Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1683455_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. november 2016
2016-5099
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 12. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 49:
Ministeren bedes give en status på de fire aftalte vejinvesteringer i forliget af
24. juni 2014 nævnt i toppen af forligsteksten på side 2 (Kalundborg, Haderup,
Rønnede-Næstved og Ribe) og herunder oplyse, hvornår de enkelte projekter er
planlagt til at komme på lovprogrammet.
Svar:
Nedenfor gennemgås status for de fire projekter; udbygning af Rute 23 Skovve-
jen til Kalundborg, Haderup Omfartsvej, udbygning af Rute 54 til motorvej
mellem Rønnede-Næstved og udbygning af rute 11 i Ribe.
Udbygning af Rute 23, Skovvejen til Kalundborg
Udbygningen af rute 23 til motorvej mellem Holbækmotorvejen og Kalundborg
er inddelt i tre etaper. 1. etape fra Holbækmotorvejen til Regstrup blev indviet
som motorvej 27. august 2013, og 21. april 2014 blev der vedtaget anlægslov for
2. etape syd om Regstrup med forventet åbning i 2019.
Vejdirektoratet er i gang med de forberedende arbejder på 2. etape. Det egent-
lige anlægsarbejde vil blive udbudt ultimo 2016 med forventet opstart efteråret
2017.
Der foreligger en VVM-undersøgelse fra 2012 for 3. etape fra Regstrup til Ka-
lundborg. Af aftalen
En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.
af 21.
marts 2013 fremgår det, at parterne er enige om, at linjeføringen for 3. etape
fastlægges svarende til VVM-redegørelsens hovedforslag.
Regeringen har bl.a. peget på Kalundborgmotorvejen i regeringens helhedsplan
DK2025 – Et stærkere Danmark,
som løfter rammen til offentlige investerin-
ger og dermed skabe grundlag for en prioritering af centrale samfundsmæssige
investeringer i digitalisering og infrastruktur.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om status på de fire aftalte vejinvesteringer i forliget af 24. juni 2014 (Kalundborg, Haderup, Rønnede-Næstved og Ribe) samt, hvornår de enkelte projekter er planlagt til at komme på lovprogrammet, til transport- og bygningsministeren
1683455_0002.png
Da der ikke er indgået en aftale om anlæg 3. etape af Kalundborgmotorvejen, er
det endnu for tidligt at sige, hvornår projektet eventuelt vil være på lovpro-
grammet.
Haderup Omfartsvej
Som det fremgår af aftale om
Udmøntning af midler til vejprojekter ved Hade-
rup og Ribe mv.
af 26. august 2016 mellem regeringen, Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti blev parterne enige om at afsætte 287,0 mio. kr. til
realisering af en omfartsvej vest om Haderup.
Omfartsvejen vil blive anlagt som 2+1 motortrafikvej med midterautoværn og
dimensioneret til en hastighedsbegrænsning på 100 km/t.
Forslag til lov om anlæg af Haderup Omfartsvej er i øjeblikket i ekstern høring
og forventes fremsat i december 2016.
Udbygning af Rute 54 til motorvej fra Rønnede til Næstved
Af
Trafikaftale 2014 – udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden
af 24. juni 2014 fremgår det, at partnerne bag blev enige om at igangsætte en
VVM-undersøgelse af rute 54, Næstved-Rønnede.
Vejdirektoratet er i øjeblikket ved at lægge sidste hånd på denne og forventer at
offentliggøre VVM-redegørelsen meget snart, hvorefter den sendes i høring.
På baggrund af VVM-redegørelsens resultater samt høringssvarene vil Vejdi-
rektoratet udarbejde en indstilling.
Da der ikke er indgået en aftale om anlæg af en motorvej mellem Næstved og
Rønnede, er det endnu for tidligt at sige, hvornår projektet eventuelt vil være
på lovprogrammet.
Udbygning af Rute 11 i Ribe
Som det fremgår af aftale om
Udmøntning af midler til vejprojekter ved Hade-
rup og Ribe mv.
af 26. august 2016 mellem regeringen, Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti blev parterne enige om, at der anvendes 186,6
mio. kr. af de afsatte midler til udbygning af rute 11 samt etablering af en klap-
bro.
Vejdirektoratet har i 2013-2015 gennemført en VVM-undersøgelse af en om-
fartsvej ved Ribe. Denne viste, at der er fremkommelighedsproblemer på den
mest belastede strækning på rute 11 gennem Ribe by. Udbygningen af den eksi-
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om status på de fire aftalte vejinvesteringer i forliget af 24. juni 2014 (Kalundborg, Haderup, Rønnede-Næstved og Ribe) samt, hvornår de enkelte projekter er planlagt til at komme på lovprogrammet, til transport- og bygningsministeren
1683455_0003.png
sterende rute 11 kan løse trængslen på den mest belastede del af ruten. Samti-
dig vil denne løsning begrænse påvirkningen af den omkringliggende natur,
herunder Ribe Marsken.
Den centrale strækning udbygges til to spor i hver retning, ligesom der etable-
res en stitunnel, så fodgænger- og cykeltrafik på tværs af rute 11 kan afvikles
uden at optage kapacitet i det signalregulerede kryds ved Farup-
vej/Obbekjærvej.
Der har desuden været et lokalt ønske om at få etableret en klapbro over Ribe
Å. En ny klapbro vil dels betyde at høje skibe igen kunne sejle ind til Skibbroen
i Ribe, dels at tunge vindmølletransporter igen vil kunne benytte rute 11.
Klapbroen forventes at blive etableret umiddelbart vest for den nuværende bro,
således at trafikken på rute 11 kan afvikles på den eksisterende bro i anlægspe-
rioden. Ved at etablere klapbroen samtidig med udbygningen af rute 11 gen-
nem Ribe reduceres de samlede omkostninger til projektering og tilsyn i for-
hold til en situation med to separate projekter. Forskellen på entreprisen for
selve klapbroen og for en almindelig bro uden reserver og øvrige omkostninger
er desuden vurderet til at ligge på omkring 15-20 mio. kr.
Det er vurderingen, at der ikke er behov for en anlægslov for at realisere projek-
tet, og derfor fremgår det ikke af lovprogrammet for 2016/2017. Der udarbej-
des et aktstykke, som frigiver midler til gennemførelse af projektet, og Vejdi-
rektoratet søger en VVM-godkendelse af projektet hos den relevante myndig-
hed.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt