Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1764364_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. maj 2017
2017-2929
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 3. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 488 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Spørgsmål nr. 488:
Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang bilværksteder i Danmark afblæn-
der/deaktiverer EGR-systemer, der har til hensigt at nedbringe udledningen af
sundhedsskadelige partikler fra biler. Hvis omfanget er ukendt, vil ministeren
så tage initiativ til, at det bliver undersøgt?
Svar:
Overordnet set bliver omgåelse af et køretøjs forureningsbegrænsende udstyr
anset som ulovlig chiptuning. Tidligere var det overvejende ønsket om at øge
motorens ydelse, der fik bilejere til at chiptune deres biler. I takt med, at biler-
nes forureningsbegrænsende udstyr er blevet mere avanceret, er der dog i dag
også en del chiptuning, der handler om at frakoble det forureningsbegrænsen-
de udstyr, herunder deaktivering af EGR-systemet med det formål at spare på
f.eks. vedligeholdelse af bilen.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som oplyser følgende:
”Exhaust
Gas Recirculation (EGR) systemets funktion er at nedbringe nitro-
genoxider (NOx) i udstødningsgassen. NOx opstår ved høje forbrændingstem-
peraturer. EGR-systemet recirkulerer noget af udstødningsgassen til motorens
indsugning, hvilket fortynder motorens indsugede luft, hvorved forbrænding-
spidstemperaturen falder. Dette medfører en lavere koncentration af NOx i
udstødningen.
Deaktiveringen af EGR-systemet kan udføres af både privatpersoner og værk-
steder, hvorfor det vil være vanskeligt at opgøre, hvor udbredt denne form for
ændringer på biler er. På nuværende tidspunkt vurderes det derfor ikke hen-
sigtsmæsstigt at igangsætte en undersøgelse .
Færdselsstyrelsen har dog løbende har haft dialog med branchen om chiptu-
ning og har i konkrete sager rettet henvendelse til de virksomheder, der mar-
kedsfører chiptuningsudstyr med henblik på blandt andet at sikre, at disse ef-
terlever de gældende regler.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om, i hvilket omfang bilværksteder i Danmark afblænder/deaktiverer EGR-systemer, der har til hensigt at nedbringe udledningen af sundhedsskadelige partikler fra biler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1764364_0002.png
I øjeblikket er Færdselsstyrelsen i gang med en markedskontrol af virksomhe-
der, der markedsfører sig indenfor chiptuning. Formålet med indsatsen er at
kontrollere, om virksomheder, der sælger chiptuningsudstyr til motorsport
der er undtaget fra reglerne om chiptuning- har udfyldt en tro- og loveerklæ-
ring, som opbevares af sælger i 5 år. Såfremt der er virksomheder, der overtræ-
der reglerne, vil disse blive meldt til politiet.
Denne indsats er med til at understøtte, at chiptuning på køretøjer, som ikke
lever op til de gældende bestemmelser om luftforurening, kun bruges til motor-
løb.”
Jeg er tilfreds med, at Færdselsstyrelsen er i gang med en markedskontrol af de
virksomheder, der sælger chiptuningsudstyr, og jeg håber, at dette også har en
præventiv effekt.
Som Færdselsstyrelsen også er inde på, har jeg meget svært ved at se, hvordan
vi skal kunne opgøre omfanget af bilværksteders afblænding eller deaktivering
af EGR-systemer. For aktiviterne er jo ikke lovlige, og det vil undre mig, hvis de
værksteder, der udfører ulovlighederne, vil fortælles om det, hvis vi spørger.
Hvis spørgeren har forslag til, hvordan vi kan lave en undersøgelse af omfanget
af ulovligheder, er jeg meget lydhør over for dette.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen