Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1693196_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. november 2016
2016-5131
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 14. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 52:
Vil DSB inden for rammerne af kontrakten mellem Transport- og
Bygningsministeriet og DSB om trafik udført som offentlig service kunne
levere et højere serviceniveau for pendlerne fra Hedehusene, Borup og
Viby, end kontraktens minimumskrav tilsiger, og vil dette i givet fald have
økonomiske konsekvenser for DSB i form af bod eller lignende?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB kan inden for rammerne af Trafikkontrakten mellem DSB og Transport-
og Bygningsministeriet levere et højere serviceniveau for pendlerne fra Hede-
husene, Borup og Viby, end kontraktens minimumskrav tilsiger. Det gør DSB
allerede i dag, hvor DSB er forpligtet til at betjene stationerne med 31 stop pr.
retning mandag-fredag og 18 stop pr. retning lørdag-søndag. Både i 2015 og
2016 er disse krav overholdt, hvilket fremgår af tabellen nedenfor. DSB leverer
udover kontraktkravet ekstra standsninger i både 2015 og 2016. DSB sørger
derved for, at alle tre stationer har en betjening, der ligger over det niveau, som
er foreskrevet i Trafikkontrakten mellem DSB og Transport- og Bygningsmini-
steriet.
Kontrakt krav
Standsninger i
Grund-
Ekstra
Viby Sjælland og
betjening
stop
Sum
Borup
Dagtype
Mod Ringst ed
mandag- f redag
18
13
31
Mod Ringst ed
lørdag- søndag
18
0
18
Mod København
Mod København
Standsninger i
Hedehusene
Mod Roskilde
Mod Roskilde
Mod København
Mod København
mandag- f redag
lørdag- søndag
18
18
13
0
31
18
DSB's trafikom fang
Differens Differens
K16
K15
K16
33
22
33
19
7
6
5
2
2
4
2
1
K15
38
24
36
20
Dagtype
mandag- f redag
lørdag- søndag
mandag- f redag
lørdag- søndag
Kontrakt krav
Grund-
Ekstra
betjening
stop
Sum
18
18
18
18
13
0
13
0
31
18
31
18
K15
45
47
42
43
DSB's trafikom fang
Differens Differens
K16
K15
K16
39
40
38
38
14
29
11
25
8
22
7
20
Tabel 1. Antal standsninger på Borup, Viby Sjælland og Hedehusene
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om DSB inden for rammerne af kontrakten mellem Transport- og Bygningsministeriet og DSB om trafik udført som offentlig service vil kunne levere et højere serviceniveau for pendlerne fra Hedehusene, Borup og Viby, end kontraktens minimumskrav tilsiger, til transport- og bygningsministeren
1693196_0002.png
I køreplanen for 2017 er der desuden planlagt en ekstra standsning i Viby Sjæl-
land og Borup i retning mod Ringsted om aftenen. I Hedehusene indføres der
standsning med myldretidstogene mellem Københavns Hovedbanegård og
Nykøbing Falster, således at der i alt øges med seks standsninger i Hedehusene.
Hvis der skulle leveres et endnu højere serviceniveau med flere standsninger vil
det betyde en produktionsudvidelse på strækningen. I Trafikkontrakten, som er
indgået mellem DSB og Transport- og Bygningsministeriet fremgår det af afsnit
1.2.4, at de direkte omkostninger skal kunne dækkes af de økonomiske nettoge-
vinster fra den eller de ekstra afgange. Det er således DSB’s vurdering, at mer-
indtægten ved produktionsudvidelser på strækningen ikke vil kunne opveje de
øgede omkostninger, som DSB vil få til materiel, personale og infrastrukturaf-
gifter.
Det er DSB og Banedanmarks vurdering, at en produktionsudvidelse mellem
København-Ringsted i myldretiden vil være problematisk, da det er den mest
travle fjern- og regionaltogsstrækning i Danmark. Derfor vil indsættelsen af
ekstra afgange i myldretiden have tydelig negativ konsekvens på rettidigheden
og vil derved have negativ påvirkning på DSB’s muligheder for at overholde
kontraktmålene for rettidighed. Dette vil i sidste ende have negative konse-
kvenser for et markant større antal passagerer i forhold til det antal passagerer,
der vil opleve en øget betjening på de tre stationer.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt