Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1763964_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. maj 2017
2017-3014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 502:
Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 13/5-16 fra Guldborg-
sund Kommune til daværende social- og indenrigsminister om kommunens
tiltag, hvor unge hjemløse tilbydes bolig i et kollegiebyggeri. Den nævnte hen-
vendelse er vedlagt sammen med et notat fra kommunen.
Svar:
Jeg har oversendt spørgsmålet til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har
oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Det fremgår af henvendelsen af 13. maj 2016 fra Guldborgssund Kommune til
den daværende social- og indenrigsminister Karen Ellemann og det tilhørende
notat, at Forsorgshjemmet Saxenhøj i Guldborgssund Kommune har oprettet
en selvstændig afdeling i almene ungdomsboliger. Socialtilsyn Øst har meddelt,
at denne konstruktion ikke er lovlig og har krævet forholdet lovliggjort.
Det fremgår, at der er tale om anvendelse af 10 almene ungdomsboliger som en
selvstændig afdeling af forsorgshjemmet. Boligerne anvendes til kortere ophold
for unge hjemløse, og det oplyses, at konstruktionen er velegnet til at sikre de
unge en tættere tilknytning til ungdomsmiljøet, da boligerne er placeret tæt ved
en række ungdomsuddannelser.
De 10 boliger ligger spredt i ungdomsboligbebyggelsen, der består af i alt 115
boliger. ”Udtyndingsprincippet” medfører således, at de unge kan spejle sig i
velfungerende unge. Endelig fremgår det, at i alt 84 unge har været indskrevet i
de pågældende boliger siden 1. maj 2012. Den gennemsnitlige opholdstid har
været 151 dage, og kun 4 personer har været gengangere. Det anføres i henven-
delsen, at der ikke kan ske lovliggørelse inden for de gældende regler.
Det er korrekt, at der ikke må drives forsorgshjem eller andre botilbud efter
serviceloven i almene boliger, men andre modeller kan anvendes, hvis kommu-
nen ønsker at kunne anvende de pågældende boliger til en specifik målgruppe.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om ministerens kommentarer til henvendelse af 13/5-16 fra Guldborgsund Kommune til daværende social- og indenrigsminister om kommunens tiltag, hvor unge hjemløse tilbydes bolig i et kollegiebyggeri, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi børne- og socialministeren
1763964_0002.png
Det er ikke oplyst, om de pågældende ungdomsboliger ejes af en almen bolig-
organisation eller af en selvejende almen ungdomsboliginstitution.
Hvis de ejes af en almen boligorganisation, vil en mulighed for lovliggørelse
være at etablere boligerne som en institution efter serviceloven. Dette forud-
sætter, at boligerne udskilles i en særskilt afdeling, der udlejes til kommunen
efter reglerne i erhvervslejeloven. Boligerne mister derved deres status som
almene boliger, og en eventuel løbende støtte ophører.
Hvis boligerne ejes af en selvejende almen ungdomsboliginstitution, er der ikke
mulighed for at benytte den nævnte løsning.
Uanset om boligerne tilhører en almen boligorganisation eller en selvejende
institution, vil de efter et salg kunne tages i brug som forsorgshjem efter ser-
vicelovens § 110.
Såvel udskillelse af boligerne som en selvstændig afdeling af en almen boligor-
ganisation som salg af de pågældende boliger vil forudsætte, at de omhandlede
boliger er selvstændigt matrikulerede enten hver for sig eller samlet. Hvis dette
ikke kan ske ved udstykning, må det ske ved ejerlejlighedsopdeling.
Alternativt må der ske udlejning af boligerne som almene ungdomsboliger. Det
kan oplyses, at den berettigede personkreds til almene ungdomsboliger er unge
uddannelsessøgende og andre unge med et særligt behov derfor. Den person-
kreds, som henvendelsen vedrører, hører til den berettigede personkreds.
Kommunalbestyrelsen kan kræve indtil hver fjerde ledige almene ungdomsbo-
lig stillet til rådighed for kommunen til løsning af unges boligsociale problemer
i kommunen. Herudover kan det aftales, at der stilles yderligere et antal ledige
boliger til rådighed for boligsocial anvisning. Det vil således også kunne aftales,
at kommunen får anvisningsret til bestemte boliger.
Udlejning som almene ungdomsboliger vil betyde, at de unge som lejere skal
have en lejekontrakt. De vil således kunne blive boende, så længe de hører til
den berettigede personkreds. Der kan derfor ikke nødvendigvis forventes en så
hurtig udskiftning som den, der er konstateret i den forløbne periode i de boli-
ger, der her er genstand for spørgsmål. Hvis kommunen fortsat ønsker at kun-
ne tilbyde et antal midlertidige boliger til en meget specifik målgruppe, når et
akut behov opstår, vil løsningen således være at anvende en af de ovenfor
nævnte muligheder.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen