Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1764935_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 10
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål
BY, om filippinske chauffører
Samråds-
spørgsmål BY
stillet til
Transport-,
Bygnings og
Boligministeren
Samrådsspørgsmål BY
Hvilke initiativer vil ministeren tage for
at forhindre, at danske vognmænd
hyrer underbetalte chauffører fra 3.
verdenslande via en kattelem i EU-
lande, jf.
artiklen ”Danske vognmænd
hyrer lastbilchauffører fra Filippinerne”
i avisen.dk den 2. marts 2017 om
filippinske lastbilchauffører, der hyres
til jobs i Danmark.
Indledning
Tak for samrådsspørgsmålet om
filippinsk arbejdskraft i Danmark.
Jeg vil gerne starte med at slå en ting
helt fast.
Hvis danske virksomheder ansætter
chauffører i Danmark, skal de
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet 16/5-17 om social dumping i chaufførbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1764935_0002.png
Side 2 af 10
selvfølgelig overholde dansk lovgivning.
Det står udenfor enhver tvivl.
Hvis chaufføren kommer fra
Filippinerne, vil det typisk kræve, at
chaufføren har en opholds- og
arbejdstilladelse, og hverken opholds-
eller arbejdstilladelser er jo noget, jeg
som transport-, bygnings- og
boligminister har nogen indflydelse på,
så jeg kommer ikke til at svare på
spørgsmål om dette.
Her må jeg henvise spørgerne til
udlændinge- og integrationsministeren.
Noget tilsvarende gælder, hvis en lettisk
virksomhed vil hyre en filippinsk
chauffør. Her har jeg heller ikke nogen
indflydelse på lettiske opholds- eller
arbejdstilladelser.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet 16/5-17 om social dumping i chaufførbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1764935_0003.png
Side 3 af 10
Tidligere sager
om filippinske
chauffører
Når det er sagt, kan jeg samtidigt
konstatere, at spørgsmålet om
filippinske chaufførers kørsel i Danmark
tilsyneladende ikke er et nyt spørgsmål.
Diskussionen opnåede også stor
opmærksomhed tilbage i 2013, da
transportministeren var Henrik Dam
Kristensen fra Socialdemokratiet i en
regering, som også bestod af SF.
Dengang lød beskeden fra blandt andre
3F, at alt arbejdet i
vejtransportbranchen på nul komma
fem ville blive udført af folk fra blandt
andet filippinerne.
Jeg noterer mig, at det er de samme
regler, der gælder i dag, som da Henrik
Dam Kristensen var minister, og jeg kan
ikke umiddelbart se, at vi skulle være
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet 16/5-17 om social dumping i chaufførbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1764935_0004.png
Side 4 af 10
blevet overrendt af filippinske
lastbilchauffører.
Chaufførmangel
Det går faktisk så godt i den danske
godstransportbranche, at 3F og andre
organisationer har lanceret kampagner
for at tiltrække nye chauffører. Her
lokker man med høje lønninger,
jobsikkerhed og fleksibilitet.
Hvis man ikke mener, at det er et tegn
på, at det går godt nok, så kan vi jo kigge
på tallene. Fra 2008 til 2015 er
godstransporten med danske lastbiler
målt i antallet af tonkilometer steget
med 17 procent.
Vi politikere spiller en vigtig rolle i at
sikre, at vi i fremover får de chauffører,
som vi jo kan se, der allerede mangler
nu.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet 16/5-17 om social dumping i chaufførbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1764935_0005.png
Side 5 af 10
Her tror jeg ikke, at det er en særlig
konstruktiv løsning at tale branchen ned
under gulvbrædderne.
Jeg tror i stedet på en konstruktiv
tilgang, hvor man hele tiden husker på at
tale branchen op.
Det er det, jeg mener, at vi skal fokusere
på i Danmark.
Kommissionens
vejinitiativer
Samtidig vil jeg gerne understrege, at
regeringen anerkender, at der er
problemer på vejtransportområdet, som
regeringen mener, at Kommissionen skal
adressere i sine kommende
vejinitiativer, som Kommissionen vil
præsenterer den 31. maj 2017.
Jeg er i den forbindelse fuldt ud
opmærksom på, at danske
transportvirksomheder er i skarp
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet 16/5-17 om social dumping i chaufførbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1764935_0006.png
Side 6 af 10
konkurrence med udenlandske
transportvirksomheder, som opererer i
Danmark.
Vilkårene i vejtransportsektoren er også
et vigtigt emne, som bliver diskuteret i
hele Europa. Det gør det, fordi det er et
område, som i høj grad er reguleret på
EU-plan, og det, synes jeg, er meget
vigtigt, at vi holder os for øje, når vi
diskuterer det.
I den forbindelse er det jo sådan, som I
jo nok allerede ved, at Europa-
Kommissionen efter planen vil
fremlægge sine forslag til en revision af
reglerne på vejtransportområdet inden
for den nærmeste fremtid.
Regeringen anerkender, at der er et
bredt flertal i Folketing, som ønsker, at
der kommer klarere regler på området,
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet 16/5-17 om social dumping i chaufførbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1764935_0007.png
Side 7 af 10
som er lettere for myndighederne at
håndhæve.
Og regeringen har været og stadig er
aktive i arbejdet med at påvirke
Kommissionen forud for fremsættelsen
af forslagene.
”Vejtransportalli
ancen”
Jeg var selv i Paris i januar, hvor jeg
underskrev en fælles erklæring for
”Vejtransportalliancen” sammen med
otte andre lande.
Siden januar er arbejdet i
”Vejtransportalliancen” fortsat,
og
landene er fortsat i dialog forud for
Kommissionens vejinitiativer.
Budskabet for arbejdet i alliancen er
meget klart.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet 16/5-17 om social dumping i chaufførbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1764935_0008.png
Side 8 af 10
Vi skal finde fælles europæiske løsninger
på de fælles europæiske udfordringer,
som vejtransportsektoren står overfor.
Det gælder for kontrol og håndhævelse,
hvor landene i vejtransportalliancen vil
arbejde for bedre samarbejde på tværs af
grænserne, så vi kan komme de
grænseoverskridende udfordringer til
livs.
Det gælder for cabotagekørsel, hvor
landene vil have et bedre statistisk
grundlag for diskussionen om
cabotagekørsel.
Og det gælder også i diskussionen om de
såkaldte ”postkasseselskaber”.
Landene i Vejtransportalliancen peger
på behovet for, at der bliver skabt
klarhed over, hvornår man som
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet 16/5-17 om social dumping i chaufførbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1764935_0009.png
Side 9 af 10
virksomhed er etableret i et
medlemsland.
Alt det her indgår i den fælles erklæring,
hvor jeg sammen med mine europæiske
kollegaer i fællesskab vil arbejde for at
finde og udvikle de bedste metoder til at
oprulle ulovlige praksisser på tværs af
grænserne.
Afrunding
Transport er i min optik den nok mest
globaliserede sektor i verden. Derfor
virker nationale særregler ikke særlig
godt.
Hvis vi indfører særregler, ender vi i en
situation, hvor vi begrænser danske
virksomheders og danske borgeres
muligheder i stedet for at fremme dem.
Det ønsker jeg ikke.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet 16/5-17 om social dumping i chaufførbranchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1764935_0010.png
Side 10 af 10
Derfor håber jeg også, at der er bred
opbakning i Folketinget til regeringens
linje, hvor vi på europæisk plan forsøger
at skabe klarere regler, som er lettere at
håndhæve.
Tak for ordet.