Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1767074_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. juni 2017
2017-3303
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 19. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 540:
Ministeren bedes redegøre for, om der ved anlæggelsen af Silkeborgmotorvejen
er sket afvigelser i forhold til VVM-redegørelserne, som var det beslutnings-
grundlag, der er anført i loven om Silkeborgmotorvejen. Herunder hvilke afvi-
gelser der eventuelt er foretaget. Herunder hvornår og hvordan Folketinget er
blevet informeret omkring disse afvigelser.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Efter anlægslovens vedtagelse har Vejdirektoratet foretaget en detailprojekte-
ring af projektet. I forbindelse med detailprojekteringen og den efterfølgende
udførelse har Vejdirektoratet haft fokus på anlægslovens bestemmelser, herun-
der lovbemærkningerne og beskrivelser i VVM-redegørelsen, Forbedret Kom-
bilinieprojekt, oktober 2008. Vejdirektoratet har inden for de nævnte rammer
foretaget en kvalificering, tilpasning og optimering af projektet.
Kvalificeringen, tilpasningen og optimeringen skal ses på baggrund af, at pro-
jektet i forbindelse med VVM-redegørelsen og anlægslovens vedtagelse ikke er
detailprojekteret, men alene skitseprojekteret. Detailprojektet forelægges af
Vejdirektoratet for Ekspropriationskommissionen til godkendelse inden udfø-
relsen, og i den forbindelse kan der også blive foretaget tilpasninger og optime-
ringer.
Det bemærkes, at frem til en anlægslovs vedtagelse kan der også være sket
mindre ændringer af et projekt i forhold til det, der fremgår af en VVM-
redegørelse. Det kan f.eks. være, at der i forbindelse med anlægslovens vedta-
gelse besluttes udført et anderledes tilslutningsanlæg.
Det har været vurderingen, at ingen af de foretagne tilpasninger og ændringer
har haft et omfang, der har givet anledning til, at Folketinget skulle informeres.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 540: MFU spm. om der ved anlæggelsen af Silkeborgmotorvejen er sket afvigelser i forhold til VVM-redegørelserne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1767074_0002.png
De væsentligste ændringer for Silkeborgmotorvejen er:
Støjskærmshøjde ved Nordskoven
I forbindelse med detailprojekteringen har Vejdirektoratet tilpasset projektet,
således at motorvejen og den skærende vej Århusvej/Skærbækvej er blevet
sænket med henholdsvis ca. 3 m og ca. 4 m ved tilslutningsanlægget ved Nord-
skoven. Denne tilpasning er også med til at give et bedre støjbeskyttelsesniveau
for omgivelserne.
Vejdirektoratet har i forbindelse med detailprojekteringen i starten af 2011
foretaget nye støjberegninger, i øvrigt på baggrund af den nye beregningsmeto-
de omtalt i bemærkningerne til anlægsloven, og på baggrund heraf vurderet,
hvilket niveau der kan opnås med en given støjskærm. Det er på den baggrund
vurderet, at en 1�½ m høj støjskærm på strækningen ved Nordskoven stort set
giver det støjbeskyttelsesniveau, som den i VVM-redegørelsen højere støj-
skærm giver.
For så vidt angår en strækning ved Nordskoven, nord for motorvejen og umid-
delbart øst for Århusvej/Skærbækvej, har Vejdirektoratet i forbindelse med en
ekspropriationsforretning den 21. august 2012 undersøgt konsekvenserne, hvis
man i stedet for den 1�½ m høje skærm satte en 3 m skærm op. Forslaget inde-
bar en ca. 600 m lang skærm med en højde på 3 m med en efterfølgende af-
trapning over ca. 100 m ned til 1�½ m. Skærmen ville blive 2,4 millioner dyrere
og kun have en ringe effekt på det omkringliggende område. Ekspropriations-
kommissionen fandt på den baggrund ikke grundlag for, at skærmen skulle
være 3 m høj.
Der er på ovenstående baggrund opsat en 1�½m høj støjskærm ved Nordskoven.
Hastighed
Den hastighed, der har dannet grundlag for støjberegningerne på Silkeborgmo-
torvejen i VVM-redegørelsen, er 110 km/t gennem Silkeborg og Nordskoven og
130 km/t på de øvrige strækninger.
Af bemærkningerne til anlægsloven fremgår, at motorvejen dimensioneres til
en hastighed på 130 km/t, dog 110 km/t på strækningen gennem Silkeborg og
over Gudenåen. På den ca. 3 km lange bystrækning i Silkeborg og på broen over
Gudenåen reduceres køresporernes bredde til 3,50 m svarende til en maksimal
tilladt hastighed på 110 km/t. På den baggrund er hastighedsgrænsen ved
Nordskoven fastsat til 130 km/t.
Vejdirektoratet vurderer, at hastigheden bør være 130 km/t, da vejen er dimen-
sioneret til det, og da en hastighedsgrænse på 110 km/t nedsætter fremkomme-
ligheden uden, at støjgenerne vil blive væsentligt formindsket.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 540: MFU spm. om der ved anlæggelsen af Silkeborgmotorvejen er sket afvigelser i forhold til VVM-redegørelserne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1767074_0003.png
Landskabsbro ved Fladmosen og faunapassage ved Hvinningdal byttet om
Der henvises til besvarelse af spørgsmål 535 (TRU alm. del).
Nordskoven
Skov- og Naturstyrelsen ønskede vejens centerlinje rykket nærmere den eksi-
sterende hovedlandevej 403, Linåvej. Vejdirektoratet besigtigede derfor områ-
det sammen med repræsentanter fra Skov- og Naturstyrelsen og Vejdirektora-
tet udarbejdede på baggrund heraf et forslag til ændret linjeføring på stræknin-
gen. Forslaget indebar, at centerlinjen blev rykket ca. 30 m mod nordøst, og
derved går motorvejen næsten fri af højderyggen Gundeskol. Endvidere blev de
i anlægsloven nævnte 2 landskabsbroer på henholdsvis 300 m og 200 m samlet
til én landskabsbro på 500 m. Det ændrede forslag blev drøftet med Skov- og
Naturstyrelsen
Landskabsbro ved Gubsø
Der er etableret en 300 m landskabsbro forbi Gubsø, idet den forudsatte
vejdæmning i VVM-redegørelsen og anlægsloven ikke kunne konstrueres uden
stor risiko for fremtidige sætningsskader på vejen pga. de geotekniske forhold i
området. Dette skyldtes, at de geotekniske forhold betinger en pælefundering
ved Gubsø.
Vejdirektoratet pegede på to tekniske løsningsmuligheder, en landskabsbro
eller en pælefunderet dæmningsopbygning. Broløsningen har en miljømæssig
gevinst ved at være et væsentligt mindre arealindgreb i naturen ved Gubsø,
herunder give mulighed for fri passage af dyrevildt i det naturfølsomme områ-
de. Meromkostningen ved at etablere en landskabsbro var relativ beskeden og
fordelene ved en landskabsbro var så meget større, at Vejdirektoratet anbefale-
de, at Ekspropriationskommissionen godkendte, at der etableredes en land-
skabsbro.
Ændringen fremgår af Anlægsstatus 2. halvår 2012, der er sendt til Folketingets
Finansudvalg samt Transport-, Bygnings- og Boligudvalg og er desuden offent-
ligt tilgængelig på ministeriets hjemmeside.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen