejen på
Vestfyn.
Der findes andre EU-puljer, der bl.a. støtter udbygningen af den europæiske
transportinfrastruktur. Jeg kan henvise til mit svar på spørgsmål nr. 575. Heraf
fremgår det, at det i EU-budgetperioden 2014-2020 ikke er muligt at medfi-
nansiere en udvidelse af motorvejen på Vestfyn fra disse puljer.
Finansministeren har således ret i, at det i EU-budgetperioden 2014-2020 ikke
er muligt at opnå EU-støtte til en udvidelse af motorvejen på Vestfyn. Europa-
Kommissionen er endnu ikke kommet med sit udspil til regelsæt for den næste
flerårige finansielle ramme efter 2020.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen