MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. juni 2017
2017-3303
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 19. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 532:
Hvordan forholder ministeren sig til, at forudsætningerne for støjberegninger,
og heraf følgende etablering af støjskærme og andre støjdæmpende tiltag, på
13.000 biler/døgn (for 2016) afviger fra de realiserede tal ultimo 2016 på
16.000 biler/døgn?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Prognoserne
for trafiktal for Silkeborgmotorvejen viser varierende antal biler
alt efter hvilket sted på motorvejen, man betragter.
Ifølge trafikberegningerne i VVM-redegørelsen (Rapport 333, 2008) ville mo-
torvejen få følgende årsdøgntrafik i 2015:
ca. 10.000 biler på strækningen Funder-Viborgvej
ca. 13.000 biler på strækningen Viborgvej-Nørreskov Bakke
ca. 22.000 biler på strækningen Nørreskov Bakke-Århusvej
ca. 25.000 biler på strækningen Århusvej-Hårup
Ifølge de foreløbige tal (baseret på faktiske målinger) vil årsdøgntrafikken for
2017 være:
ca. 17.000 biler på strækningen Funder-Viborgvej
ca. 18.000-19.000 biler på strækningen Viborgvej-Nørreskov Bakke
ca. 23.000 biler på strækningen Nørreskov Bakke-Århusvej
ca. 25.000 biler på strækningen Århusvej-Hårup
Jo længere man ser mod vest, jo større en stigning er der således i den faktiske
trafik i forhold til prognosen. Der vil i sagens natur altid være en vis usikkerhed
i forbindelse med prognoser, da en række fremtidige forhold ikke er kendte.
Det kan bl.a. konstateres, at trafikken generelt er steget i de seneste år. Det