Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1766886_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 47
Samrådstale til besvarelse af spørgsmål CF-CJ
Samråds-
spørgsmål CF
Samrådsspørgsmål CF
Ministeren bedes redegøre for, om der
er givet korrekte og fyldestgørende
oplysninger til Folketinget i sagen om
lukning af overkørsler i Tønder
Kommune, jf. ministerens svar på TRU
alm. del, spm. 421, idet det fremgår af
svaret, at Banedanmark oplyser, at
politiet ”har været hørt og har godkendt
projektet i
henhold til færdselsloven”,
hvilket modsiges af Syd- og
Sønderjyllands Politi i skrivelse af 24.
marts 2017, jf. TRU alm. del bilag 315,
der anfører, at de ud fra en
trafiksikkerhedsmæssig vurdering ikke
kan anbefale lukning af overkørslerne.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 47
Samråds-
spørgsmål CG
Samrådsspørgsmål CG
Ministeren bedes oplyse, hvorfra
oplysningerne om, at politiet har
godkendt lukningen af overkørslerne i
Tønder Kommune, jf. svar på TRU alm.
del spm. 421,stammer, og hvilken
dokumentation herfor der foreligger.
Samråds-
spørgsmål CH
Samrådsspørgsmål CH
Ministeren bedes oplyse, hvornår han
blev gjort bekendt med, at politiet
i
modstrid med, hvad ministeren har
svaret Folketinget - netop ikke anbefaler
en lukning af overkørslerne.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 47
Samråds-
spørgsmål CI
Samrådsspørgsmål CI
Vil ministeren genoverveje den konkrete
sag om lukning af overkørsler i Tønder
Kommune, herunder genoverveje at
sætte sagen om lukning af
overkørslerne i bero, i lyset af de for
Folketinget nye oplysninger om politiets
manglende godkendelse?
Samråds-
spørgsmål CJ
Samrådsspørgsmål CJ
Ministeren bedes kommentere TRU alm.
del, bilag 315 (henvendelse fra Hans
Otto Sørensen til TRU samt vedsendte
skrivelser til Vejdirektoratet og Syd- og
Sønderjyllands Politi, brev fra Tønder
Kommune til Miljøstyrelsen og brev fra
Syd- og Sønderjyllands Politi til
Banedanmark).
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 47
Ministeren bedes herunder specifikt
vurdere oplysningerne om:
• Hvorvidt Tønder Kommune har været
hørt som vejmyndighed, hvilket
indikeres i ministerens svar på TRU
alm. del spørgsmål 421 og 449, men
som modsiges af Tønder Kommune.
Hvorvidt Banedanmark i
sagsbehandlingen har taget højde for,
at der på hovedvej A11 i fremtiden må
forventes stigende trafik som følge af
fornyelse og udbygning af Rader
Hochbrücke, samt at A11 planlægges at
blive opgraderet til højhastighedsvej
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af 47
Indledning
Tak for ordet.
Spørgsmålene vedrører sikringen og
nedlæggelsen af overkørsler i Tønder
Kommune.
På den del af strækningen Bramming
Tønder, der vedrører Tønder Kommune,
er der hidtil planlagt nedlæggelse af seks
overkørsler samt opgradering af én.
Der er tale om en sag, der både er
kompleks og præget af misforståelser
mellem Banedanmark, Vejdirektoratet
og Syd- og Sønderjyllands Politi.
Samråds-
spørgsmål CH
I forhold til spørgsmål CH kan jeg
oplyse, at jeg ved Jydske Vestkystens
artikler af 11. maj 2017 om lukning af
jernbaneoverkørslerne i Tønder
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 6 af 47
Kommune blev bekendt med, at Syd- og
Sønderjyllands Politi ikke ville tages til
indtægt for, at politiet havde godkendt
Banedanmarks projekt.
Da der tilsyneladende forelå
misforståelser i kommunikationen
mellem Banedanmark og Syd- og
Sønderjyllands Politi om nedlæggelsen
af to af de i alt seks overkørsler
specifikt overkørsler nummer 83 og 104
- bad jeg Banedanmark sætte arbejdet
med at nedlægge de nævnte overkørsler i
bero.
Samråds-
spørgsmål CI
I forhold til spørgsmål CI kan jeg oplyse,
at jeg satte arbejdet med lukningen af de
to overkørsler i bero den 11. maj 2017, da
jeg blev opmærksom på, at der
tilsyneladende forelå misforståelser i
sagen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 7 af 47
Den 11. maj 2017 bad jeg samtidig
Banedanmark om i fællesskab med
Vejdirektoratet og Syd- og
Sønderjyllands Politi at sikre, at der ikke
forelå misforståelser omkring de
resterende nedlæggelsesprojekter.
Samråds-
spørgsmål CF
I forhold til samrådsspørgsmål CF
betyder misforståelsen i
kommunikationen også, at
Banedanmarks bidrag til svaret på
spørgsmål 421 fra Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget, som er blevet
videregivet til udvalget, har været
korrekt, men ikke kan siges at omfatte
alle aspekter af sagen.
Kompetencer
På baggrund af misforståelserne mellem
Banedanmark og Syd- og Sønderjyllands
Politi, har jeg bedt Banedanmark om en
skriftlig redegørelse for sagsforløbet.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 8 af 47
Redegørelsen er godkendt af
Vejdirektoratet og Syd- og
Sønderjyllands Politi. Jeg har givet
udvalgssekretæren et antal kopier af
redegørelsen til omdeling i udvalget.
Jeg vender tilbage til sagsforløbet senere
i talen, så der bliver samlet op på de
forhold, som ikke indgik i svaret på
spørgsmål 421.
Inden jeg gør det, er det dog nødvendigt
for mig at fastlægge den relativt
komplicerede proces og
kompetencefordeling i forbindelse med
nedlæggelsesprojekter for overkørsler på
jernbanen.
Banedanmark oplyser
og jeg citerer:
”Projektet
om nedlæggelse og
opgradering af overkørsler på
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 9 af 47
strækningen Tønder-Bramming er et led
i udmøntningen af Aftale om En grøn
transportpolitik af 22. oktober 2009,
som er besluttet af den daværende
regering (Venstre og De Konservative),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Liberal Alliance.
Formålet med aftalen om overkørsler er
at forbedre sikkerheden omkring
jernbaneoverkørsler, hvilket indebærer,
at alle overkørsler på Banedanmarks net
i al væsentlighed vil være nedlagt eller
sikret med udgangen af 2018
.
Enkelte steder kan situationen det
pågældende sted foranledige, at det ikke
er muligt at nedlægge en usikret
overkørsel, hvormed overkørslen i stedet
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 10 af 47
bliver sikkerhedsforbedret med
bomanlæg.
Banedanmark har siden 2009 behandlet
en lang række jernbanestrækninger i
hele landet efter samme retningslinjer,
som projekterne i Tønder Kommune
udarbejdes under.
Proceduren er som følger:
Ved et projekt om nedlæggelse af
usikrede overkørsler ses der dels på den
forudgående screening igangsat med
indgåelse af den politiske aftale i 2009,
hvor alle usikrede overkørsler i Danmark
blev screenet.
Denne screening havde til formål at
afdække hvilke tiltag, der kan
iværksættes på den enkelte overkørsel,
så det er muligt at prioritere den
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 11 af 47
samlede indsats optimalt herunder
identificere overkørsler, som det
umiddelbart vurderes muligt at
nedlægge.
Der foretages en fysisk gennemgang i
marken af overkørslerne på de
pågældende strækninger, hvor også de
miljømæssige forhold kortlægges.
Screeningen, den fysiske gennemgang og
og læring fra tidligere projekter med
mere, giver grundlaget til de første grove
udkast til løsningsforslag.
Når disse løsningsforslag foreligger,
præsenteres de for de relevante
kommuner. Her bliver projektets
baggrund og første udkast til
løsningsforslag og processen for
projektet gennemgået.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 12 af 47
Da kommunerne har stor viden om de
lokale forhold, indhentes denne viden
for at kunne tilpasse projektet til de
faktiske lokale forhold.
Der er tale om et møde med
kommunerne, hvor de har første
mulighed for at kommentere projektet.
Banedanmark bruger den indhentede
viden til at tilpasse projektet, inden der
skal søges tilladelser og dispensationer
efter relevant lovgivning ved
kommunernes administration, for
eksempel i henhold til miljølovgivingen.
Herefter indkaldes til borgermøder via
offentlig annoncering og breve til berørte
parter. Formålet er at høre de lokale
lodsejere, da de - ligesom kommunerne -
har stor lokal viden om blandt andet
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 13 af 47
færdselsmønstre, ejendomsforhold og
miljøforhold i deres område.
Berører projektet statsvejene afholdes
der endvidere møde med Vejdirektoratet
som vejmyndighed, ligesom
kommunerne sættes ind i projektet og
høres, når de er vejmyndighed.
Banedanmark udarbejder de endelige
løsningsforslag ud fra de indhentede
oplysninger og kendt viden. Der er
løbende kontakt med sagens parter.
Banedanmark kontakter herefter den
relevante politikreds med henblik på at
indhente samtykke efter færdselslovens
§ 92.
På samme vis sikres, at gældende
vejmyndighed, som vil være kommuner
og/eller Vejdirektoratet afgiver
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 14 af 47
bemærkninger til projektet efter den
vejlovgivning, som vejmyndigheden
finder relevant, såsom etableringen af
helt nye private fællesveje, samt at
trafiksikkerheden ikke påvirkes negativt
på et uacceptabelt niveau.
Når Banedanmark har indhentet de
nødvendige tilladelser og eventuelle
dispensationer fra relevante
myndigheder, sendes
besigtigelsesmateriale til Kommissarius,
som indkalder til besigtigelsesforretning.
I forbindelse med Banedanmarks
udarbejdelse af besigtigelsesmateriale
involveres Den Ledende Landinspektør,
som bl.a. afdækker arkiver,
tinglysninger, tidligere udførte
protokoller, vejberettigede lodsejere,
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 15 af 47
m.v., som indarbejdes i
besigtigelsesmaterialet.
Når Kommissarius har modtaget
materialet gennemgås dette, hvorefter
Kommissarius fremsender breve med
tilhørende tegningsplaner til berørte
lodsejere, samt annoncerer i relevante
aviser. Det sker minimum fire uger før
planlagt besigtigelsesforretning. Det
samlede besigtigelsesmateriale kan ses
hos den lokale Borgerservice.
Ved besigtigelsesforretningen
fremlægges Banedanmarks
løsningsforslag for
Ekspropriationskommissionen,
fremmødte myndigheder og lodsejere,
som her har mulighed for at
kommentere projektet over for
Ekspropriationskommissionen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 16 af 47
Resultatet af forretningen er
Ekspropriationskommissionens
afgørelse om, hvorvidt projektet kan
tiltrædes i sin helhed, i dele eller afvises.
Kommissarius udarbejder en
forhandlingsprotokol, hvori
Ekspropriationskommissionens
afgørelse er beskrevet.
Med udgangspunkt i
forhandlingsprotokollen tilretter
Banedanmark projektet og udarbejder
ekspropriationsmaterialet, som sendes
til Kommissarius.
Kommissarius indkalder herefter til
Ekspropriationsforretning, hvor der skal
afstås de for projektet nødvendige
arealer og alle erstatninger fastsættes.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 17 af 47
Det er Ekspropriationskommissionen,
som forestår erstatningsudmålingen.
Efter ekspropriationen kan
Banedanmark begynde de nødvendige
anlægsarbejder. Ingen overkørsler
nedlægges før der er skaffet fornøden
vejadgang til alle lodsejere.”
Citat slut.
Da der nu er redegjort for processen og
kompetencefordelingen, vil jeg gå videre
til den redegørelse for sagsforløbet, som
jeg har bedt Banedanmark om.
Dermed kan jeg adressere
samrådsspørgsmål CG og CJ.
Som tidligere nævnt er der enighed om
den skriftlige redegørelse mellem
Redegørelse for
sagsforløb
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 18 af 47
Banedanmark, Vejdirektoratet og Syd-
og Sønderjyllands Politi.
Banedanmark oplyser følgende
og jeg
citerer:
”Banedanmark har afholdt møde med
Tønder Kommune den 31. maj 2016.
Baggrunden for projektet blev her
fremlagt samt Banedanmarks
løsningsforslag til nedlæggelserne.
På mødet gjorde Tønder Kommune
opmærksom på, at Vejdirektoratet skulle
høres vedrørende overkørsel 93.
Det bemærkes, at Banedanmark ville
have hørt Vejdirektoratet uanset, da
projektet berørte statsvej rute 11, hvor
Vejdirektoratet er vejmyndighed.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 19 af 47
Kommunen havde på mødet en række
generelle bemærkninger til
Banedanmarks forslag til de berørte
overkørsler, men havde ikke
indvendinger mod en nedlæggelse af
overkørsel 83 og 104. Dog blev der
udtrykt en bekymring for de lodsejere,
som benytter erstatningsvejen langs
banen frem til overkørsel 83.
I tilknytning til overkørsel 104 gjorde
Tønder Kommune på mødet den 31. maj
2016 blandt andet opmærksom på, at
der skal søges dispensation for
krydsningerne af vandløbene.
Tønder Kommune sendte efter mødets
afholdelse en kommentar den 8. juni
2016 til referatet vedrørende overkørsel
69 omhandlende Drivvejen, som er en
historisk rute, og en kommentar til
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 20 af 47
overkørsel 123 vedrørende forbindelsen
mellem de to skovarealer omkring
hovedbyen i Tønder Kommune.
Derudover havde Tønder Kommune ikke
bemærkninger til referatet, hvor
ovenstående udtalelser fremgår.
Den 14. juni 2016 kom kommunen
endvidere med kommentarer til
kortbilag.
Disse vedrørte Banedanmarks forslag til
stier og markveje i området og
omhandler den miljø- og naturmæssige
del af projektet.
Kommunen gjorde i sin mail af 14. juni
2016 opmærksom på, at kommentarerne
skulle betragtes som punkter
Banedanmark skal være opmærksom på,
og at kommunen i dette ikke havde
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 21 af 47
forholdt sig til, om de alternative ruter
kunne accepteres.
Det bemærkes, at der i den førnævnte
mail af 14. juni 2016 ikke var
indvendinger til den del af referatet der
vedrører overkørsel 83, og at der ved
overkørsel 104 var anført, at denne er en
del af et længere stiforløb og ikke bør
fjernes uden alternativ.
Der blev afholdt borgermøder den 4. og
5. juli 2016 på strækningen, hvor
projektet blev forelagt de berørte
lodsejere.
Det bemærkes, at overkørsel 104 er en
privat overkørsel, som kun må benyttes
af enkelte lodsejere.
På disse møder blev der også udtrykt
bekymring omkring landbrugsmaskiner
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 22 af 47
på rute 11. Herunder blev særligt krydset
ved Sdr. Vollum ved overkørsel 104
påpeget som usikkert.
Banedanmark afholdte herefter et møde
den 11. august 2016 med Vejdirektoratet,
hvor projektet blev forelagt. Generelt var
der ingen af løsningerne i projektet, som
krævede tilladelse eller dispensation fra
Vejdirektoratet.
Da nedlæggelse af flere af overkørslerne
ville give en forøgelse af trafikken på de
nærliggende statsveje, ønskede
Banedanmark at orientere
Vejdirektoratet og samtidig give
mulighed for, at Vejdirektoratet kunne
kommentere på projektet og de enkelte
løsninger.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 23 af 47
Vejdirektoratet havde ingen
indvendinger mod projektet, men
igangsatte på baggrund af mødet en
trafiksikkerhedsvurdering af krydset ved
Sdr. Vollum ved overkørsel 104.
Vejdirektoratet anbefalede herefter ud
fra en vurdering af trafiksikkerheden, at
beplantningen skulle beskæres, med
henblik på at sikre tilstrækkelige
oversigtsforhold.
Herefter konkluderede Vejdirektoratet
ud fra en vurdering af trafiksikkerheden,
at der ingen trafiksikkerhedsmæssige
problemer er ved krydset. Beplantningen
er efterfølgende blevet beskåret.
Banedanmark har efter mødet med
Vejdirektoratet udarbejdet
skitseprojekter for de forskellige
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 24 af 47
vejløsninger, som er nødvendige i
forbindelse med nedlæggelsen af
overkørslerne, herunder vendepladser
og erstatningsveje.
Samråds-
spørgsmål CG
Skitseprojekterne er fremsendt pr. mail
den 18. november 2016 til
vejmyndighederne, Tønder og Esbjerg
Kommune, samt til Syd- og
Sønderjyllands Politi, til kommentering
efter færdselslovens § 92.
Af denne mail med skitseprojekterne
fremgår det, hvilke overkørsler
Banedanmark ønsker at nedlægge samt
hvilke erstatningsanlæg, der planlægges
at etableres.
Samråds-
spørgsmål CJ
Den 23. november 2016 skriver Tønder
Kommune vedrørende de fremsendte
skitseprojekter og har ingen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 25 af 47
bemærkninger til det forelagte
materiale. Banedanmark kvitterer for
svaret.
Samråds-
spørgsmål CG
Den 24. november 2016 fremsender
Syd- og Sønderjyllands Politi en mail til
Banedanmark, hvoraf fremgår, at ” Syd-
og Sønderjyllands Politi kan jf.
færdselsloven give samtykke til hele
planens vejvendte
afmærkning”.
Den 25. november 2016 kvitterer
Banedanmark for modtagelsen af denne
mail.
Den 8. marts 2017 skriver Tønder
Kommunes Teknik- og Miljøudvalg til
Banedanmark, Vejdirektoratet, Syd- og
Sønderjyllands Politi samt
Ekspropriationskommissionen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 26 af 47
Heri udtrykker Tønder Kommune
bekymring for trafiksikkerheden på rute
11 på grund af nedlæggelse af
overkørsler.
Kommunen kommenterer, at man fra
første møde har været imod alle
nedlæggelser og ønsket alle overkørsler
sikret med bomme.
Dette fremgår ikke af referatet fra
mødet, som blev afholdt den 31. maj
2016. Det fremgår heller ikke af
kommunens efterfølgende
bemærkninger til referatet.
I Tønder Kommunes brev af 8. marts
2017 udtrykker kommunen derudover
undren over, at være blevet indkaldt til
besigtigelsesforretning uden at have fået
projektet sendt til sagsbehandling som
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 27 af 47
vejmyndighed, kommentering og
politisk behandling i kommunen, og
beder om, at besigtigelsesforretningen
udsættes. Tønder Kommunes svar af 23.
november 2016 til Banedanmark er
således ifølge brevet fra Tønder
Kommune af 8. marts 2017 ikke at
betragte som en accept af lukningerne.
Dette gentager Tønder Kommune
efterfølgende til Kommissarius ved
besigtigelsesforretningen d. 21.-22.
marts 2017, hvor det af
forhandlingsprotokollen fremgår, at
Tønder Kommune ikke mener, at
Banedanmark har bedt Tønder
Kommune udtale sig som vejmyndighed
i sagen i forhold til de ændrede trafikale
forhold, som nedlæggelserne medfører.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 28 af 47
Den 16. marts 2017 sender
Banedanmark svar til Tønder Kommune
på skrivelse af den 8. marts 2017.
Heri henviser Banedanmark til, at
processen er fulgt som planlagt og oplyst
på mødet den 31. maj 2016.
Da projektet gennemfører
nedlæggelserne af overkørslerne ved
ekspropriation, træffes der afgørelse ved
Kommissarius. Dette er årsagen til, at
Tønder Kommune er indkaldt til
besigtigelsesforretning som planlagt.
Yderligere forklares det, at
Vejdirektoratet, som er vejmyndighed på
statsvejene, er blevet orienteret om
projektet og ud fra en
helhedsbetragtning for
trafiksikkerheden på både jernbanen og
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 29 af 47
for statsvejen rute 11 ingen indvendinger
har haft mod projektet med nedlæggelse
af baneoverkørsler.
Den 16. marts 2017 sender
Vejdirektoratet svar til Tønder
Kommune vedrørende nedlæggelse af
overkørsler i Tønder Kommune.
Konkret berører svaret den
trafiksikkerhedsmæssige situation for
rute 11 i forbindelse med de forestående
nedlæggelser af overkørslerne og deres
påvirkning.
Der lægges særligt vægt på, at der
allerede er landbrugstrafik på rute 11 og
omvejskørslen, der medføres af
projektet, er vurderet til ikke at udgøre
en særlig risiko trafiksikkerhedsmæssigt.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 30 af 47
Nedlæggelsen af overkørsel 104 bliver
omtalt, og Vejdirektoratet vurderer, at
det eneste nødvendige er at beskære et
oversigtsareal.
Den 24. marts 2017 sender Syd- og
Sønderjyllands Politi en ny udtalelse om
nedlæggelsen af overkørslerne nr. 83 og
104 til Banedanmark med Tønder
Kommune og Vejdirektoratet i kopi.
Politiet udtaler heri, at ”Det er Syd-
og
Sønderjyllands Politis vurdering, at
tunge og langsomt kørende køretøjer så
vidt muligt ikke bør tvinges til at benytte
en trafikeret hovedfærdselsåre, idet
risikoen for bagendekollisioner er stor,
da mange bilister kan overse, at de
forankørende er langsomt kørende…”
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 31 af 47
Videre fremgår det, at ”Da der ikke er
andre alternativer for
landbrugstransporterne, kan
politikredsen ud fra en
trafiksikkerhedsmæssig vurdering ikke
anbefale en lukning af overkørsel nr. 83
og nr. 104”.
Banedanmark svarer Syd- og
Sønderjyllands Politi den 7. april 2017. I
svaret henvises til det forløb, der har
været med de pågældende myndigheder.
Heri indgår Vejdirektoratets svar af 16.
marts 2017 på Tønder Kommunes
henvendelse, samt Vejdirektoratets
trafiksikkerhedsvurdering af krydset ved
Sdr. Vollum ved overkørsel 104, som er
foretaget den 25. august 2016.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 32 af 47
Banedanmark henviser endvidere til
mail af 24. november 2016 afsendt af
Syd- og Sønderjyllands Politi til
Banedanmark samt, at Banedanmark
gerne hører nærmere i forhold til,
hvordan politiet forholder sig til
Banedanmarks svar.
Banedanmark har den 8. maj 2017
skrevet til Syd- og Sønderjyllands Politi
om manglende kvittering for modtagelse
af Banedanmarks svar af den 7. april
2017.
Syd- og Sønderjyllands Politi sender den
10. maj 2017 svar på Banedanmarks
skrivelse af 7. april 2017.
Heraf fremgår, at Syd- og Sønderjyllands
Politi fastholder sin udtalelse af 24.
marts 2017.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 33 af 47
Den 18. maj 2017 afholdes der møde
mellem Vejdirektoratet, Syd- og
Sønderjyllands Politi og Banedanmark.
På mødet blev ovenstående forløb
drøftet. Politiet fastholdte sin vurdering
af 24.november 2016, hvor der jf.
færdselsloven er givet samtykke til hele
planens vejvendte afmærkning.
Banedanmark og Syd- og Sønderjyllands
Politi blev enige om, at der forelå en
misforståelse i kommunikationen
omkring nedlæggelse af henholdsvis
overkørsel 83 og 104.
Banedanmark, Syd- og Sønderjyllands
Politi og Vejdirektoratet gennemgik i
denne forbindelse de konkrete
muligheder for at undgå at lede tunge og
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 34 af 47
langsomt kørende køretøjer ud på rute
11.
Banedanmark præsenterede en løsning
for overkørsel 83, som muliggjorde
omvejskørsel, der ikke fører disse
køretøjer ud på rute 11.
Politiet havde ikke tidligere været
bekendt med dette løsningsalternativ og
var derfor enig i, at der forelå en ny
oplysning i sagen, og at politiet derfor
ville genoverveje sin anbefaling
vedrørende overkørsel 83.
Politiet noterede sig Vejdirektoratets
brev til Tønder Kommune af 16. marts
2017, men kunne fortsat ikke anbefale
en lukning af overkørsel 104.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 35 af 47
Banedanmark var indstillet på at
genoverveje sin anbefaling om at lukke
overkørsel 104.
Det blev på mødet aftalt, at
Banedanmark og Syd- og Sønderjyllands
Politi skulle melde skriftligt tilbage i
sagen efter denne genovervejelse senest
den 25. maj 2017, hvilket er sket.
Yderligere var Syd- og Sønderjyllands
Politi enig i, at Vejdirektoratet, som
vejmyndighed på statsvejene, kan udtale
sig om trafiksikkerhed på statsvejene og
i givet fald træffe afgørelse efter de
bestemmelser i Vejloven, som kan være
relevante i forhold til trafiksikkerhed og
fremkommelighed. Vejdirektoratet var
tillige enigt i dette.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 36 af 47
Syd- og Sønderjyllands Politi var enig i,
at Syd og Sønderjyllands Politi
fremadrettet ved modtagelse af
borgerhenvendelser eller lignende ved
forhold som vedrører trafiksikkerheden
på statsvejene henviser til
vejmyndigheden, det vil sige
Vejdirektoratet.
I den forbindelse ønskede
Vejdirektoratet om muligt at modtage
politiets vurdering af de trafikale forhold
og vurderinger, således at disse kan
indgå i besvarelsen.”
Citat slut.
Samråds-
spørgsmål CJ
I spørgsmål CJ er der i øvrigt spurgt til,
hvorvidt Banedanmark i
sagsbehandlingen har taget højde for
den trafikmængde, som forventes som
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 37 af 47
følge af fornyelse og udbygning af Rader
Hochbrücke, samt at rute 11 planlægges
at blive opgraderet til højhastighedsvej.
Da spørgsmålet vedrører
Vejdirektoratets myndighedsområde,
har jeg bedt Vejdirektoratet
som er
vejmyndighed på rute 11
om at
redegøre for, om der er taget højde for
det anførte. Vejdirektoratet oplyser
og
jeg citerer:
”Ifølge
beregninger med
Landstrafikmodellen forventes trafikken
på den sydlige del af rute 11 at stige gen-
nemsnitlig med mellem 0 og 1 pct. pr. år
frem mod 2030, gennem Ribe dog op til
1,5 pct. pr. år.
Beregninger er foretaget med en
forudsætning om, at besluttede og
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 38 af 47
finansierede infrastrukturprojekter i
Danmark er gennemført.
Fornyelse og udbygning af Rader
Hochbrücke indgår ikke som
forudsætning i beregningerne, men den
trafikale effekt på rute 11 af denne
udbygning vurderes at være meget lille.
Med hensyn til opgradering af rute 11
indgår den besluttede udvidelse af en
kort strækning af den eksisterende
bygade i Ribe til 4 spor som
forudsætning i beregningerne med
Landstrafikmodellen.”
Citat slut.
Samråds-
spørgsmål CH
Jeg er også i spørgsmål CH blevet bedt
om at redegøre for, hvornår jeg blev
bekendt med, at Syd- og Sønderjyllands
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 39 af 47
Politi ikke kunne anbefale en lukning af
overkørsel 83 og 104 på rute 11.
Redegørelse for
hvornår
ministeren blev
bekendt med brevet
Jeg kan oplyse, at jeg først blev bekendt
med politiets holdning i forbindelse med
politiets udtalelser til Jydske Vestkysten
11. maj 2017.
Embedsmænd i mit ministerium
fremsøgte dog politiets brev af 24. marts
2017 på Folketingets hjemmeside den
18. april 2017 i forbindelse med den
almindelige sagsbehandling omkring
besvarelsen af udvalgsspørgsmål 421.
Ministeriet sendte herefter link til
Folketingets hjemmeside, hvor politiets
brev kunne findes, til Banedanmark.
Banedanmark blev herefter bedt om at
udforme et svarudkast og afstemme
udkastet med Vejdirektoratet.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 40 af 47
Banedanmark og Vejdirektoratet
fastholdt, at Syd- og Sønderjyllands
Politi havde godkendt projektet jævnfør
færdselsloven.
I svaret på udvalgsspørgsmål 421
citerede jeg de oplysninger, som mit
ministerium havde fået af Banedanmark.
Politiets anbefalinger burde være
fremgået af det svar fra Banedanmark,
som jeg citerer i besvarelsen af
spørgsmål 421. Det burde også have
fremgået af Banedanmarks svar, at
dialogen med politiet endnu ikke var
afsluttet.
Jeg satte arbejdet med lukningen af
overkørslerne 83 og 104 i bero den 11.
maj 2017, da jeg blev opmærksom på, at
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 41 af 47
der tilsyneladende forelå misforståelser i
sagen.
Jeg har indskærpet over for
Banedanmark og Vejdirektoratet, at
fremtidige processer af denne karakter
skal være klare og forudsigelige, så
lignende misforståelser kan undgås.
Jeg er tilfreds med, at Banedanmark,
Vejdirektoratet og Syd- og
Sønderjyllands Politi har afholdt et
afklaringsmøde, så misforståelserne
forhåbentlig er blevet ryddet af vejen.
Jeg har noteret mig, at Syd- og
Sønderjyllands Politi har genovervejet
sin vurdering af overkørsel 83, således at
de nu alene har trafiksikkerhedsmæssige
bekymringer ved konsekvenserne af en
lukning af overkørsel 104.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 42 af 47
Jeg har også noteret mig, at
Banedanmark har meddelt, at man på
baggrund af politiets bekymring vil
genoverveje indstillingen vedrørende
overkørsel 104.
Når man ser på sagsgangen i dag, synes
jeg, det er tydeligt, at der er tale om en
række misforståelser mellem politiet og
Banedanmark.
Først skriver Syd- og Sønderjyllands
Politi den 24. november 2016 i en mail
til Banedanmark, at politiet jf.
færdselsloven kan give samtykke til hele
planens vejvendte afmærkninger.
Derefter skriver Syd- og Sønderjyllands
Politi den 24. marts 2017, at politiet ikke
kan anbefale en lukning af overkørsel nr.
83 og 104.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 43 af 47
Den 18. maj 2017 holdes der
afklaringsmøde mellem Syd- og
Sønderjyllands Politiet, Banedanmark og
Vejdirektoratet i sagen.
Af mødereferatet fremgår det, at
Banedanmark og Syd- og Sønderjyllands
Politi er enige om, at der forelægger en
misforståelse i kommunikationen
omkring nedlæggelsen af overkørslerne
nr. 83 og 104.
Endelig meddeler politiet den 23. maj
2017, at politikredsens
trafiksikkerhedsmæssige bekymringer
herefter retter sig alene mod
konsekvenserne af lukning af overkørsel
104.
Nu er der ryddet op i misforståelserne,
og det er blevet klart, hvad politiet har
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 44 af 47
givet samtykke til, og hvad politiet er
bekymret for.
Til sidst vil jeg oplyse, at
Ekspropriationskommissionen har
gennemført besigtigelsesforretning for
de relevante overkørsler den 21.-22.
marts 2017.
Det fremgår af forhandlingsprotokollen
for statsekspropriationskommissionen
for Jyllands besigtigelsesforretning den
21.-22. marts 2017, samt e-mail fra
Kommissarius til Tønder Kommune af
29. marts 2017, at
Ekspropriationskommissionen
besluttede at godkende det af
Banedanmark fremlagte projektforslag
med forbehold for de udtalelser, som
henholdsvis Tønder Kommune og Syd-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 45 af 47
og Sønderjyllands Politi ville
fremkomme med.
Desuden tog kommissionen forbehold
for den afgørelse, som Miljø- og
Fødevareklagenævnet ventes at træffe
vedrørende projektets VVM-pligt.
Jeg vil gerne slutte med et par ord om
Tønder Kommunes bemærkninger til
sagen.
Den 31. maj 2016 afholdt Banedanmark
møde med Tønder Kommune.
Her blev baggrunden for projektet samt
Banedanmarks løsningsforslag til
nedlæggelserne fremlagt.
Jeg har noteret mig, at der den 18.
november 2016 fremsendes en mail til
Tønder Kommune med overskriften
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 46 af 47
”Godkendelse af
vejprojekter i
forbindelse med nedlæggelse af
jernbaneoverkørsler mellem Bramming
og Tønder.”
I mailen står
og jeg citerer:
”Jeg fremsender vejprojekterne til din
kommentering og godkendelse.
Vejprojekterne er samtidig sendt
særskilt til Syd- og Sønderjyllands
Politi.”
Citat slut.
Tønder Kommune svarer den 23.
november 2016
og jeg citerer:
”Med udgangspunkt i skitseprojekterne,
omfattende ovk.nr. 83, 93, 104, 114 og
131 har jeg ikke umiddelbart
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/6-17 om lukning af overkørsler i Tønder Kommune, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 47 af 47
bemærkninger til det forelagte
materiale.”
Citat slut.
Jeg kan forstå, at Tønder Kommune har
meddelt Ekspropriationskommissionen,
at man fortsat har kommentarer.
Jeg synes, det er godt, at Tønder
Kommune får endnu en mulighed for at
fremsætte sine bemærkninger.
Denne gang til
Ekspropriationskommissionen, som er
den myndighed, som træffer endelig
afgørelse i sagen.
Endnu engang tak for ordet.