Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1766994_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. juni 2017
2017-3303
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 19. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 530:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor de opstillede støjværn langs motorvejen
ved Silkeborg er af ikke-lydabsorberende materialer, som ville nedbringe støjen
væsentligt i forhold til de anvendte materialer af glas og jern, samt hvorfor de
benyttede spunsplader ikke er behandlet med støjdæmpende materiale.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Støjskærmene
langs motorvejen er opstillet for at reducere støjgenerne for
naboerne til vejen. Samtidig har det været vigtigt, at støjskærmsløsningerne
blev indpasset bedst muligt til motorvejsanlægget og dets omgivelser.
Der er således ikke tale om, at ét hensyn har vejet tungest, men at flere hensyn,
særligt støjdæmpende virkning, trafikantoplevelse, æstetik og økonomi, er af-
vejet mod hinanden, og der er truffet det valg, der bedst muligt tilgodeser alle
hensyn.
Som følge af det forbedrede Kombilinieprojekt blev motorvejen på bystræknin-
gen gennem Silkeborg sænket i terræn for at reducere støjgenerne. Det er vur-
deret, at sænkningen af vejen, de anvendte spunsvægge og anvendelsen af støj-
skærme ovenover er tilstrækkelige til at mindske støjgenerne.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 530: MFU spm. om, hvorfor de opstillede støjværn langs motorvejen ved Silkeborg er af ikke-lydabsorberende materialer, til transport-, bygnings- og boligministeren
1766994_0002.png
Side 2/2