MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. juni 2017
2017-3303
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 19. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 542:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke rapporter/VVM-undersøgelser, der ligger
til grund for anlæggelsen af Silkeborgmotorvejen. Og om anlæggelsen er gen-
nemført i overensstemmelse med rapporterne? Herunder hvem der har ansva-
ret for opfølgningen på, om anlæggelsen sker og er sket i overensstemmelse
med rapporterne/VVM-undersøgelser.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”For
motorvejsstrækningen fra Funder til Låsby har der som følge af de særlige
landskabs- og naturforhold ved Silkeborg været undersøgt en lang række for-
skellige linjeføringsmuligheder.
I 2002 offentliggjorde Vejdirektoratet en VVM-redegørelse for to hovedalterna-
tiver: Ringvejslinien gennem Silkeborg og Resendallinien nord om Silkeborg.
Motorvej Herning-Århus ved Silkeborg (VVM-redegørelse, Hovedrapport, rap-
port nr. 254).
I forbindelse med den offentlige høring af VVM-redegørelsen foreslog en bor-
ger, at kombinere Resendallinien vest for Silkeborg med Ringvejslinien øst for
Silkeborg ved at forbinde de to linjer gennem den nordøstlige del af Silkeborg
by. Formålet med denne såkaldte Kombilinie var at undgå den del af Resendal-
linien, der forløber gennem den fredede del af Gudenådalen, og den del af
Ringvejslinien, der forløber tæt langs Silkeborg Langsø.
Forslaget blev præsenteret for Folketingets Trafikudvalg, og i november 2003
blev det som en del af trafikaftalen mellem den daværende regering (Venstre og
Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre aftalt
at gennemføre en VVM-undersøgelse af Kombilinien som supplement til VVM-
undersøgelsen af Ringvejslinien og Resendallinien.