MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. juni 2017
2017-3046
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. maj stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 504:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. maj 2017 fra ErhvervsForum
Holstebro vedrørende Holstebromotorvejen (rute 18), jf. TRU alm. del - bilag
308.
Svar:
Vejdirektoratet er i fuld gang med at etablere Holstebromotorvejen, som er delt
i to etaper. Den første etape - den nordlige del af Messemotorvejen - ved Her-
ning åbnede 28. maj, mens den anden etape til Holstebro Nord forventes at
åbne i 2018.
Den løsning, som er under anlæg, et resultat af et bredt forlig mellem Venstre,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet, Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti fra 2013.
Dengang bestræbte man sig på at skaffe bevillinger til så meget motorvej som
muligt. Faktisk blev det helt ekstraordinært besluttet at låne 452 mio. kr. af den
generelle offentlige investeringsramme til dette motorvejsprojekt. Af aftalen fra
2013 fremgår det, at disse midler skal tilbageføres til den generelle offentlige
investeringsramme ved eventuelt mindreforbrug i det samlede anlægsprojekt.
Hvis det viser sig, at en evt. billiggørelse af projektet er større end dette beløb,
vil det resterende beløb blive ført tilbage til Infrastrukturfonden.
For så vidt angår de trafikale og trafiksikkerhedsmæssige aspekter, har Vejdi-
rektoratet oplyst:
”De to motortrafikvejsstrækninger rundt om Herning
er ud fra en trafikal
vurdering velfungerende. Belastningsgraden på strækningerne er lav. Den
estimerede belastningsgrad for 2030 vurderes ligeledes at være lav. I trafik-
sikkerhedsmæssig sammenhæng er ulykkesfrekvensen opgjort til under 0,08
ulykker per. 1 mio. vognkilometer, hvilket betyder, at de to vejstrækninger er i
den bedste kategori trafiksikkerhedsmæssigt.