Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1766901_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato 8. juni 2017
J. nr. 2017 - 3340
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del spm. 548), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 548:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. maj 2017 fra John Steen
Johansen, Brønshøj vedrørende manglende vedligeholdelse af Bellahøjhusene,
SAB, jf. TRU alm. del - bilag 327.
Svar:
I henvendelsen rejses en række spørgsmål vedrørende renovering af Bellahøj I
og II, SAB. Jeg har ikke mulighed for at gå ind i den konkrete sag. Med hensyn
til de gældende regler om almene boliger har jeg anmodet Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen om et svarbidrag.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser:
”Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan oplyse, at en almen boligorganisations
lejere ikke har ret til aktindsigt i boligorganisationens dokumenter, idet de al-
mene boligorganisationer ikke er offentlige myndigheder og dermed ikke er
omfattede af lov om offentlighed i forvaltningen.
Dog kan det oplyses, at afdelingsbestyrelsen godkender driftsbudget og års-
regnskab for afdelingen. Til brug herfor har afdelingsbestyrelsen efter de gæl-
dende normalvedtægter ret til at se ethvert bilag vedrørende afdelingens bud-
get og regnskab.
Enhver almen boligorganisation har fire beboerdemokratiske organer: Øverste
myndighed, organisationsbestyrelsen, afdelingsbestyrelsen og afdelingsmødet.
I alle disse organer har lejerne flertallet. Lejerne har således omfattende indfly-
delse på boligorganisationens og den enkelte afdelings drift.
Organisationsbestyrelsen har den overordnede ledelse af boligorganisationen
og dens afdelinger. Bestyrelsen er ansvarlig for driften, herunder for at udlej-
ning, budgetlægning, regnskabsaflæggelse, lejefastsættelse og den daglige ad-
ministration sker i overensstemmelse med de gældende regler. Som led heri er
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om kommentar til henvendelse af 19/5-17 fra John Steen Johansen, Brønshøj vedrørende manglende vedligeholdelse af Bellahøjhusene, SAB, til transport-, bygnings- og boligministeren
1766901_0002.png
bestyrelsen også ansvarlig for, at afdelingernes ejendomme holdes forsvarligt
ved lige.
Afdelingsbestyrelsen forelægger de overordnede rammer for iværksættelse af
arbejder og aktiviteter i afdelingen for afdelingsmødet til godkendelse, forinden
disse iværksættes. Det er således afdelingsmødet, der træffer beslutning om en
renovering af bebyggelsen. Til brug herfor forsyner boligorganisationens besty-
relse afdelingsmødet med alle nødvendige oplysninger.
I helt specielle tilfælde kan boligorganisationens øverste myndighed træffe be-
slutning om gennemførelse af f.eks. større renoveringsarbejder, selv om afde-
lingsmødets godkendelse heraf ikke kan opnås, eller forslag herom forkastes
ved urafstemning. Det er således en betingelse for anvendelse af muligheden, at
der er afholdt et afdelingsmøde med forslag om gennemførelse af arbejderne på
dagsordenen.
Det er herudover en betingelse for øverste myndigheds adgang til at træffe en
sådan beslutning, at de pågældende arbejder og aktiviteter er nødvendige for at
gøre boligerne og boligafdelingen tidssvarende og konkurrencedygtige over for
en bred kreds af boligsøgende.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen forudsætter, at afdelingsmødets godkendelse
er søgt opnået, evt. til et tilrettet projekt, inden der træffes beslutning om at
gennemføre arbejderne mod afdelingsmødets beslutning.
Den øverste myndigheds beslutning om gennemførelse af arbejder efter denne
bestemmelse skal gennem kommunalbestyrelsen indberettes til Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen. Der er i perioden siden bestemmelsens ikrafttræden den 1.
januar 2010 modtaget to indberetninger.
For fuldstændighedens skyld kan det oplyses, at loven også indeholder en mu-
lighed for at gennemføre arbejder uden afdelingens godkendelse, hvis kommu-
nalbestyrelsen har pålagt boligorganisationen at gennemføre de pågældende
arbejder.
Som det fremgår, har afdelingsmødet som altovervejende hovedregel det afgø-
rende ord med hensyn til gennemførelse af arbejder på ejendommen.
Landsbyggefonden har efter almenboligloven mulighed for inden for en årlig
investeringsramme at yde støtte til lån til finansiering af opretning, udbedring,
vedligeholdelse, forbedring, ombygning og sammenlægning af lejligheder og
miljøforbedring i almene boligorganisationers byggeri.
Landsbyggefonden har oplyst, at den forestående renovering af Bellahøj I og II
er omfattet af denne ordning, idet der er givet tilsagn om ydelsesstøtte på
grundlag af byggeomkostninger på forventet 314.203 t.kr. Herudover ydes der
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om kommentar til henvendelse af 19/5-17 fra John Steen Johansen, Brønshøj vedrørende manglende vedligeholdelse af Bellahøjhusene, SAB, til transport-, bygnings- og boligministeren
1766901_0003.png
huslejestøtte og driftslån, der som udgangspunkt vil udgøre 4.728 t.kr. årligt.
Støtten har til formål at nedbringe den lejeforhøjelse, der ellers vil følge af re-
noveringen.
Landsbyggefonden oplyser supplerende, at boligorganisationen sideløbende
med de støttede arbejder vil gennemføre en række andre arbejder, hvilket kan
være hensigtsmæssigt, men er fonden uvedkommende.
Der kan udbetales bestyrelseshonorar til organisationsbestyrelsens medlem-
mer. Der er fastsat et maksimum for dette honorar. Herudover kan det forlan-
ges, at afdelingerne betaler et byggesagshonorar og bestyrelsesudgifter, når der
gennemføres byggearbejder på afdelingens ejendom.
Det fremgår af henvendelsen, at beboerne har ønsket i stedet at anvende bygge-
sagshonorarerne til boligsociale formål, men at forslag herom blev nægtet af-
stemning på afdelingsmøde. Det kan oplyses, at spørgsmål om alternativ an-
vendelse af byggesagshonorarer ikke hører under afdelingsmødets kompetence,
hvorfor mødet ikke ville kunne have truffet en gyldig beslutning herom. Under
sådanne omstændigheder er det dirigentens ansvar, at forslaget ikke sættes til
afstemning.
Endvidere fremgår det af henvendelsen, at man har ønsket at drøfte sagen med
andre repræsentantskabsmedlemmer, men at boligorganisationen under hen-
visning til persondataloven har afvist at udlevere en mailliste.
Datatilsynet har overfor Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyst, at e-
mailadresser som udgangspunkt betragtes som almindelige personoplysninger,
og at videregivelse af disse derfor kræver hjemmel i persondatalovens § 6.
Videregivelse kan efter lovens § 6 bl.a. ske, hvis udleveringen er nødvendig for,
at den, som oplysningerne videregives til, kan forfølge en berettiget interesse,
og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse. Persondatalo-
ven giver således mulighed for, at udlevering af e-mailadresser kan finde sted,
bl.a. hvis det er nødvendigt for, at eksempelvis en afdelingsbestyrelse kan for-
følge berettigede interesser, og hensynet til de registrerede ikke overstiger disse
interesser.
Det er den dataansvarlige (her den almene boligorganisation), der er ansvarlig
for at sikre reglernes overholdelse og dermed skal vurdere, om betingelserne
for videregivelse af oplysninger er opfyldt. Boligorganisationens afslag på udle-
vering af personoplysninger kan ikke indbringes for Datatilsynet.
Afslutningsvis bemærkes, at kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at de al-
mene boligorganisationer og deres afdelinger drives forsvarligt og i overens-
stemmelse med gældende regler. Som led i tilsynet kan kommunalbestyrelsen
meddele de påbud, som skønnes nødvendige for at sikre en forsvarlig drift af
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om kommentar til henvendelse af 19/5-17 fra John Steen Johansen, Brønshøj vedrørende manglende vedligeholdelse af Bellahøjhusene, SAB, til transport-, bygnings- og boligministeren
1766901_0004.png
den almene boligorganisation og dens afdelinger i overensstemmelse med de
regler, der er fastsat herfor.
Det må forudsættes, at kommunalbestyrelsen går i dialog med boligorganisati-
onen, hvis den bliver bekendt med, at der er problemer. I yderste tilfælde kan
kommunalbestyrelsen udpege en midlertidig forretningsfører til at overtage
boligorganisationens administration.
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen