Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1763002_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. maj 2017
2017 - 3060
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 507:
Ministeren bedes kommentere materialet til brug for Strandmøllen A/S' fore-
træde for udvalget den 11. maj 2017 vedrørende linjeføringen af den ny bane på
Vestfyn, jf. TRU alm. del - bilag 311.
Svar:
Jeg har bedt Vejdirektoratet forholde sig til det fremsendte materiale fra fore-
trædet for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget d. 11. maj 2017. Vejdirekto-
ratet oplyser følgende:
”Strandmøllen
A/S har tidligt i VVM-forløbet gjort opmærksom på de udfor-
dringer, der kan være forbundet med at placere en jernbane i nærheden af virk-
somheden. På den baggrund er der som en del af VVM-undersøgelsen også
gennemført en grundig vurdering af eksisterende risici fra farlige stoffer hos
Strandmøllen for en ny højhastighedsjernbane. Risikoberegningerne er gen-
nemført af COWI, og hovedkonklusionerne fra arbejdet er, at jernbanen kan
passere virksomheden uden at dette vil karambolere med skærpede kriterier
for risikoaccept for individuel risiko for togpassagerer og sædvanlige kriterier
for samfundsmæssig risiko grundet udslip af oxygen fra Strandmøllens lager-
tanke.
Det er således den faglige vurdering, at Strandmøllens produktion og lager ikke
vil udgøre en uacceptabel risiko for hverken den enkelte passager eller for jern-
baneanlægget. Beregningerne viser faktisk, at risikoen er væsentlig mindre end,
hvad der normalt vil betegnes som acceptabelt. På denne baggrund er der i
projektet ikke forudsat etablering af afværgeforanstaltninger i form af over-
dækning af jernbanen eller etablering af en afskærmende mur mellem jernba-
nen og Strandmøllen A/S.
Hvis jernbanen placeres nord for motorvejen, som i Forslag Nord, vil afstanden
mellem Strandmøllens oxygentanke og jernbanen være stort set den samme
som ved Forslag Syd.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om kommentar til materialet til brug for Strandmøllen A/S' foretræde for udvalget 11/5-17 vedrørende linjeføringen af den ny bane på Vestfyn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1763002_0002.png
Strandmøllen A/S ejer i dag en ubebygget grund umiddelbart syd og øst for den
nuværende fabrik. Jernbaneprojektet vil ved Forslag Syd og Kombiforslaget
beslaglægge en mindre del af denne ubebyggede grund. For erhvervsområdet i
øvrigt, vil jernbane i Forslag Syd og Kombiforslaget primært påvirke virksom-
heden Dansk Bilinventar A/S (der står til totalekspropriation), samt en del af
en oplagsplads for virksomheden Godik ApS og en mindre del af en P-plads ved
en postterminal. Ud over disse arealindgreb vurderes jernbanen ikke at påvirke
anvendelsen af erhvervsområdet negativt.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen