Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1767796_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. juni 2017
2017 - 3274
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 18. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 524:
Har Vejdirektoratet overvejet flere mulige kombilinjer end den, der er skitseret
i indstillingen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende:
”En
ny jernbane mellem Middelfart og Odense skal krydse Fynske Motorvej, da
stationen i Middelfart ligger syd for motorvejen og stationen i Odense ligger
nord for motorvejen. Dette kan opnås ved løsninger, hvor jernbanen krydser
motorvejen et ulige antal gange (1,3, 5, osv.). Jernbanens krydsning af motor-
vejen er det største og klart dyreste enkeltstående bygværk i jernbaneprojektet,
og på den baggrund er der kun projekteret løsninger, hvor jernbanen krydser
motorvejen én gang.
Når jernbanen lægges i en korridor sammen med motorvejen, vil det være
bedst at lave denne krydsning på et sted, hvor jernbane og motorvej naturligt
har et modsatrettet kurveforløb, og hvor terrænet gør det muligt at lave en bro
eller en tunnel med mindst mulig terrænregulering.
I skitseprojekteringen af den ny jernbane over Vestfyn har der været stort fokus
på placering og udformning af jernbanens krydsning af motorvejen. Kryds-
ningspunktet nord for Vissenbjerg vurderes på den baggrund som det bedste
alternativ til enten en østlig krydsning af motorvejen (vest for landsbyen Rav-
nebjerg) eller en vestlig krydsning af motorvejen (ved Nørre Aaby).”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen