Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1770078_0001.png
MINISTEREN
Borgmester H.C. Østerby, Holstebro Kommune
Borgmester Erik Flyvholm, Lemvig Kommune
Borgmester Mads Jakobsen, Struer Kommune
Dato
J. nr.
30. maj 2017
2017 - 3197
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære H.C. Østerby, Erik Flyvholm og Mads Jakobsen
Tak for jeres henvendelse om den fremtidige togbetjening i Nordvestjylland.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, har regeringen et ønske om at udvide
udbuddet i Midt- og Vestjylland, så det inkluderer dele af
DSB’s nuværende
trafik. Fra en trafikal synsvinkel giver det god mening at overdrage stræknin-
gen Vejle-Struer til udbuddet, da
strækningen er geografisk forbundet med de
udbudte strækninger og har samme infrastrukturmæssige karakteristika som
disse.
En overdragelse af strækningen Vejle-Struer til udbuddet vil kunne medføre en
markant forbedring af punktligheden på strækningen. Beregningerne viser, at
der samlet set vil kunne opnås en passagervækst i Midt- og Vestjylland ved at
gennemføre et udvidet udbud inklusiv strækningen Vejle-Struer.
Muligheden for at sikre et antal
direkte togforbindelser mellem København og
Struer indgår i de igangværende forhandlinger omkring genudbuddet.
Der er
pt. hverken truffet beslutning om omfanget af et eventuelt genudbud eller om
antallet af direkte togforbindelser Struer-København fra genudbuddets start i
december 2020.
De direkte tog mellem København og Struer må dog som udgangspunkt indstil-
les fra
midten af 2020’erne,
når DSB overgår til elektrisk togmateriel, da Vejle-
Struer banen ikke planlægges elektrificeret inden da. Elektrificering af Vejle-
Struer banen indgår således ikke i det forligskredsen bag Togfonden kalder
”fase 1”.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen