Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1771953_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
Indhold
Baggrund
........................................................................................................................................................... 2
Metode
............................................................................................................................................................... 2
Resumé af resultater
.......................................................................................................................................... 4
Vurdering af UFP udsættelse i forhold til i andre miljøer
................................................................................. 6
Mulige sundhedskonsekvenser af udsættelse for UFP fra dieseludstødning
..................................................... 7
Samlet konklusion
............................................................................................................................................. 8
BILAG
............................................................................................................................................................. 11
ENHED/OMRÅDE HVOR MÅLINGERNE BLEV UDFØRT:
.................................................................... 11
1
VEDLIGEHOLD:
.................................................................................................................................... 11
1.1
1.2
1.3
2.
VEDLIGEHOLD - Lokomotiv-værksted OBV: ..................................................................................... 11
VEDLIGEHOLD
-
MR/MQ -værksted
Fredericia:............................................................................ 15
VEDLIGEHOLD - Motor værksted/TEST Århus: ................................................................................ 17
OPERATION
.......................................................................................................................................... 19
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
2.6.
2.7.
2.8.
2.9.
2.10.
2.11.
2.12.
OPERATION-Togførere MR: ............................................................................................................. 19
OPERATION-Togførere ME/DD ........................................................................................................ 22
OPERATION-Togførere ME/DD: ....................................................................................................... 25
OPERATION-Lokoførere Næstved: .................................................................................................. 29
OPERATION-Lokoførere Kalundborg: .............................................................................................. 34
OPERATION-Perron KH managere: .................................................................................................. 38
KOMERCIEL - Perron KH kiosk: ........................................................................................................ 40
OPERATION- Østerport catering: ..................................................................................................... 41
OPERATION-Perroner Århus: ........................................................................................................... 42
OPERATION-Århus P-risten:......................................................................................................... 43
OPERATION-Belvedere- klargøring: ............................................................................................. 45
OPERATION-Belvedere
lokoførere: .......................................................................................... 48
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0003.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0004.png
De måleapparater, der er brugt her, er grundigt validerede i forhold til større stationære
måleapparater i forbindelse med at de tidligere er brugt i en række videnskabelige undersøgelser,
der er offentliggjort i anerkendte internationale tidskrifter. Det omfatter bl.a. en tilsvarende
undersøgelse af udsættelse for UFP blandt ansatte i Københavns Lufthavn.
Figur 2. Billeder af NanoTracer fra Philips Aerasense
Måleapparaterne kunne sættes fast med et bælte (se Figur 2) om livet og under målingerne skulle
deltagerne blot udføre deres arbejde som de ellers ville have gjort.
Det blev anvendt 2 til 4 måleapparater per gang, dvs. 2 til 4 deltagere fra samme eller eventuelt
forskellige faggruppe per gang/dag. Hver person blev udstyret med en partikelmåler, som de skulle
gå med i løbet af arbejdsdagen over en periode på 6 til 8 timer. Det blev udført målinger over 2 eller
3 dage indenfor hver faggruppe, blandt lokoførere, togførere, perronmanagere og salgspersonale fra
perronen, klargøring folk og håndværkere fra lokomotiv- og motorværkstederne.
Det skal bemærkes at målingerne er gennemført uden nogen overvågning af deltagerne.
Måleinstrumenterne blev afleveret i forvejen til en kontaktperson fra hver arbejdsplads, som har
været ansvarlig for rekruttering af medarbejdere, der ønskede at gennemføre de personbårne
partikelmålinger over en almindelig arbejdsdag. Det betyder også, at der ikke indgår kendskab til
alle arbejdssituationer i rapporten og nogle målinger dækker kun dele af arbejdsdagen. Det har også
været situationer hvor måleinstrumenterne løb tør for batteri og skulle oplades, hvorfor der kan
være korte/afbrudte målinger i løbet af en arbejdsdag. Nogle målinger blev f. eks. foretaget for at
”teste” en arbejdssituation på nogle arbejdspladser (Skydebrograven-
Lokomotiv værksted OBV),
derfor kan man, i nogle tilfælde, ikke generalisere at sådan er arbejdssituationen for en almindelig
dag.
Gabriela Karottki var ansvarlig for planlægning og udførelse af målingerne sammen med de
involverede organisationer i DSB, og for data analyse, rapportering og tolkning af resultaterne
sammen med Steffen Loft. DSB har finansieret løn til Gabriela Karottki og udgifter til
analyseudstyr i forbindelse med måleprojektet.
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
Resumé af resultater
I tabeller og grafer (bagest) vises antal UFP per cm
3
over tid målt med disse NanoTracers i de
forskellige arbejdsområder inddelt i VEDLIGEHOLD 1-3 og OPERATION inddelt i togførere,
lokomotivførere, perronrelaterede medarbejde og klargøringspersonel. Som et kort resume af
resultaterne kan det ses at:
1. Samlet set er de højest eksponerede togførerne:
som kører i MR-togsæt på strækningen Næstved–Roskilde-Roskilde-Næstved, med en
gennemsnitlig koncentration af UFP på 110.000 UFP/cm
3
over de 6 arbejdsdage hvor
målinger foregik.
som kører i dobbeltdækkervogne trukket af ME-lokomotiver på strækningen
København/Østerport-Holbæk, København-Nykøbing Falster og København-Kalundborg,
dvs. på de strækninger hvor ME lokomotivet er placeret forrest. På disse strækninger ligger
koncentrationen på hhv. 100.000 og 150.000 UFP/cm
3
over de målte arbejdsdage.
2. I værkstederne, er håndværkerne fra Motor værkstedet i Århus og i Fredericia, udsat for en
gennemsnitlig koncentration på 50.000 UFP/cm
3
.
3. På perronerne er perronmanagere fra Århus og KH, udsat for en gennemsnitlig
koncentration på hhv. 40.000 og 50.000 UFP/cm
3
gennem arbejdsdagen, mens catering
personalet fra Østerport er udsat for ca. 45.000 UFP/cm
3
gennem arbejdsdagen.
4. Blandt lokomotivførerne er dem fra Næstved på turen Næ-Ro-Næ mest udsat, med en
koncentration på 35.000 UFP/cm
3
og dem der kører lokomotivet til/fra Belvedere i KH, med
en gennemsnitskoncentration på 30.000 UFP/cm
3
.
Som referencemåling er der foretaget 2 målinger på H.C. Andersens Boulevard i 2 på hinanden
følgende dage (4. og 5. december), på hhv. 50 minutter om eftermiddagen og 30 minutter om
morgenen, og gennemsnitskoncentrationen lå på hhv. 39.000 UFP/cm
3
og 46.500 UFP/cm
3
. Det
skal bemærkes at, på måledagene var vejret relativt koldt og nær vindstille, hvilket medfører at
forureningen bliver i gaderummet og der derfor er væsentligt højere gadekoncentrationer af UFP
end ved mere vind og eller varme.
I nedenstående Tabel 1 er en oversigt over de gennemsnitsværdier af samtlige målinger blandt de
indgående faggrupper. For flere detaljer henvises til oversigt i Tabel 2 og yderligere for de enkelte
måleserier i bilaget bagest.
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0006.png
Tabel 1.
Enhed/
Område
Vedligehold
Vedligehold
Arbejdsplads
Motor værksted
TEST Århus
Lokomotiv-værksted
OBV
Faggruppe + Ca.
antal ansatte
Håndværker
34/2*
Håndværker
Knap 100
Arbejdsopgaver
Opstart af MR
test af MR
Elektriker, Smed:
Lok. Eftersyn+reparation
Små reparationer +TE
Skift af luftfiltre
Skydebrograven
???
Tur- KB-KH-KB
Forsyning/parkering i KB
Tur- Næ-Ro-Næ
Tur- Næ-Ro-Næ-Ro-Næ
MR lokomotiv
Tur- NF-KH-HK-KH-NF
ME/DD lokomotiv
Tur-KB-KØ-HK-KH-KB
ME/DD lokomotiv
KH perron
KH, kiosk
Øst. catering Spor 3/4
Perroner Århus
Rangering
Rangering
Gennemsnitsværdi
UFP/cm3
50.000
20.000
Tid målt per
arbejdsdag
2 - 3.5 timer
5-6 timer
Antal ansatte
som gik med
måleudstyret
4
4
Vedligehold
Operation
(Lokoførere)
MR/MQ-værksted,
Fredericia
ME + dobbeltdæk
MR/Næstved
MR/Næstved
Håndværker 60
Lokofører 450
Lokofører 450
Togfører 300
Togfører 300
178.000 (betinget af
spidsværdier)
50.000
11.000/23.000*
23.000
35.000
110.000
150.000
100.000
50.000
23.000
(spor 7-8)
10.000
(spor 11-12)
45.000
40.000
20.000/30.000*
30.000
13.000
7 timer
5-7 timer
5-7 timer
5-6 timer
3-7 timer
5 timer
7-8 timer
7-8 timer
3-7 timer
7/31 timer
6/33 timer
7 timer
3-4.5 timer
3.5-7 timer
6-8 timer
2-3 timer
2 timer
1.5 timer
1-?
4
6
4 eller 5
6 eller 7
3
4
2
-
Operation
(Togførere)
ME + DD
Operation/
Kommerciel
Operation
Operation
Operation
Operation
Reference måling
Reference måling
Reference måling
Perroner
KH
Perronmanager 15
+
Salg10/2**
ad gangen
Perronmanager 10
Klargøring 50
Lokofører 300/lille
del af deres tur
Lokofører 40
Perroner Århus
Belvedere
Belvedere
P-rist i Århus
IC4 togsæt
IC3
H.C. Andersens
Boulevard
Københavns
Luftahavn
3
4
3
2
KH-KB
Ro-KH
Fodgænger
Bagageportører
500-5.000
5.000-15.000
43.000
37.000
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
Vurdering af UFP udsættelse i forhold til i andre miljøer
Nedenfor sammenlignes de målte værdier for UFP for udsatte ansatte i DSB med koncentrationer
målt i andre miljøer. For de undersøgte DSB-ansatte var gennemsnitskoncentrationer for en
arbejdsdag på mellem 10-13.000 UFP/cm
3
for de mindst udsatte som fx kioskansatte og nogle
lokoførere, 20.000 UFP/cm
3
for dem der arbejder på lokomotiv værkstedet OBV i København,
30.000 UFP/cm
3
for dem der klargører/rangerer togsæt i Belvedere, 35.000 UFP/cm
3
for
lokomotivførerne fra Næstved, 40.000 UFP/cm
3
for perronmanagere i Århus, 45.000 UFP/cm
3
for
cateringspersonalet på Østerport, 50.000 UFP/cm
3
for håndværkerne fra motorværkstederne i Århus
og Fredericia, samt for perronmanagere fra KH, og mellem 100.000 og 150.000 UFP/cm
3
for
togførerne, med 200.000 UFP/cm
3
for de mest udsatte togførere.
Ved undersøgelsen af ansatte i Københavns Lufthavn var bagageportører udsat for i gennemsnit
37.000 UFP/cm
3
over en arbejdsdag, og det var 7 gange højere end det øvrige personale, der
overvejende arbejdede indendørs. Bagageportørerne er helt overvejende udsat på forpladserne, hvor
flyene holder, og der stammer kun en del af UFP fra dieselmotorer, mens resten er fra jetmotorer,
hvor partiklerne menes at være mindre farlige. På stærkt trafikerede gadestrækninger er der i
gennemsnit typisk 20.000-30.000 UFP/cm
3
, hvor størsteparten er fra dieseludstødning.
Dieseludstødningspartikler er typisk under 100 nm, dvs. UFP, og består af elementært kulstof med
tjærestoffer og metaller. Udover antal partikler, som benyttet i måleprogrammet kan også måle
udsættelse i masseenheder dvs. som vægt, dels som alle partikler under en vis størrelse fx 10 µm
eller 2.5 µm, hvor man så taler om PM
10
og PM
2.5
. Da dieselpartikler som anført mest består af
kulstof kan man også måle mængden af elementært eller sort kulstof. PM
10
, NO
2
og sort kulstof har
været målt stationært i kørende dobbeltdækkervogne trukket af ME/MR lokomotiver, men er ikke
omfattet af måleprogrammet i nærværende rapport. Der er i enkelte tilfælde målt sort kulstof (som
svarer nogenlunde til elementært kulstof) med stationære instrumenter i dobbeltdækkervogne
trukket af ME og MR lokomotiver, hvor værdierne ligger på mellem 1 og 44 µg/m
3
, mens en
enkeltstående tilsvarende måling på H.C. Andersens Boulevard var 1.7 µg/m
3
. I anden
sammenhæng er der fra luften i Østersøgade ved en række gentagne målinger i vinterperioden
fundet 3 µg/m3 sort kulstof og 23.000 UFPcm
3
i gennemsnit. Der er i dobbeltdækkervognene også
målt masse af alle partikler mindre end 10 µm (PM
10
) under tilsvarende omstændigheder af med
værdier mellem 18 og 100 µg/m
3
, hvor en stor andel af værdierne over ca. 20 µg/m
3
må formodes at
være sod fra dieseludstødningen. De samtidige stationære målinger af UFP har været i den lave
ende af det der i denne målekampagne er fundet hos togførerne.
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
Mulige sundhedskonsekvenser af udsættelse for UFP fra dieseludstødning
Dieseludstødning, er af det mest autoritative organ på området, IARC, som er
Verdenssundhedsorganisationens (WHO) kræftagentur i Lyon, anerkendt som kræftfremkaldende.
Det byggede på undersøgelser af især minearbejdere, men støttet af undersøgelser af
transportchauffører og jernbanepersonel. Der er på basis af disse undersøgelser beregnet en
overrisiko for død af lungekræft på 0,1 % per år man erhvervsmæssigt har været udsat for 1 µg/m
3
af elementært kulstof. Det svarer fx til 689 lungekræftsdødsfald blandt 10.000, der har været udsat
for 25 µg/m
3
i 45 år. Øvrige helbredseffekter er mest knyttet til befolkningsundersøgelser, hvor
risikoen er knyttet til forurening ved bopælsadressen. Her er risikoen for tidlig død, mest af
hjertekarsygdom, øget med ca. 6% per 1 µg/m
3
af elementært kulstof ved bopælen igennem mange
år. Der er dog nogen usikkerhed med hensyn til særligt stærke effekter af elementært kulstof, og
hvis man blot regner som gennemsnitspartikler er risikoen vurderet til 0,6% per 1 µg/m
3
. Grunden
til, at man mener, at der er særlige helbredseffekter af dieselpartikler, er deres meget lille størrelse
som giver en høj grad af afsætning også i de yderste dele af lungerne, hvorfra de vanskeligt fjernes,
Dieselpartikler har desuden en stor overflade og muligvis gennemtrængningskraft, der giver særlige
mulighed for at de giftige stoffer kan påvirke lunger og kredsløb. Der er alligevel ingen
grænseværdier for antal partikler, der også ville være en teknisk udfordring, eller særlige
grænseværdier for fx massen af dieselpartikler. Der arbejdes dog med en grænseværdi for sort/
elementært kulstof i udeluften.
Elementært eller sort kulstof kan ikke direkte oversættes til UFP som antal, og det er ligeledes
meget usikkert at oversætte antal UFP til sort kulstof eller sod. Der er dog en række undersøgelser
og rapporter med målinger af begge dele og omsætningsfaktorer der bruges til anbefalinger vedr.
regulering eller kontrol med UFP fra dieselmotorer. Her ligger det typisk på at for tunge køretøjer
svarer 2.500 UFP/cm
3
til 1 µg/m
3
partikelmasse, dog med spredning fra 400 til 13.500 UFP/cm
3
afhængig af omstændigheder. De få samtidige stationære målinger der er gennemført i
dobbeltdækkervogne trukket af ME/MR lokomotiver stemme rimeligt overens med en sådan
omregning. Dvs. at den målte personlige gennemsnitseksponering for togførerne i ME/MR trukne
tog på 100.000-150.000 UFP/cm
3
kan svare til 40-60 µg/m
3
som masse af partikler eller lidt mindre
som elementært kulstof.
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
Samlet konklusion
Samlet kan det siges at især togførerne på en arbejdsdag i ME- og MR-trukne regionaltog udsættes
for væsentligt højere koncentrationer af dieseludstødning end ved konstant ophold på meget
trafikerede gadestrækninger eller ved arbejde som bagageportør i lufthavnen. Der er ikke nogen
grænseværdi for UFP, men denne udsættelse må efter den bedst mulige videnskabelige vurdering
øge risikoen for lungekræft, blærekræft og hjertekarsygdom. En væsentlig del af de øvrige
undersøgte personalegrupper er udsat for UFP i et omfang, der mere svarer ophold på meget
trafikerede gadestrækninger eller ved arbejde som bagageportør i lufthavnen. Det forekommer
foreløbigt forbundet med for stor usikkerhed at forsøge at vurdere den øgede risiko knyttet til de
forskellige personalegruppers udsættelse. Samtidige personbårne målinger af sort eller elementært
kulstof og UFP antal blandt de mest udsatte personalegrupper kunne mindske usikkerheden ved en
sådan vurdering. Det bemærkes i øvrigt at der er begrænsede kilder til rådighed til
sundhedsvurderingen, og selve målingerne er behæftet med usikkerhed pga. det begrænsede antal
og dækning af arbejdssituationer.
I nedenstående Tabel 2 er en oversigt over samtlige målinger blandt de indgående faggrupper med
angivelse af enhed/område, arbejdsplads, arbejdsopgaver, måledage, måleresultater som gennemsnit
og maksimalværdi, aktiviteter og bemærkninger.
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0010.png
Tabel 2.
Enhed/
område
Vedligehold
Arbejdsplads
Faggruppe +
Ca. antal
ansatte
Håndværker
34/2*
Håndværker
Knap 100
Måling dato
2014
13/10-15/10
Arbejdsopgaver
Gennemsnits-
værdi UFP/cm
3
(Range)
50.000
(2.300-64.000)
Maxværdi
Location og
aktivitet
værkstedet
Testbænk
Operatørrum/
testbænk
I hallen ved
lokomotiv
Skydebro-
graven
Værkstedet-
ved motor
opstart
Bemærkning
Vedligehold
Motor
værksted
TEST Århus
(Side
17)
Lokomotiv-
værksted
OBV
(Side
11)
MR/MQ-
værksted,
Fredericia
(Side
15)
ME +
dobbeltdæk
(Side
34)
Opstart af MR
test af MR
Elektriker, Smed:
Lok. Eftersyn+reparation
Små reparationer +TE
Skift af luftfiltre
???
???
2mill.
Motoren kører:
50.000-400.000
Ved opstart motor:
1-1.5 mill
Motoren kører:
25-200.000
Motoren kører:
50.000-200.000
Høje koncentrationen ved
opstart lok.(100.000) i forb
med klargøring og rangering
i depot Kalundborg;
11/9-14/9
20.000
(6.500-27.000)
178.000
50.000
(16.800-66.000)
1.6mill.
5mill./8 mill.
2mill. ved motor opstart
12/9
Vedligehold
Håndværker
60
Lokofører
450
16-21/10
Lokof-
Kalundborg
6-10/10
11.000/23.000*
Tur- KB-KH-KB
(8.000-15.000/
54.000*)
50.000 opstart KB
80.000 opstart Bev/KH
*-Kun en dag-400.000
opstart i KB og Bev/KH
Gennemsnit på 54.000
500-600.000 UFP/cm3
ved motor opstart (tæt
på);
8 mill. opstart
Operation
(Lokoførere)
Forsyning/parkering i
KB
MR/
Næstved
(Side
29)
Lokofører
450
29/9+1/10
Lokof-
Næstved
Tur- Næ-Ro-Næ
23.000
35.000
(27.000-46.000)
25-100.000 UFP/cm3
kortvarigt-imens motor kører
Høje koncentrationer ved
opstart lok.(250.000-
500.000) i forb med
klargøring(15.000-50.000) i
depot Næ
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0011.png
MR/
Næstved
(Side
19)
Operation
(Togførere)
ME + DD
(Side
22;
Side 25)
Togfører
300
22-26/9
+11-14/11
Tur- Næ-Ro-Næ-Ro-Næ
MR lokomotiv
110.000
(71.000-202.000)
150.000
8 mill.i NæN og
Gadstrup
1-1.5 mill. opstart KH
5 mill. i HK
600-1mill. opstart KØ
1-1.8 mill. opstart i KH
Høje koncentrationer ved
afgang/ankomst fra/til
stationer undervejs
Perronen HK
og KH-?
Perronen KØ
og KH-?
7.000-lokom. bagest
600.000-1mill. lokom.forrest
(KH-HK og KH-NF)
10.000-bagest
200-800.000 lokom.forrest
(KØ-HK og KH-KB)
22-26/9
Togfører
300
24/9
+10-14/11
Tur- NF-KH-HK-KH-NF
ME/DD lokomotiv
100.000
Tur-KB-KØ-HK-KH-KB
ME/DD lokomotiv
(51.000-160.000)
Operation/
Kommerciel
Perroner
KH
(Side
38)
(Side
40)
Perron-
manager 15
+
Salg10/2**
ad gangen
15/9-17/9
+
15/9-17/9
+
KH perron
KH,kiosk
(Side
41)
Operation
Operation
Perroner
Århus
(Side
42)
Belvedere
(Side
45)
Belvedere
(Side
48)
P-rist i
Århus
(Side 43)
Perron-
manager
10
Klargøring
50
Lokofører30
0/lille del af
deres tur
Lokofører40
18/9-19/9
12-13/10
29/9-3/10
50.000
(33.000-80.000)
23.000
(spor 7-8)
(22-23.000)
10.000
(spor 11-12)
(9-12.000)
45.000
(24.000-80.000)
40.000
3.3 mill.-opstart lokom.-
tæt på
600.000
500.000
1.8 mill opstart lokom
tæt på
600.000
opstart lok-tæt på
500.000-opstart motor
*-Kun en dag- en
gennemsnit på 97.000-
tograngist
1.4 mill.-opstart motor
Perron KH,
spor 5/6
Perron KH,
spor 7/8
Perron KH
spor 11/12
Perron KØ,
spor 3/4
Perron Århus
spor 3/4-?
50.000-250.000 i forb. med
togkørsel til/fra spor 5/6
25.000-200.000 i forb. med
togkørsel
50.000-200.000 i forb. med
togkørsel til/fra spor 3/4
50.000-200.000 i forb. med
togkørsel til/fra spor 3/4
25.000-100.000 i forb. med
opgaver foretaget af
tograngister
30.000-50.000 i forb. med
rangering
50-400.000 når motoren
kører i tomgang (KØ,KH)
25.000-200.000 i forb. med
togkørsel til/fra P-risten målt
på kontor i vindue
Øst.catering
rangering
(17.000-70.000)
20.000/30.000*
(16.000-26.000
/97.000*)
30.000
(24.000-32.500)
Operation
???
rangering
Operation
13-14/10
13.000
(8.000-18.000)
1 mill. opstart motor
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0012.png
BILAG
ENHED/OMRÅDE HVOR MÅLINGERNE BLEV UDFØRT:
1
VEDLIGEHOLD:
1.1 VEDLIGEHOLD - Lokomotiv-værksted OBV:
Det blev brugt 4 målere over 4 dage: 11/9/2014 - 14/9/2014;
Gennemsnitværdier på 10-20.000 UFP (ultrafine partikler)/cm
3
i hallen over disse 4 dage; Høje
værdier mens motoren kører (100-200.000 UFP/cm
3
) og spidsværdier ved motor opstart (over 1
mill. UFP/cm
3
).
Elektrikers opgaver-
koncentrationen af partikler stiger fra 12.000 i hallen til 20-25.000 under
udførelse af opgaven, med spidsværdier på 45.000 UFP/cm
3
, for 1-2 minutter (når motoren er
tændt). Gennemsnit koncentrationen 13.700 UFP/ cm
3
, minimum værdi er 9.000 UFP/ cm
3
og max
værdi er 70.000 UFP/ cm
3
.
Figur 1
.
OBV- 11/9/2014: Elektriker går ind i toget mens motoren er tændt. Skalaen går fra 7.500 til 73.000 UFP/cm
3
.
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0013.png
Lokomotiv eftersyn og reparation i blindgangen
- koncentrationen af partikler stiger fra
et gennemsnit på 10-12.000 UFP/ cm
3
til 25.000 eller 40.000
Høje værdier- feks.160.000 og 120.000, mens motoren kører.
Gennemsnit koncentrationen, over 6 timers målinger fra samme dag, målt med 2 apparater,
er på 18.000 UFP/ cm
3
, minimum værdi er 6.000 UFP/ cm
3
og max værdi er
120.000/160.000 UFP/ cm
3
.
Figur 2.
OBV, 12/9/2014: Smed- Eftersyn, Reparation i blindgangen. Skalaen går fra 20.000 til 160.000 UFP/cm
3
Figur 3.
OBV, 12/9/2014: Smed- Eftersyn på lokomotiv 1519. Skalaen går fra 20.000 til 140.000 UFP/cm
3
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0014.png
Små reparationer og TE
(???)-Gennemsnit koncentrationen 6.500 UFP/ cm
3
, minimum
værdi er 3.000 UFP/ cm
3
og max værdi er 13.800 UFP/ cm
3
.
Figur 4.
OBV, 14/9/2014: TE + små reparationer på lokomotiv 1536. Skalaen går fra 4.000 til 14.000 UFP/cm
3
Skift af luftfiltre på lokomotiv koncentrationen stiger fra 10-15.000 i hallen til 50.000
UFP/m
3
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0015.png
Skydebrograven- et gennemsnit på 15-20.000 UFP/ cm
3
indtil motor opstart, som stiger over
1 million og når op til 5 millioner UFP/ m
3
i ca. 45 minutter, derefter falder til 15-20.000
igen.
Figur 5.
OBV, 12/9/2014: Opstart motor (ca. kl. 11.00 til 11.50). Skalaen går fra 1 million til 8 mill. UFP/cm
3
De højeste værdier blev målt hver gang motoren blev startet op på et lokomotiv (se billede
ca. kl. 9.30 og ca. 12.30). Koncentration omkring 100.000 til 200.000 UFP/ cm
3
mens
motoren kører, med spidsværdier på 1 million, i 2-4 minutter. (de 2 forskellige farver, viser
at det blev målt med 2 forskellige målere på samme tidspunkt; de 2 målinger er analyseret
samtidigt). Gennemsnit koncentrationen ca. 25.000 UFP/ cm
3
, minimum værdi er 5.000
UFP/ cm
3
og max værdi er 1.5 mill. UFP/ cm
3
ved motor opstart (tæt på).
Figur 6.
OBV, 11/9/2014: Opstart lokomotiv (kl. 9.30 og 12.30). Skalaen går fra 100.000 til 1.6 mill.UFP/cm
3
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0016.png
1.2
VEDLIGEHOLD - MR/MQ -værksted
Fredericia
:
Målt fra d. 16/10 til d. 21/10/2014.
Gennemsnit på 50.000 UFP/ cm
3
på de 4 målte dage. Minimum
værdier fra 1.000 til 10.000 UFP/ cm
3
, værdier på 100-200.000 mens motoren kører og
spidsværdier ved motor opstart (fra 300.000 til op på 2 mill. UFP/cm
3
).
Ved
opstart af motor,
ses det altid høje spidsværdier for 1-2 minutter (her på 800.000 og
op til 2 millioner UFP/ cm
3
). Koncentrationen ligger på 50.000 -200.000 UFP/ cm
3
, når
motoren er tændt,
men falder hurtigt ned på 10.000-5.000 UFP/ cm
3
eller tæt på nul når
motoren er slukket. Når man går under togsættet i værkstedet og toget er startet, stiger
koncentrationen kortvarig til 200.000 UFP/cm
3
.
Fig.1. Fredericia,
16/10/2014 med 3 målere, over 6 timer. Motor opstart ca. kl. 8.20 og kl. 10.00. Skalaen går fra
100.000 til 900.000 UFP/cm
3
Fig.2. Fredericia,
17/10/2014, målt med 3 målere, over ca. 5 timer. Motor opstart ca..kl. 7.00 (høje målte
koncentrationen hvis man er tæt på-blåt farve/måler 1, lidt lavere hvis man ikke er tæt på rødt farve/måler 2). Skalaen
går fra 200.000 til 2.2 mill. UFP/cm
3
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0017.png
Ved
svejsning
(målt over 2 dage (20+21/10/2014), på spor 7), stiger værdierne på 50.000 op til
100.000 UFP/ cm
3
, med spidsværdier fra 300.000 til 550.000 UFP/ cm
3
, som kan skyldes motor
opstart.
Fig.3. Fredericia,
20/10/2014, målt med 3 målere, over ca. 6 timer. Motor opstart ca.kl. 10.50 (høje målte
koncentrationen hvis man er tæt på-rødt farve/måler 1, lidt lavere hvis man ikke er tæt på gult farve/måler2). Skalaen
går fra 100.000 til 600.000 UFP/cm
3
Fig.4. Fredericia,
21/10/2014, målt med 2 målere, over ca. 6 timer. Skalaen går fra 50.000 til 450.000 UFP/cm
3
Koncentrationen er højest når man er tættest på togsættet der kører, og falder meget hurtigt
hvis man er lidt væk fra den (se graferne, som viser målinger fra de samme dage i hallen, med
de 4 apparater).
16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0018.png
1.3
VEDLIGEHOLD - Motor værksted/TEST Århus
:
Målt fra d. 13/10 til d. 15/10:
Gennemsnit på 3.000 UFP/cm
3
i hallen hvis ingen opgaver udføres,
50-400.000 mens motoren kører og spidsværdier på 2 mill. UFP/cm
3
ved motor opstart.
Koncentrationen er højest når man er tættest på, og falder meget hurtigt hvis man er lidt væk fra den
(se graferne, som viser målinger fra den samme dag i værkstedet, målt med 2 apparater).
Ikke så høje værdier om eftermiddag, gennemsnit på 2.500-3.000 UFP/cm
3
; de 12-16.000
UFP/cm
3
, er en fremprovokeret måling tæt på en motor med støvurenheder, som lige var
kommet ud af toget og ind på værkstedet.
Fig. 1. Motorværksted/TEST i Århus,
13/10/2014, målt med 2 målere. Skalaen går fra 2.000 til 16.000 UFP/cm
3
gennemsnit om formiddagen, fra 5-7.000 op til 10.000 UFP/cm
3
, men den stiger meget i
tilfælde af opstart af MR (med spidsværdier på 2.123.000 UFP/cm
3
, som falder til omkring
250.000 mens motoren kører) eller test af MR (376.000 p/cm
3
) for 10 minutter.
17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0019.png
Opstart af MR
(tæt på,
125-300.000)
Test af MR
(ikke tæt på
320-340.000)
Fig. 2. Motorværksted/TEST i Århus,
15/10/2014, testbænk, gennemsnit 64.000 UFP/cm
3
. Skalaen går fra
250.000 til 2.3 mill. UFP/cm
3
Opstart af MR
(Ikke tæt på,
70.000)
Test af MR
(tæt på, 376.000)
Fig. 3. Motorværksted/TEST i Århus,
15/10/2014, test af MR operatørrum/testbænk, gennemsnit 37.000 UFP/cm
3
.
Skalaen går fra 50.000 til 400.000 UFP/cm
3
18
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0020.png
2. OPERATION:
2.1. OPERATION-Togførere MR
:
Målt d. 22/9 til d. 26/9 og 11-14/11:
Værdier mellem 50.000-300.000 UFP/cm
3
under turen Næ-Ro-Næ, for alle 6 dagsmålinger,
med høje værdier ved togets ankomst/afgang til/fra stationer undervejs.
MR: Næstved-Roskilde-Næstved-Roskilde-Næstved-
Litra MR 4065 og 4042 - fra kl.
5.17 til kl. 10.05- 5 timers morgentur (målinger fra 2 dage, 22/9+23/9):
o
d. 22/9-rødt farve:
gennemsnit på 80.000, minimum værdi 2300, max værdi 8.1 mill.
UFP/cm
3
i Gadstrup. Ellers ret høje værdier i Tureby (600.000 UFP), Herfølge (700.000),
Tureby(400.000), NæN (300.000), Holme Olstrup/Haslev(350.000), Køge (200.000).
o
d.23/9-blåt farve,
gns. på 202.000, minimum værdi 4400, max værdi 8.5 mill. UFP/cm
3
lige
før Herfølge. På denne dag ses også meget høje værdier ved ankomst/afgang til og fra
Gadstrup og Herfølge, i begge retninger.
Figur 1. Togførere,
togstrækning Næstved(5:17)-Roskilde(6:21)/(6:29)-Næ(7:35)/(7:45)-Ro(8:51)/(8:59)-Næ(10:05),
22+23/9/2014. Skalaen går fra 1 mill. til 9 mill. UFP/cm
3
19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0021.png
MR: Næstved-Roskilde-Næstved-Roskilde-Næstved-
fra kl. 5.17 til kl. 10.05- 5 timers
morgentur (målinger fra 2 dage, 12/11+14/11):
o
d. 12/11-rødt farve:
gennemsnit på 81.500, minimum værdi 2200, max værdi 680.000
UFP/cm
3
i Haslev. Ellers ret høje værdier i Tureby(650.000 UFP/cm
3
) og ved
afgang/ankomst fra/til de stationer undervejs.
o
d.14/11-blåt farve,
gns. på 116.000, minimum værdi 3300, max værdi 1.7 mill.
UFP/cm
3
i Næ N. Ellers ret høje værdier i Haslev (800.000 UFP/cm
3
)
Fig. 2. Togførere,
togstrækning Næstved(5:17)-Roskilde(6:21)/(6:29)-Næ(7:35)/(7:45)-Ro(8:51)/(8:59)-Næ(10:05),
12+14/11/2014. Skalaen går fra 200.000 til 1.8 mill. UFP/cm
3
MR: Næ-Ro-Næ-Ro-Næ-
Litra MR 4093- fra kl. 11.00 til kl. 16.00- målt d.25/9
o
Gennemsnit på 115.000 UFP/cm
3
, min 3900, max 800.000 UFP/cm
3
i Næ N og
550.000 UFP/cm
3
ved Havdrup/Gadstrup.
Fig. 3. Togførere,
togstrækning Næstved(11:15)-Roskilde(12:21)/(12:29)-Næ(13:35)/(13:45)-Ro(14:51)/(14:59)-
Næ(16:05), 25/9/2014. Skalaen går fra 50.000 til 800.000 UFP/cm
3
20
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0022.png
Næ-Ro-Næ-Ro-Næ-
fra kl. 11.00 til kl. 14.00- målt d. 11/11
o
Gennemsnit på 71.000 UFP/cm
3
, min 5500, max 1 mill. UFP/cm
3
i Næstved Nord.
Ellers ret høje værdier i Haslev (11:33-650.000 UFP/cm
3
) og Havdrup (12:09-1 million
UFP/cm
3
).
Fig. 4. Togførere,
togstrækning Næstved(10:45)-Roskilde(11:51)/(11:59)-Næ(13:05), 11/11/2014. Skalaen går fra
100.000 til 1.1 mill. UFP/cm
3
Blandet togsæt/tur, kørt af 2 litra MF(IC3 dieseltog) og 1 litra ER(IC3 el-togsæt), 11/11
Gennemsnit på 55.000 UFP/cm
3
, minimum værdi 4600, max værdi 2.120.000 UFP/cm
3
i
Køge.
koncentrationen mellem 50.000 og 200.000 UFP/cm
3
på strækningerne Ro-Næ og Næ-Ro
KH-Næ
fra 250.000 til 2.250.000 UFP/cm
3
Næ-Ro
Ro-Næ
pause
Næ-Ro
Ro-KH(el-tog)
Fig. 5. Togførere,
blandet togsæt på togstrækning København-Næstved-Roskilde-København, 11/11/2014. Skalaen går
21
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0023.png
2.2. OPERATION-Togførere ME/DD
:
NykF-KH-Holbæk-KH-NykF-3 dage målinger: 22/9, 25/9 og 26/9:
Lave koncentrationen (gennemsnit7.000 UFP/cm
3
) når lokomotivet er bagest, meget høje
koncentrationer når lokomotivet er forrest (200.000-1 mill. UFP/cm
3
, afhængigt måske af vinden).
Spidsværdier på 4-5 mill. UFP/cm
3
ved opstart af motor i forbindelse med flytning af lokomotiv.
NF-KH (kl. 5.44-7.17)-ME bagest
KH-HK(8.06-9.07)- ME forrest
HK-KH (9.29-10.31)- ME bagest
KH-NF (11.11-13.03)- ME forrest
Dag1:
gennemsnit på 7.000 UFP/cm
3
, når lokomotivet er placeret bagest
koncentrationen mellem 200.000-1.5 mill. UFP/cm
3
, fra KH til Ro, falder lidt til 200-
400.000 UFP/cm
3
efter Ro (til Tolløse), så stiger det meget ved Holbæk
over 500.000
UFP/cm
3
, med max værdi på 4.5 mill. UFP/cm
3
koncentrationen mellem 200.000-800.000 mill. UFP/cm
3
, fra KH til Nykøbing Falster
NF-KH
(ME bagest)
KH-Holbæk
(ME forrest)
Holbæk-KH
(ME bagest)
KH-NF
(ME forrest)
Fig. 1. Togførere,
på strækning: (1521)Nyk.F-KH-HK(1514)-KH- Nyk.F (1505), 22/9/2014. Skalaen går fra 500.000
til 5 mill. UFP/cm
3
22
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0024.png
Dag 2:
gennemsnit på 7.000 UFP/cm
3
, fra NF til KH, lidt højere værdier mellem 10-20.000 fra HK
til KH
koncentrationen mellem 200.000-600.000 mill. UFP/cm
3
, fra KH til Holbæk, med max
værdi på 1.4 mill. UFP/cm
3
koncentrationen mellem 200.000-600.000 mill. UFP/cm
3
, fra KH til Nykøbing Falster
KH-Holbæk
(ME forrest)
KH-NF
(ME forrest)
Fig. 2. Togførere,
på strækning: (4204)Nyk.F.-KH-HK(2513)-KH(2516)-NF(2225), 25/9/2014. Skalaen går
fra 200.000 til 1.4 mill. UFP/cm
3
23
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0025.png
Dag 3:
gennemsnit på 7.000 UFP/cm
3
, når lokomotiver er placeret bagest
koncentrationen mellem 50.000-300.000 UFP/cm
3
, fra KH til Holbæk (lokomotiv forrest)
med max værdi på 5.3 mill. UFP/cm
3
koncentrationen mellem 200.000-800.000 UFP/cm
3
, fra KH til Nykøbing Falster (lokomotiv
forrest)
KH-Holbæk
(ME forrest)
KH-NF
(ME forrest)
Fig. 3. Togførere,
på strækning: (ME1511b)NF-KH-HK(1524f)-KH(1524b)-NF(1515f), 26/9/2014. Skalaen går fra 1
mill. til 6 mill. UFP/cm
3
24
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0026.png
2.3. OPERATION-Togførere ME/DD:
Kalundborg-Østerport-Holbæk-KH-Kalundborg, målt 24/9,10+12+13+14/11/2014:
Lave koncentrationen (gennemsnit10.000 UFP/cm
3
) når lokomotivet er bagest, meget høje
koncentrationer når lokomotivet er forrest (100.000-600.000 UFP/cm
3
, afhængigt måske af vinden).
Spidsværdier på 1.7-4.8 mill. UFP/cm
3
ved opstart af motor.
ME bagest (Kalundborg 15:09 -Østerport 17:11);
ME forrest (Østerport 17:55-Holbæk 19:07);
ME bagest (Holbæk 19:59-KH 21:01);
ME forrest (KH 21:36-Kalundborg 23:24).
24/9:
På strækningen KH-Østerport: et gennemsnit på 10.000 UFP/cm
3
, som stiger på op
til 100.000 UFP/cm
3
VED Nørreport og imens toget venter på Østerport.
Koncentrationen stiger på strækningen KØ-HK mellem 50-200-000 UFP/cm
3
, med
spidsværdier på 600.000 UFP/cm
3
mellem Valby og Høje Taastrup.
I Holbæk falder koncentrationen igen til ca.10.000 UFP/cm
3
mens toget venter.
KB-KØ
(ME bagest)
KØ-Holbæk
(ME forrest)
Fig. 1. Togførere,
strækningen Kalundborg-Østerport-Holbæk, 24/9/2014. Skalaen går fra 100.000 til 600.000
UFP/cm
3
25
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0027.png
10/11:
På strækningen KH-Østerport: et gennemsnit på 10.000 UFP/cm
3
, som stiger på op
til 100.000 ved Nørreport og ca.50.000 UFP/cm
3
imens toget venter på Østerport.
Koncentrationen stiger på strækningen KØ-HK mellem 100-400.000 UFP/cm
3
, med
spidsværdier på 800.000 UFP/cm
3
tæt på Høje Taastrup.
På strækningen Holbæk–KH falder koncentrationen igen til ca.10.000 UFP/cm
3
På strækningen KH-KB, stiger koncentrationen mellem 400-800.000 UFP/cm
3
med
spidsværdier på 1.7 mill.UFP/cm
3
tæt på Lejre, efter Holbæk falder til 200.000 og
stiger igen mellem 200.000 og 600.000 tæt på Kalundborg.
KB-KØ
(ME bagest)
KØ-Holbæk
(ME forrest)
HK-KH
(ME bagest)
KH-KB
(ME forrest)
Fig. 2. Togførere,
strækningen Kalundborg-Østerport-Holbæk-KH-KB, 10/11/2014. Skalaen går fra 200.000 til 1.8
mill. UFP/cm
3
26
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0028.png
13/11:
På strækningen KH-Østerport: et gennemsnit på 10.000 UFP/cm
3
, som stiger på op
til 280.000 UFP/cm
3
ved Nørreport og ligger ved ca. 50.000 mens toget venter på
Østerport.
Koncentrationen stiger på strækningen KØ-HK mellem 200-600.000 UFP/cm
3
, med
spidsværdier på 1 mill. UFP/cm
3
efter Valby.
På strækningen Holbæk–KH falder koncentrationen til ca.10.000 UFP/cm
3
På strækningen KH-KB, stiger koncentrationen mellem 200-500.000 UFP/cm
3
med
spidsværdier på 1 mill. UFP/cm
3
ved Høje Taastrup og på 1.2 mill. ved Vipperød,
efter Holbæk falder til omkring 100.000 og stiger igen mellem 200.000 og 400.000
mellem Jyderup og Kalundborg.
KØ-Holbæk
(ME forrest)
KH-KB
(ME forrest)
Fig. 3. Togførere,
strækningen Kalundborg-Østerport-Holbæk-KH-KB, 13/11/2014. Skalaen går fra 200.000 til
1.4mill. UFP/cm
3
27
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0029.png
14/11:
Koncentrationen stiger på strækningen KØ-HK mellem 100-400.000 UFP/cm
3
, med
spidsværdier på 6-700.000 UFP/cm
3
mellem Valby og Høje Taastrup.
På strækningen Holbæk–KH falder koncentrationen til ca.10.000 UFP/cm
3
På strækningen KH-KB, stiger koncentrationen mellem 100-300.000 UFP/cm
3
med
spidsværdier på 600.000 ved Lejre, men efter Holbæk falder til omkring 30.000 og
stiger igen mellem 100.000 og 250.000 mellem Jyderup og Kalundborg.
KØ-Holbæk
(ME forrest)
KH-KB
(ME forrest)
Fig. 4. Togførere,
strækningen Østerport-Holbæk-KH-KB, 14/11/2014. Skalaen går fra 500.000 til 5 mill. UFP/cm
3
28
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0030.png
2.4. OPERATION-Lokoførere Næstved:
Målt d. 29/9/2014 - 1/10/2014.
Spidsværdier i forbindelse med motor opstart: mellem 300.000-
800.000 UFP/cm
3
.
Mangler detaljeret turplan, for at se den præcise lokalitet
Turen Næstved-Roskilde-Næstved, d. 29/9:
Klargøring i depot Næstved (10:24-10:35)-koncentrationen på 15.000 UFP/cm
3
På strækningen Næstved-Roskilde koncentrationen på ca. 40.000 UFP/cm
3
(højere ved start
i Næstved-250.000, efter 10 min. falder til 40.000 og til 20.000 før Roskilde, og stiger igen
til 75.000 i Roskilde-8 min. ventetid-tomgang)
På strækningen Roskilde-Næstved- koncentrationen mellem 100.000 -150.000 UFP/cm
3
Fig. 1. Lokoførere-Næstved,
29/9/2014, målt ca. 3 timer med måler nr. 2, gennemsnit på 68. 000 UFP/cm
3
under turen
Næ (10:35)-Ro(11:51)-(11.59)-Næ(13:15). Skalaen går fra 50.000 til 400.000 UFP/cm
3
Turen Næstved-Roskilde-Næstved, d. 30/9:
Om morgen:
Klargøringsopgaver i depot Næstved (5:39-7:15) -koncentrationen stiger fra 10.000 til 25-
50.000 UFP/cm
3
På strækningen Næstved-Roskilde koncentrationen på ca. 40.000 UFP/cm
3
(højere ved start
i Næstved-60.000, falder lidt og stiger igen til 40.000 før Roskilde)
På strækningen Roskilde-Næstved- 40.000 UFP/cm
3
ved start i Roskilde, falder efter Ro ca.
20 min. og stiger igen til 30.000 ved Køge?
29
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0031.png
Fig. 2. Lokoførere-Næstved,
30/9/2014, målt med måler nr. 2 (om morgen- ca. 4 timer gennemsnit på 20.
000 UFP/cm
3
under turen Næ (7:15)-Ro(8:30)-Næ(9:40). Skalaen går fra 20.000 til 160.000 UFP/cm
3
Om formiddagen:
På strækningen Næstved-Roskilde koncentrationen på ca. 60.000 UFP/cm
3
På strækningen Roskilde-Næstved- 150.000 UFP/cm
3
ved start i Roskilde, falder til 20.000
efter Ro ca. 30 minutter og stiger igen til 100.000-150.000 ved Køge
Fig. 3. Lokoførere-Næstved,
30/9/2014, målt med måler nr. 2 (om formiddag- ca. 4 timer- gennemsnit på 50.
000 UFP/cm
3
under turen Næ (10:30)-Ro(11:20)-Næ(12:36). Skalaen går fra 100.000 til 700.000 UFP/cm
3
30
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0032.png
Om eftermiddagen:
1.
På strækningen Næstved-Roskilde- koncentrationen på omkring 50.000 ved start i Næstved,
falder efter 10 min. til omkring 15.000 og stiger til 40.000 UFP/cm
3
ved Roskilde.
På strækningen Roskilde-Næstved- 80.000 UFP/cm
3
ved start i Roskilde, falder til 30.000
efter Ro ca. 20 minutter, stiger til 40.000 og stiger igen til 150.000 ved Køge, og falder igen
ved ankomst i Næstved til ca. 30.000 UFP/cm
3
Fig. 4. Lokoførere-Næstved,
30/9/2014, målt ca. 3 timer med måler nr. 5-gennemsnit på 37. 000 UFP/cm
3
under turen Næ (12:10)-Ro(13:15)-Næ(14:50). Skalaen går fra 50.000 til 600.000 UFP/cm
3
2.
Klargøringsopgaver i depot Næstved (16:50-18:05)-koncentrationen på 250.000 UFP/cm
3
-
motor opstart, som falder til ca. 50.000 UFP/cm
3
På strækningen Næstved-Roskilde koncentrationen på 150.000 UFP/cm
3
(højere ved
ankomst/ophold til/i Roskilde 400.000 UFP/cm
3
)
Fig. 5. Lokoførere-Næstved,
30/9/2014, målt med måler nr. 5-gennemsnit på 120.000 UFP/cm
3
under turen
Næ (18:05)-Ro(19:20). Skalaen går fra 100.000 til 500.000 UFP/cm
3
31
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0033.png
Turen Næstved-Roskilde-Næstved-København-Næstved
Klargøring i depot Næstved (5:12-5:23)-koncentrationen på 500.000 UFP/cm
3
-motor
opstart, som falder hurtigt til 10.000 UFP/cm
3
På strækningen Næstved-Roskilde: koncentrationen på 150.000 UFP/cm
3
ved afgang fra
Næstved og 20 min. efter, som stiger til 200.000 ved?, derefter falder til 35.000 hele vejen
til Ro.
På strækningen Roskilde-Næstved: 40.000-50.000 UFP/cm
3
, nogle gange lidt over 100.000
6000 UFP/cm
3
når motoren er slukket i pause
På strækningen Næstved-København koncentrationen på 10.000 UFP/cm
3
Ved ophold i KH stiger koncentrationen til ca. 150.000 UFP/cm
3
Ved afgang fra KH stiger koncentrationen til ca. 200.000 UFP/cm
3
og falder derefter til ca.
30.000 UFP/cm
3
Fig. 6. Lokoførere-Næstved,
1/10/2014, målt med måler nr. 2 - turen Næ (5:23)-Ro(6:50)-Næ(8:15)-pause-Næ(8:50)-
KH(9:50)-KH(10:50)-Næ(11:54); gennemsnit på 30. 000 UFP/cm
3
). Skalaen går fra 100.000 til 800.000 UFP/cm
3
32
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0034.png
Turen Næstved-Nykobing Falster-Næstved-Roskilde-Næstved
Dag1:
Lave værdier fra Næstved til NF (10.000), lidt højere værdier fra NF til Næstved og fra
Næstved til Roskilde. Fra Ro til Næstved, høje værdier ved afgang fra Roskilde og ca. 20 min. efter
(omkring 200.000), som falder til ca. 35.000 før ankomst til Næ.
Fig. 7. Lokoførere-Næstved,
29/9/2014, målt med måler nr. 3 - turen Næ (11:15)-NF(12:00)-pause-NF(13:35)-
Næ(14:19)-pause(15:09)-Ro(16:00)/(16:15)-Næ(17:45); gennemsnit på 10. 000 UFP/cm
3
). Skalaen går fra 100.000 til
560.000 UFP/cm
3
Dag 2:
starter i depot Næstved-lidt høje værdier- motoren kører. Lave værdier fra Næstved til NF
(10.000); lidt højere før ankomst i NF-25.000 og i NF-mens motoren kører på op til 300.000; lidt
højere værdier fra NF til Næstved (20.000). fra Næstved til Roskilde mellem 50-100.000. Fra Ro til
Næstved, høje værdier ved afgang fra Roskilde og ca. 20 min. efter (omkring 100.000), som falder
til ca. 30.000 og stiger igen til omkring 100.000 før ankomst til Næ (med lidt høje værdier ved
Køge).
Fig. 8. Lokoførere-Næstved,
30/9/2014, målt med måler nr. 3 - turen Næ (11:15)-NF(12:00)-pause-NF(13:35)-
Næ(14:19)-pause(15:09)-Ro(16:00)/(16:15)-Næ(17:45); gennemsnit på 10. 000 UFP/cm
3
). Skalaen går fra 50.000 til
430.000 UFP/cm
3
33
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0035.png
2.5.
OPERATION-Lokoførere Kalundborg:
Målt d. 6/10-9/10/2014:
Dag1:
Kalundborg (KB)-København(KH)-Kalundborg(KB), målt d.7/10 på ME 1527 Abs. 7912: er
gennemsnit koncentrationen på 11.000 UFP/cm
3
o
man starter med klargøring af togsæt i KB 5:18 til 5:48- koncentrationen på 10-
12.000 UFP/cm
3
, efterfulgt af rangering-stiger koncentrationen på 60.000 UFP/cm
3
o
lav koncentrationen på strækningen KB-KH (6.33-8:09), stiger lidt før KH (20.000
UFP/cm
3
), falder til under 10.000 UFP/cm
3
i pause,
o
højere koncentrationen ved kørsel i Belvedere 9:31 (stiger på op til 80.000
UFP/cm3), i forbindelse med motor opstart?.
o
fra KH(9:36) til KB(11:24) ikke så høje koncentrationen på 10-15.000 UFP/cm
3
med
lidt høje værdier på 25.000 UFP/cm
3
ved?
o
I KB stiger lidt igen ved rangering-40.000 UFP/cm
3
o
Ingen oplysninger for sidste stigning i koncentrationen ved 12:12 tiden
Fig. 1. Lokoførere-Kalundborg,
7/10/2014, tur KB (6:33)-KH(8:09)/(9:36)-KB(11:24), ME 1527 Abs.7912.
Skalaen går fra 10.000 til 90.000 UFP/cm
3
OBS: gul farve-ved ikke hvorhen og hvorfor
34
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0036.png
Dag 2:
KB-KH- målt d. 7/10 (på 1524/1532) er gennemsnit koncentrationen på 15.000 UFP/cm
3
,
minimum værdi 4000, max værdi 95.000 UFP/cm
3
o
høj koncentration på op til 95.000 UFP/cm
3
ved klargøring (6:18-6:48) og rangering
i Kalundborg (KB)
o
stiger igen til omkring 50.000 UFP/cm
3
ved afgang fra KB til KH, ellers
koncentrationen på 7.500 UFP/cm
3
(litra ME), med lidt højere værdier (40.000
UFP/cm
3
) før KH
o
stiger ved opstart i Belvedere-9:44 (80.000), men falder under turen KH- Ringsted til
8-10.000 UFP/cm
3
o
på strækningen Ringsted -KH-falder igen til 10-12.00 (litra ER)
Fig. 2. Lokoførere-Kalundborg,
7/10/2014, tur KB-KH 7:33-9:05(litra ME)-KH-Ringsted(litraER)-
Ringsted-KH(Litra ER)-KH-KB(litra ME). Skalaen går fra 10.000 til 100.000 UFP/cm
3
35
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0037.png
Dag 3:
KB-KH: målt d. 8/10 (på MG 5675 Abs 7915) er gennemsnit koncentrationen på 8.000
UFP/cm
3
, minimum værdi 500 UFP/cm
3
og max værdi 43.000 UFP/cm
3
o
lav koncentrationen på 500 ved mødetid, som stiger til 45.000 ved klargøring og
rangering i KB (5:18-6:33)
o
koncentrationen på 20.000 UFP/cm
3
ved afgang fra KB (6:33), på strækningen KB-
KH, som stiger på omkring 10.000 UFP/cm
3
ved ankomst til KH (8:09).
o
o
o
falder hurtigt til 500 UFP/cm3 ved pause i KH
stiger igen til omkring 25.000 UFP/cm
3
i Belvedere
på strækningen KH-KB (9:36-11:24) er koncentrationen omkring 20.000 UFP/cm
3
Fig. 3. Lokoførere-Kalundborg,
8/10/2014, tur KB(6:33)-KH (8:09/9:36)- KB(11:24). Skalaen går
fra 5.000 til 45.000 UFP/cm
3
36
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0038.png
Dag 4:
KB-KH-KH-KB, d. 9/10, gennemsnit på 54.000, minimum på 500 og max værdi på 430.000
UFP/cm
3
o
starter på 7-10.000 UFP/cm
3
ved klargøring og rangering i KB
o
på strækningen KB-KH-omkring 400.000 UFP/cm
3
(???-ved ikke hvorfor)
o
falder meget til ca. 5.000 UFP/cm
3
, hvis toget er Litra IC4
Fig. 4. Lokoførere-Kalundborg,
9/10/2014, tur KB-KH(6:33-8:09)-litra ME) og KH-KB(9:36-11:24-litra IC4).
Skalaen går fra 20.000 til 440.000 UFP/cm
3
forsyning/parkering i Kalundborg
gennemsnit på 23.000 som stiger kortvarig til 50.000-
100.000 UFP/cm
3
hvis motoren kører ; ved motor opstart spidsværdier 600.000 UFP/cm
3
Fig. 4. Lokoførere-Kalundborg,
7+8/10/2014, forsyning/parkering i Kalundborg. Skalaen går fra 100.000 til
700.000 UFP/cm
3
37
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0039.png
2.6. OPERATION-Perron KH managere:
spor 5-6, målt d. 15/9-17/9:
Gennemsnit værdier på ca. 50.000 over disse 3 dage for perronmanagere på spor 5-6; minimum
værdier 4-8.000 UFP/cm
3
, værdier på 250.000 UFP/cm
3
i forbindelse med togkørsel og
spidsværdier på 1- 3 mill. UFP/cm
3
i forbindelse med motor opstart.
på spor 5-6, ligger koncentrationen på omkring 20-25.000 UFP/cm
3
, som stiger til 50.000-
250.000 i forb. med togkørsler til/fra disse spor. Enkelte spidsværdier på 300.000, 500.000,
1.200.000 og 3.300.000 UFP/cm
3
, som skyldes lokomotiv opstart. (høje koncentrationer
måles hvis man er tæt på!)
Fig.1. KH-Perronmanagere,
spor 5-6, 15/9/2014. Manageren var tæt på lokomotiv da motoren startede, kl. 15.30.
Skalaen går fra 200.000 til 1.2 mill. UFP/cm
3
38
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0040.png
Fig.2. KH-Perronmanagere,
spor 5-6, 16/9/2014, målt med 2 målere. Skalaen går fra 100.000 til 600.000 UFP/cm
3
Fig.3. KH-Perronmanagere,
spor 5-6, 17/9/2014, motor opstart lokomotiv kl. 7.40 og 8.40 (perronmanager tæt på).
Skalaen går fra 500.000 til 3.5 mill. UFP/cm
3
39
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0041.png
2.7. KOMERCIEL - Perron KH kiosk:
målt d. 15-17/9
Kiosk ved spor 11-12 (kører el-tog herfra): gennemsnit på 10.000, som stiger hver gang
togene kommer eller går til/fra spor 11-12, til mellem 25-100.000, nogle gange 200.000
UFP/cm
3
. Minimum værdi på ca. 3.000 UFP/cm
3
, max værdier på 500.000 UFP/cm
3
i
forbindelse med motor opstart. Værdierne kan skyldes togkørsler fra andre spor.
Fig. 1 Kiosk KH,
Spor 11-12, 15+16/9/2014 (32 timer-rødt farve) og 17/9/2014 (6 timer-blåt farve). Skalaen går fra
50.000 til 550.000 UFP/cm
3
Kiosk ved spor 7-8 (kører diesel tog herfra): gennemsnit på ca. 25.000 UFP/cm
3
, som stiger
hver gang togene kommer eller går til/fra spor 7-8, til mellem 25.000-200.000, nogle gange
tæt på 300.000 UFP/cm
3
. Minimum værdi på ca. 3.000 UFP/cm
3
, max værdier på 600.000
UFP/cm
3
i forbindelse med motor opstart.
Fig. 2. Kiosk KH,
Spor 7-8, 15/9/2014 (6 timer-rødt farve) og 16+17/9/2014 (31 timer-blåt farve). Skalaen går fra
20.000 til 160.000 UFP/cm
3
40
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0042.png
2.8. OPERATION- Østerport catering:
målt d. 18/9-19/9:
Målerne er blevet brugt primært på spor 3/4 på Østerport station, dog med ture til
Københavns Hovedbanegård for at cater toget til Bornholm, samt udstikkere hvor
produktionen har krævet at man går op med skrald mv.
Midt på spor 3/4 er gennemsnit mellem 20.000-30.000 UFP/cm
3
, som stiger på op til 500-
200.000 UFP/cm
3
i forbindelse med cater opgaver og 1.8 mill. UFP/cm
3
i forbindelse med
motor opstart
Fig. 1. Østerpot catering,
Spor 3/4, 18/9/2014 (ca. 6 timer, målt parallelt med 2 målere om formiddag: rødt og
gult og kun 1 måler om aften-blåt farve). Skalaen går fra 200.000 til 1.4 mill.UFP/cm
3
Fig. 2. Østerpot catering,
Spor 3/4, 19/9/2014 (ca. 7 timer, målt parallelt med 2 målere om formiddag: rødt og
gult og 2 måler om eftermiddag-blåt og sort farve). Skalaen går fra 200.000 til 1.8 mill.UFP/cm
3
41
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0043.png
2.9. OPERATION-Perroner Århus:
Målt d. 12/10-13/10:
Koncentrationen ligger på omkring 10.000 UFP/cm
3
på perronen, når ingen tog på spor 3-
4??? men den stiger, til mellem 50.000-200.000 i forbindelse med togkørsel.
Enkelte spidsværdier på 400.000-600.000 UFP/cm
3
ved opstart af togsæt 8måske fra andre
spor).
Fig. 1 Århus perronmanager,
12/10/2014, 4.5 timer. Skalaen går fra 100.000 til 700.000 UFP/cm
3
Fig. 2. Århus perronmanager,
13/10/2014, målt med 2 målere (manager 1-rødt farve og manager 2-blåt farve).
Skalaen går fra 50.000 til 450.000 UFP/cm
3
42
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0044.png
2.10.
OPERATION-Århus P-risten
:
Målt d. 13/10-14/10:
Koncentrationen ligger under 10.000 UFP/cm
3
i hallen, den stiger til omkring 20-30.000
UFP/cm
3
i forbindelse med forskellige opgaver (vask, fyld diesel)
Fig. 1. Århus P-risten,
13/10/2014 øverst og 14/10/2014 nederst. Skalaen går fra 20.000 til hhv. 160.000 og 140.000
UFP/cm
3
43
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0045.png
Op til 1mill. UFP/cm
3
-ved opstart af motor
Fig. 2. Århus P-risten,
13/10/2014, motor opstart. Skalaen går fra 100.000 til 1.1 mill. UFP/cm
3
højere værdier når motoren kører, mellem 25-200.000 UFP/cm
3
, som falder til 5-7.000
UFP/cm
3
når motoren er slukket-men måleren blev sat inde i vinduet på kontor.
Fig. 3. Århus P-risten,13/10/2014-eftermiddag,
målt i vinduet på kontor. Skalaen går fra 22.000 til 275.000 UFP/cm
3
44
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0046.png
2.11.
Målt d. 29/9-3/10:
OPERATION-Belvedere- klargøring:
Et gennemsnit på ca. 25.000 UFP/cm
3
. Minimum værdier på ca. 3.000 UFP/cm
3
, når motoren
ikke er tændt, som stiger til omkring 50-100.000 UFP/cm
3
, i forbindelse med opgaver-foretaget
af tograngister. Højere værdier hver gang det startes op et lokomotiv- og spidsværdier på 200,
250, 400, 500.000 UFP/cm
3
, afhængigt af hvor tæt man er på lokomotivet, men som falder
hurtigt til 20-25.000 igen.
Eftermiddag: gennemsnit mellem 15.000- 23.000 UFP/cm
3
; rangering: mellem 25-75.000
UFP/cm
3
Fig. 1. Belvedere klargøring,
målt om eftermiddagen af 3 tograngister, over ca. 6 timer, d. 29/9+1/10+2/10/2014.
Skalaen går fra 25.000 til 250.000 UFP/cm
3
45
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0047.png
Tidligt om morgen og formiddagen: gennemsnit på 20-25.000; rangering: 30-150.000
UFP/cm
3
Fig. 2. Belvedere klargøring,
målt om formiddagen af 3 tograngister, d. 30/9+1/10+3/10/2014. Skalaen går fra 50.000
til 400.000 UFP/cm
3
Om natten, gennemsnit på 15.000; stiger til max. 100.000 UFP/cm
3
i forb. med
rangering
Fig. 3. Belvedere klargøring,
målt om natten af 2 tograngister, d. 2/10/2014. Skalaen går fra 50.000 til 550.000
UFP/cm
3
46
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0048.png
gennemsnit på 97.000; max. 5mill. UFP/cm
3
i forb. med motor opstart og konc. mellem
100-600.000 i forbindelse med ranger opgaver.
Fig. 4. Belvedere klargøring,
målt om dagen af tograngist, d. 2/10/2014. Skalaen går fra 500.000 til 5 mill. UFP/cm
3
På kontor
holdleder- (rød farve), blev det målt mindre værdier end de værdier målt
udendørs (blå farve-tograngist):
o
gennemsnit på 10.000 UFP/cm
3
, som stiger til ca. 50.000 UFP/cm
3
i forbindelse med
rangering foretaget udendørs.
Fig. 5. Belvedere klargøring,
målt samtidigt på kontor (rød) og udenfor af tograngist d. 2/10/2014. Skalaen
går fra 20.000 til 200.000 UFP/cm
3
47
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvad brugen af ME-lokomotiver betyder for de arbejdsmiljømæssige forhold for de medarbejdere, der arbejder i lokomotiverne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771953_0049.png
2.12.
OPERATION-Belvedere
lokoførere:
Målt d. 20/11/2014, på ME lokomotiver
Gennemsnit koncentrationen på ca. 30.000 UFP/cm
3
over alle dagene, minimum værdi på 3000
UFP/cm
3
, max værdi 1.450.000 UFP/cm
3
i forb. med opstart lokomotiv motor i Belvedere (kl
13.20).
Høje koncentrationen mellem 50-400.000 UFP/cm
3
når lokom. kører i tomgang på KØ eller
KH (se på graf kl. 9.20-rødt og blåt, og 15.30-gult)
værdier på 30-50.000 UFP/cm
3
i forbindelse med rangering og lave værdier på 10.000
UFP/cm
3
når motoren er slukket.
Fig. 1. Belvedere lokoførere,
målt d. 20/11/2014 med 3 apparater (2 om formiddagen-rødt og blåt farve og et om
eftermiddagen-gult farve). Skalaen går fra 200.000 til 1.6 mill. UFP/cm
3
48