MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. juni 2017
2017-3303
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 19. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 544:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor støjudbredelsen langs Silkeborgmotor-
vejen blev højere end anvist i de rapporter/VVM-undersøgelser, der ligger til
grund for vedtagelsen af anlægsloven.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet
vurderer, at den primære årsag til at støjudbredelsens bereg-
ningsresultat er anderledes end anvist i VVM-undersøgelsen er, at der er an-
vendt forskellige støjberegningsmodeller og metoder til opgørelse af støjen,
hvilket er uddybet i det følgende.
Støjberegningerne, der lå til grund for udarbejdelsen af den supplerende VVM-
redegørelse fra 2008, blev efter daværende gældende praksis beregnet i hen-
hold til den fællesnordiske beregningsmodel for vejtrafikstøj (NBV96). Støjen
blev opgjort i dB med støjindikatoren L
Aeq
, som er en betegnelse for det gen-
nemsnitlige støjniveau over et døgn. Miljøstyrelsens vejledende støjgrænse for
acceptabel støj ved boliger var på daværende tidspunkt fastsat til 55 dB (L
Aeq
).
Miljøstyrelsen introducerede i 2007 en ny beregningsmodel, NORD2000, som i
forhold til den tidligere fællesnordiske beregningsmodel beregner støjen mere
præcist. B.la. medtager NORD2000-beregningsmodellen betydningen af stø-
jens udbredelse under forskellige vejrforhold, hvilket er af stor betydning for
støjens udbredelse.
På samme tidspunkt introducerede Miljøstyrelsen en ny støjindikator, L
den
, der
er en sammenvejning af støj i tidsperioderne, dag, aften og nat, og hvor der
inden sammenvejningen tillægges et ”genetillæg” på 5 dB til støjen i aftenperi-
oden og 10 dB til støjen i natperioden. Formålet var at tage højde for menne-
skers særlige støjfølsomhed om aftenen og natten. De indførte genetillæg med-
fører, at beregninger foretaget med støjindikatoren L
den
–
alt andet lige
–
bliver