Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1767096_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. juni 2017
2017-3303
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 19. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 544:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor støjudbredelsen langs Silkeborgmotor-
vejen blev højere end anvist i de rapporter/VVM-undersøgelser, der ligger til
grund for vedtagelsen af anlægsloven.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet
vurderer, at den primære årsag til at støjudbredelsens bereg-
ningsresultat er anderledes end anvist i VVM-undersøgelsen er, at der er an-
vendt forskellige støjberegningsmodeller og metoder til opgørelse af støjen,
hvilket er uddybet i det følgende.
Støjberegningerne, der lå til grund for udarbejdelsen af den supplerende VVM-
redegørelse fra 2008, blev efter daværende gældende praksis beregnet i hen-
hold til den fællesnordiske beregningsmodel for vejtrafikstøj (NBV96). Støjen
blev opgjort i dB med støjindikatoren L
Aeq
, som er en betegnelse for det gen-
nemsnitlige støjniveau over et døgn. Miljøstyrelsens vejledende støjgrænse for
acceptabel støj ved boliger var på daværende tidspunkt fastsat til 55 dB (L
Aeq
).
Miljøstyrelsen introducerede i 2007 en ny beregningsmodel, NORD2000, som i
forhold til den tidligere fællesnordiske beregningsmodel beregner støjen mere
præcist. B.la. medtager NORD2000-beregningsmodellen betydningen af stø-
jens udbredelse under forskellige vejrforhold, hvilket er af stor betydning for
støjens udbredelse.
På samme tidspunkt introducerede Miljøstyrelsen en ny støjindikator, L
den
, der
er en sammenvejning af støj i tidsperioderne, dag, aften og nat, og hvor der
inden sammenvejningen tillægges et ”genetillæg” på 5 dB til støjen i aftenperi-
oden og 10 dB til støjen i natperioden. Formålet var at tage højde for menne-
skers særlige støjfølsomhed om aftenen og natten. De indførte genetillæg med-
fører, at beregninger foretaget med støjindikatoren L
den
alt andet lige
bliver
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 544: MFU spm. om, hvorfor støjudbredelsen langs Silkeborgmotorvejen blev højere end anvist i de rapporter/VVM-undersøgelser der ligger til grund for vedtagelsen af anlægsloven, til transport-, bygnings- og boligministeren
1767096_0002.png
ca. 3 dB højere end beregninger foretaget med støjindikatoren L
Aeq
. For at fast-
holde støjbeskyttelsesniveauet valgte Miljøstyrelsen derfor at fastsætte den nye
støjgrænse til 58 dB (L
den
).
På denne baggrund blev det i forslag til Lov om anlæg af motorvej mellem Fun-
der og Låsby (rute 15) af 28. januar 2009 fastsat, at man i forbindelse med de-
tailprojekteringen og ekspropriationskommissionens behandling skulle opdate-
re støjberegningerne efter Nord2000-metoden og med anvendelse af støjindi-
katoren L
den
.
Afslutningsvist kan oplyses, at Vejdirektoratet på baggrund af modtagne klager
om støj vil foretage nye støjberegninger. Det vil ske på baggrund af det udførte
anlæg og med opdaterede trafiktal. Det forventes, at denne beregning er færdig
i sommeren 2017. Vejdirektoratet vil derved kunne vurdere eventuelle forskelle
i de tidligere forventede støjniveauer, sammenlignet med de støjniveauer det
udførte anlæg med opdaterede trafiktal giver.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen