Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1767798_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. juni 2017
2017-3086
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Spørgsmål nr. 510:
Ministeren bedes redegøre for reglerne og mulighederne for almene boligsel-
skabers brug af Digital Post, herunder skriftlighedskravet i lejelovgivningen og
om de almene boligselskaber må gøre brug af Digital Post, hvis der ikke fore-
lægger en aftale med lejer herom.
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg bedt Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen om at beskrive reglerne og mulighederne for almene boligorganisatio-
ners brug af Digital Post. Styrelsen har i den anledning oplyst følgende:
”Hvis udlejeren og lejeren ønsker at give hinanden mulighed for udveksling af
digitale dokumenter, hvor der i almenlejeloven stilles krav om skriftlighed, skal
det aftales mellem parterne. Denne aftale kan til enhver tid opsiges uden varsel.
Det kan dog ikke aftales, at udlejerens opsigelse og betalingspåkrav afgives som
digitale dokumenter, jf. almenlejelovens § 5, stk. 2.
Af bestemmelsen fremgår endvidere, at parterne har overholdt lovens skriftlig-
hedskrav ved udveksling af digitale dokumenter, når dokumenterne kan gøres
læselige ved frembringelse af skrifttegn og lagres på et varigt medie.
Almene boligorganisationer har på den baggrund fra den 1. januar 2004 med
nogle ganske få undtagelser haft mulighed for at aftale digital kommunikation,
hvor der i lejelovgivningen stilles krav om skriftlighed.
Digitaliseringsstyrelsen har oplyst følgende om almene boligorganisationers
brug af Digital Post:
”En offentlig institution skal, for at kunne anvende Digital Post, være
angivet på listen af offentlige afsendere i udbudsbekendtgørelsen bag
den gældende kontrakt om levering af Digital Post-løsningen. Den nu-
værende kontrakt blev indgået med e-Boks A/S i februar 2016 og er en
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om en redegørelse for reglerne og mulighederne for almene boligselskabers brug af Digital Post, til transport-, bygnings- og boligministeren
1767798_0002.png
rammekontrakt, hvor Digitaliseringsstyrelsen som kontraktholder
har udbudt anskaffelse af Digital Post-løsningen på vegne af de offent-
lige myndigheder m.v.
For at kunne blive part i rammekontrakten skal den pågældende
myndighed være angivet i udbudsbekendtgørelsen, jf. udbudslovens §
96. Hvor de statslige myndigheder, kommuner og regioner er angivet
generisk, skal alle øvrige myndigheder være oplistet heri ved navns
nævnelse for at kunne blive offentlige afsendere af Digital Post.
Det er ikke udbudsretligt muligt, inden for de nuværende regler, at
udvide kredsen af kontraktens parter i kontraktens løbetid, eftersom
tilføjelse af yderligere parter anses som en væsentlig ændring af en
eksisterende kontrakt og derfor vil kræve et nyt udbud. Der pågår pt.
en afdækning af, hvorvidt denne generelle udfordring kan løses på
sigt.
Digitaliseringsstyrelsen er i gang med et nyt udbud af Digital Post-
løsningen, med henblik på at sikre, at der er en erstatning for den nu-
værende løsning, når kontrakten udløber. Der vil i den forbindelse, i
anden halvdel af 2017, blive gennemført en revidering af bekendtgø-
relsen om offentlige afsendere i Digital Post til brug for Næste genera-
tion Digital Post. Det vil her være muligt at tilføje nye offentlige afsen-
dere med virkning fra den nye kontrakts igangsættelse
forventeligt i
2020. De almene boligorganisationer vil kunne blive omfattet som of-
fentlige afsendere, forudsat at de oplistes ved navn.”
Som reglerne er i dag kan almene boligorganisationer kun anvende e-Boks A/S
løsningen for private afsendere. Boligorganisationen kan alene sende medde-
lelser, hvor der er i lejelovgivningen er krav om skriftlighed, til lejeren via e-
Boks, hvis der er indgået en aftale om digital kommunikation, jf. almenlejelo-
vens § 5, stk. 2.”
Jeg kan supplerende oplyse, at der arbejdes på, at den almene boligsektor kan
overgå til Digital Post. Der er nedsat en arbejdsgruppe, der frem mod et kom-
mende genudbud, jf. ovenfor, skal se på mulighederne for, at den almene bolig-
sektor overgår til Digital Post og hjælpe sektoren med at realisere gevinsterne.
Desuden kan jeg oplyse, at der den 2. juni 2017 blev indgået
en bred politisk
aftale med samtlige partier i Folketinget om øget digital kommunikation på
lejeområdet.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen