MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. juni 2017
2017-3419
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikke udvalgsmedlem Henrik Dam Kristensen (S).
Spørgsmål nr. 554:
Ministeren bedes oversende undersøgelser, som dokumenterer, at en ny hær-
vejsmotorvej vil kunne aflaste E45-korridoren mellem Vejle og Randers, som
ministeren oplyste på et offentligt møde i Fængslet i Horsens 22. maj 2017.
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst, at det senest i forbindelse med den strategiske ana-
lyse fra juli 2016 har anvendt Landstrafikmodellen til at vurdere de trafikale
effekter af fire forskellige korridorer for en midtjysk motorvej. Herunder også
aflastningen af E45 mellem Vejle og Randers som følge af etablering af en midt-
jysk motorvej.
Analyserne peger på generel aflastning af E45 på mellem 6 % og 26 %. For
strækningen mellem Vejle og Randers vurderes aflastningen at blive mellem
6 % og 19 %. Dette svarer til mellem 5.000 og 18.000 køretøjer pr. hverdag.
Aflastningens størrelse afhænger af, hvilken korridor for en midtjysk motorvej,
der analyseres - og hvilken del af strækningen mellem Vejle og Randers, aflast-
ningen opgøres for.
Analyserne er afrapporteret i: Vejdirektoratet, 2016. Midtjysk motorvej, Strate-
gisk analyse
–
genberegninger med Landstrafikmodellen, Rapport 555
–
2016.
Link til pdf udgave:
http://vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_data/publikationer/_layouts/delegate
/pages/GetPublication.ashx?id=138499059
Vejdirektoratet har endvidere gennemført analyserne:
Vejdirektoratet 2014. Udbygning af den østjyske motorvej (E45), Strategisk
analyse, Rapport 459
–
2014. Link til pdf-udgave:
https://www.trm.dk/~/media/files/publication/2014/strategiske-
analyser/e45-strategisk-analyse-rapport_17.pdf