Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1766988_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. juni 2017
2017-3303
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 19. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 529:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor der ved fastsættelsen af hastigheds-
grænser gennem Silkeborg er set bort fra Vejdirektoratets egen rapport fra
2000, hvor konklusionen er, at sænkning af hastigheden ind gennem byer viser
sig gavnlig ift. beboernes oplevelse af støj.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Fastsættelsen
af hastighedsgrænserne for motorvejen fremgår af anlægsloven.
Heraf fremgår det, at motorvejen dimensioneres til en hastighed på 130 km/t,
dog 110 km/t på strækningen gennem Silkeborg og over Gudenåen. Det er også
disse hastigheder, der er gældende i dag på motorvejen.
Det antages, at
spørgsmålet refererer til Vejdirektoratets ”Håndbog om ha-
stighedsplanlægning i byområder” (Rapport 194, 2000). Håndbogen blev ud-
arbejdet som et idékatalog til lokale vejmyndigheder i hastighedsplanlægning,
og var således ikke møntet på hastighedsplanlægning på det overordnede vej-
net.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen