MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. juni 2017
2017 - 3241
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Annette Lind (S).
Spørgsmål nr. 522:
Vil ministeren afklare, om fokusset på personsikkerhed i de nye regler for
brandsikring af bygninger betyder, at der bliver slækket på forebyggelsen af
forstyrrelse af samfundsfunktioner, tab af kulturværdier, værditab, tab af ar-
bejdspladser og miljøbelastning i forbindelse med brand?
Svar:
Reguleringen af brandforhold i byggeriet i Danmark er historisk varetaget både
med hjemmel i byggeloven og beredskabslovgivningen. Byggeloven regulerer
som udgangspunkt brandsikkerheden i alt byggeri, hvor beredskabslovgivnin-
gen skal ses som et supplement til byggeloven, hvorefter der kan fastsættes
skærpende regulering af brandsikkerhed for bygninger med en særlig brandri-
siko.
I beredskabslovgivningen er der hjemmel til at stille krav til brandsikring af
byggeri af hensyn til personsikkerhed, værdisikring, miljøet mm. I byggeloven
er der alene hjemmel til at stille krav til brandsikring af byggeri af hensyn til
personsikkerhed.
Med
Aftale om en vækstpakke
i 2014 blev det af aftaleparterne (daværende SR-
regering, V, K og DF) besluttet, at brandkravene for højlagre, frosthøjlagre og
tilsvarende lagerbygninger skulle bringes i større overensstemmelse med
brandkravene i vores nabolande. Derudover skulle der igangsættes et analyse-
arbejde med henblik på at udarbejde en mere risikobaseret tilgang til brand-
krav i byggeriet.
Vækstaftalen fra 2014 blev fulgt op med V-regeringens
Vækst og udvikling i
hele Danmark
fra november 2015, hvoraf det fremgår, at tilpasningen af
brandkravene for højlagre, frosthøjlagre og tilsvarende lagerbygninger til ni-
veauet i vores nabolande vil ske ved en ændring af bygningsreglementet. Det
fremgår endvidere, at sammenhængen i brandreguleringen skal styrkes ved, at
krav til brandsikringen af højlagre og sammenlignelige lagerbygninger såvel
som krav til drift af bygninger, hvor der er et særligt behov af hensyn til per-