Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1766998_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. juni 2017
2017-3303
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 19. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 532:
Hvordan forholder ministeren sig til, at forudsætningerne for støjberegninger,
og heraf følgende etablering af støjskærme og andre støjdæmpende tiltag, på
13.000 biler/døgn (for 2016) afviger fra de realiserede tal ultimo 2016 på
16.000 biler/døgn?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Prognoserne
for trafiktal for Silkeborgmotorvejen viser varierende antal biler
alt efter hvilket sted på motorvejen, man betragter.
Ifølge trafikberegningerne i VVM-redegørelsen (Rapport 333, 2008) ville mo-
torvejen få følgende årsdøgntrafik i 2015:
ca. 10.000 biler på strækningen Funder-Viborgvej
ca. 13.000 biler på strækningen Viborgvej-Nørreskov Bakke
ca. 22.000 biler på strækningen Nørreskov Bakke-Århusvej
ca. 25.000 biler på strækningen Århusvej-Hårup
Ifølge de foreløbige tal (baseret på faktiske målinger) vil årsdøgntrafikken for
2017 være:
ca. 17.000 biler på strækningen Funder-Viborgvej
ca. 18.000-19.000 biler på strækningen Viborgvej-Nørreskov Bakke
ca. 23.000 biler på strækningen Nørreskov Bakke-Århusvej
ca. 25.000 biler på strækningen Århusvej-Hårup
Jo længere man ser mod vest, jo større en stigning er der således i den faktiske
trafik i forhold til prognosen. Der vil i sagens natur altid være en vis usikkerhed
i forbindelse med prognoser, da en række fremtidige forhold ikke er kendte.
Det kan bl.a. konstateres, at trafikken generelt er steget i de seneste år. Det
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 532: MFU spm. om, hvordan ministeren forholder sig til, at forudsætningerne for støjberegninger, og heraf følgende etablering af støjskærme og andre støjdæmpende tiltag, på 13.000 biler/døgn (for 2016) afviger fra de realiserede tal ultimo 2016 på 16.000 biler/døgn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1766998_0002.png
skal i øvrigt bemærkes, at øget trafik på motorvejen kan bidrage til at fjerne
trafik fra de kommunale veje, som således belastes mindre.
Ændringer i antallet af biler har betydning for støjniveauet. F.eks. betyder 10%
mere trafik en forøgelse af støjen med ca. 0,5 dB, mens en fordobling af trafik-
ken vil medføre 3 dB mere støj.
En ændring på 1 dB kan karakteriseres som en meget lille ændring, som i prak-
sis ikke hørbar, mens en ændring på 2 dB kan karakteriseres som en netop
hørbar ændring.
Vejdirektoratet forventer i sommeren 2017 at være klar med en ny støjkortlæg-
ning for Silkeborgområdet.
I denne støjkortlægning vil der blive anvendt det færdige vejprojekt og de fakti-
ske trafiktal. Det er denne nye støjkortlægning, der vil blive anvendt i forbin-
delse med Ekspropriationskommissionens behandling af de indkomne støjkla-
ger.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen