Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1763009_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. maj 2017
2017 - 2991
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del 495), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 495:
”Vil ministeren sikre, at revisionen af Bygningsreglementets krav om rensning
og vedligeholdelse af ventilationssystemer omfattes af en uvildig, offentlig kon-
trol-
og tilsynsordning?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist henvise til mit svar på TRU alm. del spørgsmål nr. 494.
Jeg har derudover forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen,
der oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Bygninger,
hvori der kan være indrettet restauranter og storkøkkener, vil som
udgangspunkt være omfattet af den kommende certificeringsordning, der skal
erstatte den tekniske byggesagsbehandling i kommunerne. Det fremgår af den
reviderede version af bygningsreglementet, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
sen har sendt i offentlig høring, og som forventes at træde i kraft den 1. januar
2018.
Det vil være en af den certificerede brandrådgivers opgaver at sikre, at det in-
den ibrugtagningen af en bygning, der er omfattet af ordningen, er dokumente-
ret, at bygningen opfylder brandkravene i bygningsreglementet. I forbindelse
med ansøgningen om byggetilladelse skal den certificerede brandrådgiver sikre,
at der er udarbejdet en kontrolplan for, hvilke udførelseskontroller der skal
være gennemført, inden bygningen tages i brug. Når bygningen er opført, skal
den certificerede rådgiver sikre, at udførelseskontrollerne er udført i henhold til
den kontrolplan, der indgik i byggetilladelsen. Det skal ske inden kommunen
kan give en ibrugtagningstilladelse.
Der er allerede i dag krav i bygningsreglementet om, at ventilationsanlæg skal
udføres i henhold til
DS 428, Norm for brandtekniske foranstaltninger ved
ventilationsanlæg,
hvoraf det blandt andet fremgår, at der ved
kanaler fra
madlavningsudstyr, hvor der kan ske afsætning af brændbare stoffer, skal træf-
fes særlige foranstaltninger mod brandspredning. Særlige foranstaltninger kan
fx være ekstra brandisolering af ventilationskanalerne.
Det fremgår endvidere af normen, at der i
drifts- og vedligeholdelsesinstruktio-
ner for ventilationsanlæg skal være anvisninger om vedligeholdelse og kontrol
af de brandmæssige foranstaltninger. For anlæg, der ikke er selvrensende, skal
der udføres rensning af aggregater, kanaler og armaturer, såfremt der er risiko
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om ministeren vil sikre, at revisionen af Bygningsreglementets krav om rensning og vedligeholdelse af ventilationssystemer omfattes af en uvildig, offentlig kontrol- og tilsynsordning, til transport-, bygnings- og boligministeren
1763009_0002.png
for afsætning af brændbare stoffer. Det fremgår også af normen, at der bør
gennemføres periodisk kontrol af brandsikringsautomatik og kontrol af brand-
isolering og brandtætninger.
Det kan derudover oplyses, at der i den nye udgave af bygningsreglementet,
som skal træde i kraft den 1. januar 2018, er præciseret en række drifts- og ved-
ligeholdelseskrav vedrørende brandforhold i en bygning. Der er således indar-
bejdet krav om, at der skal udarbejdes en drift- og vedligeholdelsesplan, som
fastlægger, hvordan en bygnings brandsikkerhed kan opretholdes i hele byg-
ningens levetid.
For bygninger, der indeholder restauranter og storkøkkener, skal denne drifts-
og vedligeholdelsesplan indgå som dokumentation for byggeriets lovlighed, og
dokumentationen skal kontrolleres af en certificeret brandrådgiver, inden byg-
ningen må tages i brug, såfremt kommunen i den konkrete byggesag stiller krav
om brug af en certificeret brandrådgiver. Kommunen kan under certificerings-
ordningen således stille krav om brug af en certificeret brandrådgiver, når den
fx modtager en ansøgning om byggetilladelse til indretning af en restaurant i
stueetagen af en bygning med flere etager. I overgangsperioden, indtil certifice-
ringsordningen er fuldt implementeret, vil kontrollen af dokumentationen også
kunne indgå i den kommunale tekniske byggesagsbehandling.”
Med hensyn til indførelse af en offentlig kontrol- og tilsynsordning for at kon-
trollere, om bygningsejere efter ibrugtagning overholder kravene i byggelovgiv-
ningen, fx rensning og vedligehold af ventilationsanlæg, skal jeg bemærke, at
den stedlige kommune i medfør af byggeloven allerede i dag har en almindelig
tilsynsforpligtelse. Det betyder, at såfremt kommunen konstaterer et ulovligt
forhold, skal den søge forholdet lovliggjort, medmindre det er af underordnet
betydning.
Hvis man udover kommunernes almindelige tilsynsforpligtelse ønsker at indfø-
re en offentlig kontrol- og tilsynsordning om bygningers fortsatte overholdelse
af kravene i byggelovgivningen efter ibrugtagningen af bygningen, vil man for-
mentlig også skulle tage stilling til en række andre tekniske krav, som byg-
ningsejere i medfør af bygningsreglementet ligeledes skal sikre en løbende
overholdelse af. Det må forventes, at både kommuner og bygningsejere vil skul-
le bruge væsentlige ressourcer på en sådan eventuel offentlig kontrol- og til-
synsordning.
I forlængelse heraf vil jeg pege på, at jeg grundlæggende mener, at den rolle-
fordeling, vi har i dag, hvor kommunerne har en almindelig tilsynsforpligtelse
og dermed skal reagere, såfremt de konstaterer ulovlige forhold, og hvor byg-
ningsejen har ansvaret for løbende at sikre, at bygningen overholder byggelov-
givningen, er den rigtige arbejdsdeling.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen