Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1766703_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 509: Spm. om, hvor mange motorsagkyndige, der inden for de seneste 4 år er flyttet til andre politiopgaver, til justitsministeren
1766703_0002.png
Spørgsmål nr. 509 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings-
og Boligudvalg:
”Ministeren
bedes oplyse, hvor mange motorsagkyndige, der
inden for de seneste 4 år er flyttet til andre politiopgaver, og
hvilke opgaver de motorsagkyndige efterfølgende er sat til at
løse, herunder bevogtningsopgaver, grænsekontrol osv.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Det
er ikke umiddelbart muligt at opgøre, hvor mange prøve-
sagkyndige, der er flyttet til andre opgaver inden for de sidste 4
år på baggrund af registreringer i politiets systemer.
Det er imidlertid muligt at fastlægge timeforbruget på opgaver
relateret til aktiviteten ”Køre- og teoriprøver” for hele 2014,
2015 og 2016, fordelt på hhv. civile og politiuddannede med-
arbejdere. Aktiviteten anvendes til registrering af det tidsfor-
brug, som bruges på administration og afvikling af køre- og te-
oriprøver samt kvalitetssikring af køreprøver.
Timeforbruget for civile prøvesagkyndige udgør i 2014 ca.
60.500 timer stigende til ca. 115.000 timer i 2016, mens time-
forbruget for politibetjente er faldet fra ca. 202.000 timer årligt
til ca. 148.000 timer årligt i 2016.
Timer på Køre- og teoriprøver*
Civile prøvesagkyndige
Politibetjente
Øvrige medarbejdergrupper
I alt
2014
60.539
202.255
7.296
270.090
2015
74.274
182.283
8.054
264.611
2016
114.837
148.077
8.161
271.075
2017
1. kvartal
39.888
30.954
2.298
73.140
* Timeregistrering i politikredsene, ekskl. Grønland og Færøerne.
Faldet i timeregistreringen for politibetjentene og den samtidi-
ge stigning i antallet af timeregistreringer for de civile prøve-
sagkyndige i politiets tidsregistreringssystem skyldes delvist
opgaveglidning i forhold til opgaver relateret til køre- og teori-
prøver. Som det fremgår af ovenstående tabel viser tidsregi-
streringen fra 1. kvartal 2017, at civile nu registrerer flere timer
på ”Køre- og teoriprøver” end politibetjente.
Rigspolitiet forventer, at timeregistreringen for civile prøve-
sagkyndige vil stige i helåret 2017 sammenlignet med helåret
2016. For det første er der sket en øget ansættelse af civile prø-
vesagkyndige i løbet af 2016, hvilket vil afspejle sig med hel-
årseffekt i 2017. For det andet betyder forsøgsordningen med
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 509: Spm. om, hvor mange motorsagkyndige, der inden for de seneste 4 år er flyttet til andre politiopgaver, til justitsministeren
kørekort til 17-årige, at der må forventes et højt aktivitetsni-
veau i 2017.
Det kan derudover oplyses, at det fremgår af flerårsaftalen for
politiet og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019, at po-
litiet skal frigøre 100 politiårsværk i 2016, og i alt 150 politi-
årsværk i 2017 til operativt politiarbejde gennem opgaveglid-
ning.
I den forbindelse viser en spørgeskemaundersøgelse blandt po-
litikredsene i november 2016, at der er gennemført opgave-
glidning af politiuddannede prøvesagkyndige svarende til ca.
56 politiårsværk til operativ opgavevaretagelse.”
Justitsministeriet skal afslutningsvis bemærke, at Rigspolitiet d. 30. maj
2017 har udarbejdet en plan for nedbringelse af ventetider på køreprøver.
Ventetiden forventes nedbragt ved bl.a. øget brug af merarbejde, lån af
køredommere fra forsvaret, rekruttering af nye civile prøvesagkyndige og
ved ansættelse af pensionerede prøvesagkyndige i civile stillinger. Rigspo-
litiets plan af 30. maj 2017 vedlægges til orientering.
3