Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1767800_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. juni 2017
2017 - 3274
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 18. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 523:
Ministeren bedes redegøre for, om og i hvilket omfang der i Vejdirektoratets
indstilling til linjeføring for Ny jernbane over Vestfyn er taget højde for brede-
re, dynamiske effekter af henholdsvis den nordlige og sydlige linjeføring og
kombinationslinjeføringen i relation til kommende investeringer i infrastruk-
tur, f.eks. en ny Lillebæltsbro.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende:
”I VVM-undersøgelsen
er gennemført en overordnet teknisk vurdering af de
forskellige jernbaneløsningers mulighed for at videreføres mod en eventuel
kommende ny jernbaneforbindelse over Lillebælt. Konklusionen på dette er, at
alle jernbaneforslag kan videreføres mod en evt. kommende forbindelse på
tværs af Lillebælt, nord for den nuværende motorvejsbro.
Ved VVM-redegørelsens Forslag Syd og for Kombiforslaget vil videreførelse
kræve en ny krydsning af Fynske Motorvej. Ved Forslag Nord kan en ny kryds-
ning af motorvejen- set fra en jernbaneteknisk vurdering - undgås.
En nærmere analyse af anlægsøkonomi og projektets påvirkning på omgivel-
serne kan muligvis vise, at afgreningen til en eventuel ny jernbaneforbindelse
over Lillebælt bedst placeres længere mod vest
og som dermed for såvel For-
slag Nord, Forslag Syd og Kombiforslaget vil kræve en ny krydsning af motor-
vejen.
Der er ikke i VVM-undersøgelsen gennemført samfundsøkonomiske beregnin-
ger for en eventuel sammenhæng med en eventuel kommende ny fast forbin-
delse over Lillebælt.”
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om, i hvilket omfang der i Vejdirektoratets indstilling til linjeføring for Ny jernbane over Vestfyn er taget højde for bredere, dynamiske effekter af henholdsvis den nordlige og sydlige linjeføring og kombinationslinjeføringen i relation til kommende investeringer i infrastruktur, til transport-, bygnings- og boligministeren
1767800_0002.png
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen