Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1767123_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. juni 2017
2017 - 3241
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Annette Lind (S).
Spørgsmål nr. 522:
Vil ministeren afklare, om fokusset på personsikkerhed i de nye regler for
brandsikring af bygninger betyder, at der bliver slækket på forebyggelsen af
forstyrrelse af samfundsfunktioner, tab af kulturværdier, værditab, tab af ar-
bejdspladser og miljøbelastning i forbindelse med brand?
Svar:
Reguleringen af brandforhold i byggeriet i Danmark er historisk varetaget både
med hjemmel i byggeloven og beredskabslovgivningen. Byggeloven regulerer
som udgangspunkt brandsikkerheden i alt byggeri, hvor beredskabslovgivnin-
gen skal ses som et supplement til byggeloven, hvorefter der kan fastsættes
skærpende regulering af brandsikkerhed for bygninger med en særlig brandri-
siko.
I beredskabslovgivningen er der hjemmel til at stille krav til brandsikring af
byggeri af hensyn til personsikkerhed, værdisikring, miljøet mm. I byggeloven
er der alene hjemmel til at stille krav til brandsikring af byggeri af hensyn til
personsikkerhed.
Med
Aftale om en vækstpakke
i 2014 blev det af aftaleparterne (daværende SR-
regering, V, K og DF) besluttet, at brandkravene for højlagre, frosthøjlagre og
tilsvarende lagerbygninger skulle bringes i større overensstemmelse med
brandkravene i vores nabolande. Derudover skulle der igangsættes et analyse-
arbejde med henblik på at udarbejde en mere risikobaseret tilgang til brand-
krav i byggeriet.
Vækstaftalen fra 2014 blev fulgt op med V-regeringens
Vækst og udvikling i
hele Danmark
fra november 2015, hvoraf det fremgår, at tilpasningen af
brandkravene for højlagre, frosthøjlagre og tilsvarende lagerbygninger til ni-
veauet i vores nabolande vil ske ved en ændring af bygningsreglementet. Det
fremgår endvidere, at sammenhængen i brandreguleringen skal styrkes ved, at
krav til brandsikringen af højlagre og sammenlignelige lagerbygninger såvel
som krav til drift af bygninger, hvor der er et særligt behov af hensyn til per-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 522: MFU spm. om fokusset på personsikkerhed i de nye regler for brandsikring af bygninger betyder, at der bliver slækket på forebyggelsen af forstyrrelse af samfundsfunktioner, tab af kulturværdier, værditab, tab af arbejdspladser og miljøbelastning i forbindelse med brand, til transport-, bygnings- og boligministeren
1767123_0002.png
sonsikkerheden, som fx forsamlingslokaler, fremadrettet udelukkende skal
reguleres gennem byggelovgivningen.
I april 2016 blev byggeloven ændret for at kunne regulere drift af byggeri i
brandmæssigt henseende, og efterfølgende blev brandkravene til højlagre og
lignende lagerbygninger (som fx frosthøjlagre), som tidligere lå under bered-
skabslovgivningen, flyttet til bygningsreglementet under byggeloven. Derved
blev dele af vækstaftalen fra 2014 og vækstpakken fra 2015 implementeret.
Den væsentligste ændring, der er sket med flytningen af brandreguleringen fra
beredskabsloven til byggeloven, er, at beredskabslovens detaljerede krav til,
hvordan bygningerne skal brandsikres, nu er erstattet af mere fleksible funkti-
onskrav i bygningsreglementet. Det betyder, at bygningsejeren mere frit end
tidligere kan vælge, hvordan brandsikringen af en bygning skal udføres. Byg-
ningsreglementets niveau for brandsikring af hensyn til personsikkerhed er
ikke blevet ændret i forbindelse med flytningen af brandreguleringen.
I den nuværende regulering er værdisikring ikke et selvstændigt hensyn, idet
der i byggeloven ikke er hjemmel til at stille brandkrav på baggrund af andet
end hensynet til tilfredsstillende personsikkerhed. De nuværende krav sikrer
således et tilfredsstillende personsikkerhedsniveau, men de facto sikrer brand-
kravene i bygningsreglementet også værdier, idet personsikringstiltagene i høj
grad også forhindrer, at branden spreder sig, eller at bygningen kollapser.
Bygningsejere kan naturligvis derudover vælge at sikre bygninger i højere grad,
end bygningsreglementet stiller krav om.
Flytning af de driftsmæssige forskrifter fra beredskabsloven til byggeloven,
tilsigter en administrativ regelforenkling, idet alle regler om den brandrelate-
rede indretning og drift af byggeri, der ikke indeholder særlig brandfarlige eller
eksplosive oplag, samles under byggeloven. Det betyder, at krav til fx vedlige-
hold af brandtekniske installationer og til placeringen af brandslukningsmate-
riel som brandtæpper eller håndildslukkere fremadrettet kun reguleres under
byggeloven.
Regelforenklingsarbejdet skal ikke ændre på det sikkerhedsniveau, som eksi-
sterer i dag. Kravene tilpasses dog bygningsreglementets form og formuleres
som funktionskrav. De regler, som gennmfører flytningen af de driftsmæssige
brandkrav til hoteller, forsamlingslokaler mm. fra beredskabslovgivningen til
byggelovgivningen, er planlagt til at træde i kraft 1. januar 2018.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen