Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1762796_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. maj 2017
2017-3040
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 503:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. maj 2017 fra Brigitte Cros
vedrørende sammenlægning af boliger i alment boligforening i forbindelse med
renovering, jf. TRU alm. del - bilag 307.
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Den
almene boligafdeling Humlevænget, Københavns Kommune, som Brigitte
Cros bor i, står over for et større genopretnings- og forbedringsarbejde. Arbej-
det omfatter såvel presserende og nødvendige genopretningsarbejder, som
arbejder der sigter på at forbedre og fremtidssikre afdelingen ved at kunne til-
byde beboerne et større og bredere udbud af boliger. Som led i gennemførelse
af forbedringsarbejderne vil der efter forslag fra boligorganisationen være be-
hov for at foretage sammenlægninger af boliger. Ifølge Brigitte Cros er der ikke
opbakning blandt afdelingens beboere til at sammenlægge lejligheder, og Bri-
gitte Cros oplever, at beboerne ikke inddrages og informeres tilstrækkeligt.
Efter reglerne i lov om almene boliger m.v. har beboerne i almene boliger ret til
medindflydelse på både boligorganisationens overordnede og tværgående an-
liggender, og de beslutninger der vedrører den enkelte afdeling. Omdrejnings-
punktet i en almen boligafdeling er afdelingsmødet, som alle beboerne har ad-
gang til og ret til at sætte emner på dagsordenen. Det er også på afdelingsmø-
det, at det besluttes om den endelige afgørelse af emner, der er til behandling,
skal afgøres på afdelingsmødet eller ved en efterfølgende urafstemning blandt
afdelingens beboere.
I overensstemmelse med disse regler har boligorganisationen for den afdeling,
hvor Brigitte Cros bor, planlagt en række informationsaktiviteter og har ind-
kaldt til et ekstraordinært afdelingsmøde vedrørende forslag til en helhedsplan
for afdelingen, som bl.a. omfatter sammenlægning af et antal boliger. Den 14.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/5-17 fra Brigitte Cros vedrørende sammenlægning af boliger i alment boligforening i forbindelse med renovering, til transport-, bygnings- og boligministeren
1762796_0002.png
juni i år skal beboerne på et ekstraordinært afdelingsmøde således beslutte, om
boligorganisationen skal arbejde videre med udkastet til helhedsplanen for
området. Beslutningsprocessen fremgår af et nyhedsbrev til beboerne i afdelin-
gen, som er medsendt som bilag til udvalgets spørgsmål.
Beboere i almene boligafdelinger har mulighed for at møde op til ordinære
såvel som ekstraordinære afdelingsmøder og give deres mening til kende. Det
er ved aktivt at tage del i sådanne møder, at den enkelte beboer kan få indfly-
delse på beslutninger, der vedrører den afdeling, man bor i. Det gælder også i
forhold til sammenlægning og nedlægning af lejligheder i Humlevænget. Er der
blandt beboerne ikke opbakning til forbedringsarbejderne i afdelingen, herun-
der til at sammenlægge og nedlægge lejligheder, vil det komme til udtryk i for-
bindelse med afdelingsmødets behandling af forslag til helhedsplanen
og
afdelingsmødet vil afvise forslaget.
Det skal bemærkes, at ifølge almenboligloven kan vedligeholdelsesarbejder og
fornyelser, rimelige moderniserings- og forbedringsarbejder, kollektive anlæg,
ekstraordinære renoveringsarbejder, udbedring af byggeskader m.v. iværksæt-
tes uden afdelingens samtykke. Det vil efter nyhedsbrevet til beboerne i Hum-
levænget være tilfældet med de dele af helhedsplanen, som vedrører genopret-
ning af afdelingen. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at det er bolig-
organisationen, som har det overordnede ansvar for afdelingerne og ejendom-
mene, og det kan derfor ikke accepteres, at en afdeling kan bremse gennemfø-
relse af nødvendige arbejder.
Det fremgår af nyhedsbrevet til beboerne i Humlevænget, at Københavns
Kommune heller ikke har taget stilling til helhedsplanen, herunder planerne
om sammenlægning af lejligheder. Københavns Kommune er ifølge bilag til
udvalgets spørgsmål ikke umiddelbart indstillet på at godkende sammenlæg-
nings- og nedlægningsplanerne og har for nyligt efterlyst begrundelser for at
gennemføre det.
Brigitte Cros stiller i henvendelsen til udvalget spørgsmål ved, om dirigenten
ved et afdelingsmøde i afdelingen i april i år handlede lovligt, da vedkommende
afviste at sætte et forslag om ændring af helhedsplanen på dagsordenen - for-
mentligt på grund af en personlig økonomisk interesse i renoveringssagen. I
den forbindelse kan styrelsen oplyse, at beboerne i en almen boligorganisation
altid har mulighed for at indbringe en klage til beboerklagenævnet, hvis der
opstår tvivl om lovligheden af en beslutning truffet af et beboerdemokratisk
organ. I en sag som den aktuelle kan der indbringes en klage for beboerklage-
nævnet for at få nævnets vurdering af, om dirigenten traf en lovlig beslutning,
da beboerens forslag blev afvist.
For at forhindre at bestyrelsesmedlemmer kan opnå en økonomisk gevinst ved
at gennemføre større arbejder i en afdeling, foreslår Brigitte Cros at afskære en
boligorganisation fra muligheden for at opkræve betaling for bestyrelsesudgif-
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/5-17 fra Brigitte Cros vedrørende sammenlægning af boliger i alment boligforening i forbindelse med renovering, til transport-, bygnings- og boligministeren
1762796_0003.png
ter ved særligt omfattende og komplicerede arbejder, jf. § 31, stk. 3 i bekendt-
gørelse om drift af almene boliger m.v. Gennemførelse af større vedligeholdel-
ses- og fornyelsesarbejder forudsætter til tider en ekstraordinær stor arbejds-
indsats fra bestyrelsesmedlemmernes side. Det er baggrunden for, at det er
muligt at kompensere med et særligt vederlag.
Brigitte Cros finder det udemokratisk, at et mindretal af beboere kan træffe
beslutning om, at andre beboere skal fraflytte deres boliger i forbindelse med
sammenlægning af lejligheder. Brigitte Cros gør endvidere opmærksom på, at
adgangen til at opsige en lejer ved ombygning er mindre restriktiv for den al-
mene udlejer end for den private udlejer, jf. henholdsvis almenlejelovens § 85,
stk. 1, nr. 1, og lejelovens § 83, stk. 1, litra b.
I den forbindelse kan styrelsen oplyse, at beslutninger i den almene boligsektor
bygger på demokratiske principper, således at et flertal har ret til at træffe be-
slutninger, som et mindretal ikke er enig i. Styrelsen kan endvidere oplyse, at
den almene udlejers udvidede adgang til opsigelse i en række situationer mod-
svares efter almenlejelovens § 86 af en genhusningspligt, som ikke gælder for
private udlejere. Reglerne om henholdsvis opsigelse ved ombygning og den
genhusningspligt, der følger med opsigelsen, skaber den fornødne tryghed om-
kring den almene lejers boligforhold.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen