Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1771959_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. juni 2017
2017-3494
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 31. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 562:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. maj 2017 fra Ardo A/S ved-
rørende manglende/dispensation til kørsel med ærtehøstere, jf. TRU alm. Del -
bilag 344.
Svar:
I Danmark er de gældende regler for bredde, vægte og akseltryk fastsat i di-
mensionsbekendtgørelsen. Reglerne i bekendtgørelsen er fastsat under hensyn-
tagen til belastning af vejnettet og vejnettets broer, trafiksikkerheden samt
hensynet til fremkommeligheden for den øvrige trafik.
Det er korrekt, at de danske tekniske krav til bæltekøretøjer er skrappere end
de EU-regler, der gælder for typegodkendelse af bæltekøretøjer, men disse krav
finder kun anvendelse på køretøjer, der skal benyttes på færdselslovens områ-
de. Eftersom kørsel med landbrugs- og skovbrugskøretøjer ikke er omfattet af
EU-regulering, kan medlemsstaterne selv fastsætte nationale bestemmelser
vedrørende færdsel på vejene, herunder tage hensyn til eksempelvis belastning
af vejnettet.
Siden 2010 har Færdselsstyrelsen efter aftale med Vejdirektoratet ad flere om-
gange givet dispensation fra de gældende regler i dimensionsbekendtgørelsen
til kørsel med nogle få typer af tungere bæltekøretøjer på statsvejnettet.
Sideløbende har Vejdirektoratet udarbejdet et sæt lempede vægtgrænser (i for-
hold til de gældende regler) for kørsel med bæltekøretøjer på statsvejnettet.
Disse vægtgrænser anvendes pt. som dispensationspraksis. Vægtgrænserne er
fastsat på baggrund af en række tekniske beregninger fra Vejdirektoratet og er
et udtryk for den maksimalt tilladelige belastning på statsvejene med hensyn til
holdbarheden af belægninger og bygværker.
En stor del af de bæltekøretøjer, der søges dispensation til kørsel med, er i
stand til at leve op til de lempede vægtgrænser i dispensationspraksis, men
Færdselsstyrelsen vurderer pt., at der er cirka 10 procent, der ikke kan leve op
til denne. Et eksempel herpå er de omtalte ærtehøstere.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm. om kommentar til henvendelse af 30/5-17 fra Ardo A/S vedrørende manglende/dispensation til kørsel med ærtehøstere, til transport-, bygnings- og boligministeren
1771959_0002.png
I perioden 5. juni 2016 til 31. december 2016 blev der gennemført en forsøgs-
ordning med forhøjede vægte for bæltekøretøjer, som Vejdirektoratet har eva-
lueret.
Til brug for denne besvarelse oplyser Vejdirektoratet følgende om endnu en
længerevarende forsøgsordning:
”Vejdirektoratet
kan ikke umiddelbart anbefale, at der gennemføres endnu en
længerevarende forsøgsordning, så længe der ikke er tilvejebragt mere viden
om effekterne af kørsel med bæltekøretøjerne og det forventede kørselsom-
fang.”
For at opnå mere viden om vejsliddet i forbindelse med kørsel med landbrugs-
maskiner blev der i 2015 gennemført en foranalyse med henblik på at skabe et
fælles fagligt grundlag for metoder og forudsætninger for beregninger af vejslid
og brobelastning. Det blev konkluderet, at der er mulighed for at gennemføre
en egentlig hovedanalyse, som kan tage op til tre år at gennemføre, og som blev
vurderet til at koste ca. 12 mio. kr.
Kørsel med disse køretøjer vil i vidt omfang finde sted på de kommunale veje,
hvis man udvider mulighederne for kørsel med landbrugskøretøjer, der ikke
overholder de gældende krav. Jeg har derfor opfordret branchen til at drøfte
sagen med KL.
Jeg har dog undersøgt muligheden for at give dispensation til kørsel med ærte-
høstere i 2017 og kan pege på følgende løsning, som jeg har meddelt branchen:
Der vil blive tale om en løsning, som kun vil gælde i 2017 og omhandle tidsbe-
grænsede dispensationer til kørsel på udvalgte strækninger. Ansøgning om
dispensation skal sendes til Færdselsstyrelsen, som i forbindelse med sagsbe-
handlingen hører de berørte vejmyndigheder.
Ansøgningerne skal indeholde oplysninger om køretøjerne, de vejstrækninger,
der ønskes anvendt, og eventuelle andre forhold af betydning. Ansøgningen
sendes som e-mail til Færdselsstyrelsen. Færdselsstyrelsen kan stille særlige
vilkår for dispensationerne, herunder begrænsninger til kørsel på udvalgte
strækninger, bestemte tidsrum og/eller en udløbsdato for dispensationerne.
Jeg vil gerne understrege, at der er tale om en nødløsning for denne sæson, og
at yderligere dispensation som udgangspunkt ikke kan forventes fremover på
grund af de merudgifter, der kan være forbundet med kørsel med de omhand-
lede køretøjer på det almindelige vejnet.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen