Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1678943_0001.png
Notat
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Opdateret bidrag til besvarelse af henvendelse om ID-kontrol
Transport- og Bygningsministeriet har i en email af 4. oktober 2016 anmodet om DSB’s
umiddelbare bemærkninger til en henvendelse fra Dansk Jernbaneforbund om ID-kontrol.
Direktions-
sekretariatet
12. oktober 2016
DSB’s bemærkninger
Indledningsvist skal det bemærkes, at DSB på grund af den korte svarfrist ikke har haft
mulighed for at analysere forslagets indhold og konsekvenser i dybden. Nedenstående er
således DSB’s umiddelbare bemærkninger til forslaget.
DSB er enige i målsætningen om at gøre togrejserne i Øresundsregionen, så vel som
rejserne til og fra lufthavnen, så nemme som mulig for kunderne, herunder sikre at der er
så få skift som muligt. I den sammenhæng bemærker DSB, at der i øjeblikket pågår en
test- og analysefase, hvor nogle mulige løsninger for ID-kontrol på Københavns Lufthavn
bliver testet i praksis.
I forhold til det konkrete forslag er DSB som udgangspunkt særligt bekymret for, at
forslaget tilsyneladende vil medføre et markant øget ressourceforbrug, da der i DSB’s
øjne skal anvendes mere personale til ID-kontrol og vejledning af passagerer på perronen
både på Københavns Hovedbanegård, Ørestad st., Tårnby st. og Københavns Lufthavn.
Det bemærkes også, at der kan opstå udfordringer med passagerer, som ikke har gyldig
identifikation og som efterfølgende nægter at forlade toget. Af hensyn til togpersonalets
personlige sikkerhed er de instrueret i at tilkalde politiet, såfremt en passager nægter at
forlade toget. Denne situation kan indebære en potentiel trussel mod rettidighed, stabilitet
og robusthed i togdriften.
Desuden er der nogle sikkerhedsmæssige aspekter, som skal undersøges nærmere,
herunder kørsel med aflåste togsæt. DSB har ikke haft mulighed for at forholde sig til de
økonomiske gevinster i forslaget, men nogle af antagelserne, herunder
besparelsespotentialet på vagterne på Københavns Lufthavn, virker umiddelbart
urealistiske.
Endelig er DSB i øjeblikket i dialog med Dansk Jernbaneforbund om den foreslåede
løsning, herunder bedre forståelse af den foreslåede trafikafvikling, så det overordnet set
bliver nemmere at være rejsende i Øresundsregionen, samt til og fra lufthavnen. DSB har
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Direkte 24681010
[email protected]
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelse af 30/9-16 fra Dansk Jernbaneforbund vedrørende forslag til organisering af ID kontrollen ved tog mellem Danmark og Sverige, til transport- og bygningsministeren
1678943_0002.png
inviteret Dansk Jernbaneforbund til et møde, som dog endnu ikke er fastlagt. Det er
således ikke hensigtsmæssigt, at DSB bidrager med uddybende kommentarer til forslaget,
førend drøftelserne med Dansk Jernbaneforbund er påbegyndt.
Side 2/2