Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1693189_0001.png
Notat
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Nedenstående tabel viser antallet af daglige standsninger i Viby Sjælland, Borup
og Hedehusene i 2014 sammenholdt med de krav til standsninger, der fremgik af
daværende trafikkontrakt. Som det kan ses, er kravene til trafikkontrakten
overholdt i 2014.
Trafikomfanget i 2014 er medtaget for at sammenligne betjeningsomfanget
mellem den forrige og nuværende trafikkontrakt. Viby Sjælland og Borup er
opgjort i samme tabel, da stationerne har samme antal standsninger med de
samme tog.
Standsninger i Viby
Sjælland og Borup
Mod Ringsted
Mod Ringsted
Mod København
Mod København
Kontrakt
krav
37
24
35
21
Direktions-
sekretariatet
8. november 2016
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
K14
45
45
44
41
Dagtype
mandag-fredag
lørdag-søndag
mandag-fredag
lørdag-søndag
K14
38
24
37
21
Standsninger i
Hedehusene
Mod Roskilde
Mod Roskilde
Mod København
Mod København
Dagtype
mandag-fredag
lørdag-søndag
mandag-fredag
lørdag-søndag
Kontrakt
krav
45
45
43
41
Tabel 1. Trafikomfanget 2014
I tabel 2 nedenfor fremgår det, at DSB er forpligtet til at betjene stationerne med
31 standsninger pr. retning mandag-fredag og 18 standsninger pr. retning lørdag-
søndag jf. Trafikkontrakten. Både i 2015 og 2016 er disse krav overholdt. DSB
leverer udover kontraktkravet ekstra standsninger i både 2015 og 2016. Derfor
har alle tre stationer en betjening, der ligger over det niveau, som er aftalt i
Trafikkontrakten mellem DSB og Transport- og Bygningsministeriet.
Kontrakt krav
Standsninger i
Grund-
Ekstra
Viby Sjælland og
betjening
stop
Sum
Borup
Dagtype
Mod Ringsted
mandag-fredag
18
13
31
Mod Ringsted
lørdag-søndag
18
0
18
Mod København
Mod København
Standsninger i
Hedehusene
Mod Roskilde
Mod Roskilde
Mod København
Mod København
mandag-fredag
lørdag-søndag
18
18
13
0
31
18
DSB's trafikomfang
Differens Differens
K16
K15
K16
33
22
33
19
7
6
5
2
2
4
2
1
K15
38
24
36
20
Dagtype
mandag-fredag
lørdag-søndag
mandag-fredag
lørdag-søndag
Kontrakt krav
Grund-
Ekstra
betjening
stop
Sum
18
18
18
18
13
0
13
0
31
18
31
18
K15
45
47
42
43
DSB's trafikomfang
Differens Differens
K16
K15
K16
39
40
38
38
14
29
11
25
8
22
7
20
Tabel 2. Standsninger i Viby Sjælland, Borup og Hedehusene
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om kommentar til indlæg fra Pendlerklub Hedehusenes og Borup-Viby Pendlerklubs foretræde for Transport- og Bygningsudvalget den 13/10-16, til transport- og bygningsministeren
1693189_0002.png
Betjening af stationerne efter indførelse af køreplanen for 2016
I weekenderne i køreplanen for 2016 har DSB reduceret grundbetjeningen på
strækningerne København H-Roskilde og Roskilde-Ringsted med ca. 9 procent,
hvilket er i overensstemmelse med trafikkontrakten. Dette har DSB gjort, da der
ikke er et økonomisk grundlag for at opretholde yderligere betjening ud over,
hvad DSB betales for gennem kontraktbetaling fra Transport- og
Bygningsministeriet. Reduktionen har dog ikke haft betydning for antallet af
standsninger på Viby Sjælland, Borup og Hedehusene, da der alene er tale om en
reduktion i antallet af tog, der ikke betjener Borup, Viby Sjælland og Hedehusene.
I hverdagene for Viby Sjælland og Borup i retning mod København har DSB fjernet
en ekstra standsning i time 7 og time 8 med køreplanen for 2016, hvilket også
nævnes i henvendelsen. I retning mod Ringsted bortfaldt en ekstra standsning i
time 16 i Viby Sjælland og Borup i køreplanen for 2016, hvilket fremgår af tabel 3
nedenfor, hvor det samtidig vises, hvor mange stop de tre stationer har haft i hhv.
2014, 2015 og 2016. Der bortfaldt en standsning i Hedehusene i retning mod
København i myldretiden i køreplanen for 2016. Ændringerne blev implementeret
ved køreplanskiftet den 13. december 2015.
Da køreplanen for 2016 trådte i kraft blev den nye trafikkontrakt i fuldt omfang
implementeret. Det betyder, at Viby Sjælland, Borup og Hedehusene har de antal
standsninger, som kontrakten foreskriver. DSB har benyttet muligheden for at
nedsætte antallet af standsninger, da der ikke er et økonomisk grundlag for at
opretholde yderligere betjening end, hvad DSB betales for gennem
kontraktbetaling.
Standsninger i Viby
Sjælland og Borup
Standsninger i
Hedehusene
K14
K15
K16
K14
K15
K16
Time 7 mod Ringsted
Time 7 mod København
Time 8 mod Ringsted
Time 8 mod København
Time 15 mod Ringsted
Time 15 mod København
Time 16 mod Ringsted
Time 16 mod København
Time 17 mod Ringsted
Time 17 mod København
2
3
2
3
2
2
3
2
2
2
2
3
2
3
2
2
3
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
Time 7 mod Roskilde
Time 7 mod København
Time 8 mod Roskilde
Time 8 mod København
Time 15 mod Roskilde
Time 15 mod København
Time 16 mod Roskilde
Time 16 mod København
Time 17 mod Roskilde
Time 17 mod København
2
4
2
3
3
2
3
2
3
2
2
3
2
3
3
2
3
2
3
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
Tabel 3. Standsninger i Viby Sjælland, Borup og Hedehusene i myldretiderne
Systematisk halvtimesbetjening af Ny Ellebjerg
I henvendelsen nævnes, at DSB har omlagt Ringsted-togene til Ny Ellebjerg.
Køreplanen for 2016 indeholder en omlægning af de tog, som kører mellem hhv.
Ringsted-København/København-Ringsted og Slagelse-København/København-
Slagelse således, at de køres via Ny Ellebjerg i stedet for Valby. DSB baserer bl.a.
omlægningen fra Valby til Ny Ellebjerg på en analyse, som viser, at ca. 500
passagerer på en almindelig hverdag og ca. 154.000 passagerer på årsbasis vil
have glæde af at skifte til/fra Ringbanen eller Køge Bugtbanen på Ny Ellebjerg.
Side 2/7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om kommentar til indlæg fra Pendlerklub Hedehusenes og Borup-Viby Pendlerklubs foretræde for Transport- og Bygningsudvalget den 13/10-16, til transport- og bygningsministeren
1693189_0003.png
Dette tal dækker rejsende til/fra stationer mellem Hedehusene og Ringsted (begge
inkl.), da disse stationer bl.a. betjenes af de tog, der er omlagt via Ny Ellebjerg.
Det skal imidlertid understreges, at rejsetallet baserer sig på de rejsemønstre, der
fandtes før den udvidede betjening af Ny Ellebjerg blev påbegyndt med
køreplanen for 2016, og kun rejser med tog. Det er således DSB’s forventning, at
det faktiske antal rejsende via Ny Ellebjerg vil blive betydeligt større.
DSB har valgt at omlægge Ringsted-togene til Ny Ellebjerg, da det giver en
systematisk halvtimesbetjening af Ny Ellebjerg. Ydermere vurderer DSB, at det
giver den mest gennemskuelige og brugervenlige køreplan at lade alle tog i et
givet system betjene de samme stationer frem for skiftevis at betjene Valby og Ny
Ellebjerg. Samtidig er der gode korrespondancemuligheder til S-togsnettet via
Ringbanen og Køge Bugtbanen på Ny Ellebjerg st. Med den nye køreplan opstår
der nye attraktive forbindelser i Valbys lokalområde fra eksempelvis Ålholm st.
og Vigerslev Allé st. til uddannelse på RUC ved Trekroner st.
Rettidighed på Viby Sjælland, Borup og Hedehusene
I henvendelsen nævnes rettidigheden for og aflysninger på de tre stationer. Tabel
4 viser antal aflyste ankomster, kunde- og operatørrettidighed i 2016 på
henholdsvis Borup, Hedehusene og Viby Sjælland.
Borup
Aflyste
ankoms
ter
Januar
Mod KBH
Mod Ringsted
Februar
Mod KBH
Mod Ringsted
Marts
Mod KBH
Mod Ringsted
April
Mod KBH
Mod Ringsted
Maj
Mod KBH
Mod Ringsted
Juni
Mod KBH
19
57
57
39
39
23
21
16
15
21
18
Kunde-
rettidig
hed
Operat
ørrettid
ighed
Hedehusene
Aflyste Kunde-
ankoms rettidig
ter
hed
Operat
ørrettid
ighed
Viby Sjælland
Aflyste Kunde-
ankoms rettidig
ter
hed
Operat
ørrettid
ighed
79,85%
74,55%
94,20%
89,39%
15
13
76,52%
71,76%
94,42%
88,98%
19
18
76,30%
76,85%
93,06%
90,57%
87,09%
82,24%
95,19%
90,62%
16
13
79,72%
78,22%
93,68%
88,98%
16
15
84,80%
83,78%
94,83%
91,46%
84,58%
77,41%
95,39%
90,26%
23
22
78,10%
65,21%
93,92%
87,07%
23
21
81,94%
78,11%
94,84%
90,51%
85,25%
67,89%
95,25%
88,69%
41
39
75,01%
61,82%
93,44%
85,59%
39
38
82,19%
69,89%
93,88%
89,75%
83,47%
59,18%
94,58%
85,54%
90
91
78,99%
63,58%
93,10%
86,81%
57
57
82,68%
60,96%
93,50%
86,20%
89,66%
96,22%
24
84,79%
93,68%
16
88,48%
95,68%
Side 3/7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om kommentar til indlæg fra Pendlerklub Hedehusenes og Borup-Viby Pendlerklubs foretræde for Transport- og Bygningsudvalget den 13/10-16, til transport- og bygningsministeren
1693189_0004.png
Mod Ringsted
Juli
Mod KBH
Mod Ringsted
August
Mod KBH
Mod Ringsted
September
Mod KBH
Mod Ringsted
Oktober
Mod KBH
Mod Ringsted
15
68,00%
85,51%
16
62,96%
82,26%
15
66,47%
85,48%
19
9
92,37%
82,89%
98,34%
90,98%
15
14
92,72%
77,84%
97,20%
89,15%
9
9
92,43%
82,34%
97,90%
90,78%
38
33
85,66%
80,95%
93,26%
88,15%
46
39
83,29%
72,97%
92,01%
85,88%
36
33
84,18%
82,86%
92,07%
88,97%
19
16
85,78%
78,15%
92,67%
88,35%
24
16
74,11%
66,13%
89,03%
83,67%
19
14
86,05%
78,90%
92,42%
89,53%
34
30
79,85%
75,10%
93,10%
90,00%
44
36
57,57%
59,20%
79,79%
80,58%
34
30
79,37%
76,04%
92,20%
90,20%
Tabel 4. Aflyste ankomster, kunde- og operatørrettidighed i 2016 på Borup, Hedehusene og Viby
Sjælland
DSB arbejder løbende på at forbedre driftsstabiliteten, så kunderne får en stabil
og forudsigelig drift.
Disponeringsplaner
I henvendelsen omtales ”kompensationsstop”. Dette er ikke et begreb, som DSB
arbejder med. DSB antager, at henvendelsen handler om de disponeringsplaner
(nødkøreplaner), der aktiveres som udgangspunkt ved hver aflysning, der berører
de omtalte stationer i tilfælde af, at timedrift uden for myldretiden eller halvtimes
drift i myldretiden i aktuel retning ikke er sikret. Den træder ikke i kraft ved
forsinkelser eller overbelægning. Der er udarbejdet disponeringsplaner for stort
set alle strækninger, som skal sikre en optimal trafikafvikling både lokalt og i
landdelstrafikken ved uregelmæssigheder. Aktiveringen af disponeringsplanen kan
betyde færre afgange på større stationer.
Disponeringsplanen udarbejdes af Banedanmark og kontrolleres/godkendes af
DSB. Det er DSB’s opfattelse, at aktiveringen af disponeringsplanerne generelt
sker hensigtsmæssigt på strækningen, men at der har været udfordringer, hvorfor
der også er fokus på, at disponeringsplanerne følges ved aflysning af tog. Det
betyder eksempelvis, at Driftscenteret har fokus på, at disponeringsplanerne
følges ved aflysning af tog. Desuden arbejdes der løbende med forbedringer af
disponeringsplanerne bl.a. i samarbejde med pendlertalsmænd og Banedanmark.
I gennemsnit i 2016 gik der ca. en halv time på Hedehusene Station, før det næste
tog afgik efter en aflyst afgang. For Viby Sjælland og Borup er gennemsnitstiden
ca. 45 minutter. Gennemsnitstiden skal forstås således, at en passagerer, der
oplever en togaflysning i Borup, Viby eller i Hedehusene, i gennemsnit venter
Side 4/7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om kommentar til indlæg fra Pendlerklub Hedehusenes og Borup-Viby Pendlerklubs foretræde for Transport- og Bygningsudvalget den 13/10-16, til transport- og bygningsministeren
1693189_0005.png
henholdsvis 45 min. og 30 min., før at det næste tog standser på den pågældende
station.
Påvirkning af driften
To af de største årsager til forsinkelser og aflysninger af tog på de tre stationer er
fejl på Banedanmarks spor og signaler. Dertil kommer, at DSB siden efteråret
2014 har været udfordret af, at togflådens præstation generelt har været
faldende. DSB igangsatte i juni 2016 en analyse af årsagerne til den faldende
udvikling i materiellets præstation. Analysen er tilendebragt og der arbejdes i
øjeblikket med prioritering af, hvilke konkrete tiltag der skal iværksættes for at
adressere de identificerede udfordringer.
Pendlergruppens ønsker
20. minutters drift
DSB’s togtrafik vest for København kører i halvtimes takt, hvorfor det er meget
svært at tilpasse en 20 min. takt, som det bliver foreslået i henvendelsen.
Det vil være problematisk at øge produktionen København-Ringsted af to årsager.
For det første er det den mest travle banestrækning i Danmark, hvorfor
merproduktion i myldretiden, vil have en negativ konsekvens på rettidigheden,
hvis det overhovedet er muligt at lave en attraktiv køreplan. For det andet er det
med DSB’s nuværende materielsituation ikke muligt at lave
produktionsudvidelser, da DSB ikke har det nødvendige materiel til rådighed for
at gennemføre en øget betjening af de tre stationer.
Af hensyn til DSB’s ressourcer og Banedanmarks kapacitet kan en sådan
produktionsudvidelse kun laves ved minimum at fjerne tilsvarende antal tog på
øvrige sjællandske strækninger i myldretiden. Dette vil for det første betyde store
afvigelser i forhold til Trafikkontrakten og for det andet vil det have store
konsekvenser for de kunder, som benytter andre strækninger på Sjælland. Det er
derfor DSB’s vurdering, at der ikke er et økonomisk grundlag for at opretholde
yderligere betjening, end hvad DSB betales for gennem kontraktbetaling fra
Transport- og Bygningsministeriet jf. trafikkontrakten.
Timedrift i nattimerne
Det er DSB’s vurdering, at merindtægten ved timebetjening om natten mellem
1.00 og 4.59 ikke vil opveje den øgede omkostning, som DSB vil have til materiel,
personale og infrastrukturafgifter. Der er således ikke et økonomisk grundlag for
at opretholde yderligere betjening, end hvad DSB betales for gennem
kontraktbetaling fra Transport- og Bygningsministeriet jf. trafikkontrakten.
Nattog på hverdage
Betjeningen om natten i hverdage på stationerne Viby Sjælland, Borup og
Hedehusene blev reduceret med køreplanen for 2016.
For 2017 er der ligeledes ikke planlagt standsninger med nattog på stationerne i
hverdagene.
Side 5/7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om kommentar til indlæg fra Pendlerklub Hedehusenes og Borup-Viby Pendlerklubs foretræde for Transport- og Bygningsudvalget den 13/10-16, til transport- og bygningsministeren
1693189_0006.png
Standsninger på stationerne vil forlænge rejsetiden med otte minutter for de
andre kunder i toget, som udgør langt hovedparten af de rejsende.
Nattoget standser i både 2016 og 2017 natten efter fredag og lørdag, hvor
kundeefterspørgslen er størst. DSB vil revurdere behovet for nattogsstandsninger
ved udarbejdelse af køreplanen for 2018.
Forlænget halvtimesdrift til Borup og Viby Sjælland
Halvtimesdriften i hverdagene slutter 17.46. Toget 18.16 kører kun til Roskilde.
At udvide halvtimesdriften vil forøge DSB’s omkostninger og ligge udover den
betjening, som Trafikkontrakten foreskriver. DSB betjener i forvejen Borup og
Viby Sjælland med to standsninger udover minimumskravene fra
Trafikkontrakten. DSB vil revurdere halvtimesdriften ved udarbejdelse af
køreplanen for 2018.
Kompensationsstop
DSB kan ikke ”genindføre” kompensationsstop, da det aldrig har været besluttet
at droppe disponeringsplanerne jf. ovenstående afsnit. Det er DSB’s opfattelse, at
aktiveringen af disponeringsplanerne generelt sker hensigtsmæssigt på
strækningen, men DSB erkender, at der har været udfordringer, hvorfor der også
er yderligere fokus på, at disponeringsplanerne følges ved aflysning af tog.
Den fremtidige betjening af stationerne i køreplanen for 2017
DSB tager Pendlerklubbernes ønsker med i arbejdet med at udarbejde
køreplanerne for de kommende år.
I køreplanen for 2017 har DSB på grund af rigtig mange kundeønsker indført et
nyt Intercitytog mandag-fredag med afgang fra Odense kl. 4:42 til Københavns
Hovedbanegård med ankomst kl. 6:27. Toget genskaber den mulighed, der var i
2015, for at ankomme til København til mødetid kl. 7. Dette nye tog får en ekstra
standsning i Viby Sjælland og Borup. Baggrunden for de to ekstra standsninger er,
at pendlerne fra Viby Sjælland og Borup har efterspurgt et ekstra tog om
morgenen med tidligere ankomst på Københavns Hovedbanegård. Toget giver
desuden en mindre rejsetidsbesparelse til København fra disse stationer på seks
minutter i forhold til 2016 samt en direkte forbindelse til Valby.
Hedehusene får med køreplanen for 2017 et stop med myldretidstogene til/fra
Sydbanen, hvilket i retning mod København giver tre ekstra standsninger om
morgenen og tre ekstra standsninger om eftermiddagen. Dette giver desuden
direkte forbindelse til/fra Valby, som har været efterspurgt af pendlerne.
Derudover fjernes regionaltogene mellem Københavns Hovedbanegård og
Ringsted fra ca. kl. 22. Disse regionaltog betjener som de eneste stationerne Ny
Ellebjerg, Hedehusene, Viby Sjælland og Borup. Det betyder, at InterCity-togene
også skal standse i Viby Sjælland og Borup som erstatning for de fjernede
regionaltog. InterCity-togene eller togene mellem Københavns Hovedbanegård og
Side 6/7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om kommentar til indlæg fra Pendlerklub Hedehusenes og Borup-Viby Pendlerklubs foretræde for Transport- og Bygningsudvalget den 13/10-16, til transport- og bygningsministeren
1693189_0007.png
Kalundborg vil standse i Hedehusene som erstatning for de fjernede regionaltog.
Der er således ikke tale om en forringelse af betjeningen på de tre stationer.
Side 7/7