MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. juni 2017
2017-3494
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 31. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 562:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. maj 2017 fra Ardo A/S ved-
rørende manglende/dispensation til kørsel med ærtehøstere, jf. TRU alm. Del -
bilag 344.
Svar:
I Danmark er de gældende regler for bredde, vægte og akseltryk fastsat i di-
mensionsbekendtgørelsen. Reglerne i bekendtgørelsen er fastsat under hensyn-
tagen til belastning af vejnettet og vejnettets broer, trafiksikkerheden samt
hensynet til fremkommeligheden for den øvrige trafik.
Det er korrekt, at de danske tekniske krav til bæltekøretøjer er skrappere end
de EU-regler, der gælder for typegodkendelse af bæltekøretøjer, men disse krav
finder kun anvendelse på køretøjer, der skal benyttes på færdselslovens områ-
de. Eftersom kørsel med landbrugs- og skovbrugskøretøjer ikke er omfattet af
EU-regulering, kan medlemsstaterne selv fastsætte nationale bestemmelser
vedrørende færdsel på vejene, herunder tage hensyn til eksempelvis belastning
af vejnettet.
Siden 2010 har Færdselsstyrelsen efter aftale med Vejdirektoratet ad flere om-
gange givet dispensation fra de gældende regler i dimensionsbekendtgørelsen
til kørsel med nogle få typer af tungere bæltekøretøjer på statsvejnettet.
Sideløbende har Vejdirektoratet udarbejdet et sæt lempede vægtgrænser (i for-
hold til de gældende regler) for kørsel med bæltekøretøjer på statsvejnettet.
Disse vægtgrænser anvendes pt. som dispensationspraksis. Vægtgrænserne er
fastsat på baggrund af en række tekniske beregninger fra Vejdirektoratet og er
et udtryk for den maksimalt tilladelige belastning på statsvejene med hensyn til
holdbarheden af belægninger og bygværker.
En stor del af de bæltekøretøjer, der søges dispensation til kørsel med, er i
stand til at leve op til de lempede vægtgrænser i dispensationspraksis, men
Færdselsstyrelsen vurderer pt., at der er cirka 10 procent, der ikke kan leve op
til denne. Et eksempel herpå er de omtalte ærtehøstere.