MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. maj 2017
2017-2929
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 3. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 488 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Spørgsmål nr. 488:
Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang bilværksteder i Danmark afblæn-
der/deaktiverer EGR-systemer, der har til hensigt at nedbringe udledningen af
sundhedsskadelige partikler fra biler. Hvis omfanget er ukendt, vil ministeren
så tage initiativ til, at det bliver undersøgt?
Svar:
Overordnet set bliver omgåelse af et køretøjs forureningsbegrænsende udstyr
anset som ulovlig chiptuning. Tidligere var det overvejende ønsket om at øge
motorens ydelse, der fik bilejere til at chiptune deres biler. I takt med, at biler-
nes forureningsbegrænsende udstyr er blevet mere avanceret, er der dog i dag
også en del chiptuning, der handler om at frakoble det forureningsbegrænsen-
de udstyr, herunder deaktivering af EGR-systemet med det formål at spare på
f.eks. vedligeholdelse af bilen.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som oplyser følgende:
”Exhaust
Gas Recirculation (EGR) systemets funktion er at nedbringe nitro-
genoxider (NOx) i udstødningsgassen. NOx opstår ved høje forbrændingstem-
peraturer. EGR-systemet recirkulerer noget af udstødningsgassen til motorens
indsugning, hvilket fortynder motorens indsugede luft, hvorved forbrænding-
spidstemperaturen falder. Dette medfører en lavere koncentration af NOx i
udstødningen.
Deaktiveringen af EGR-systemet kan udføres af både privatpersoner og værk-
steder, hvorfor det vil være vanskeligt at opgøre, hvor udbredt denne form for
ændringer på biler er. På nuværende tidspunkt vurderes det derfor ikke hen-
sigtsmæsstigt at igangsætte en undersøgelse .
Færdselsstyrelsen har dog løbende har haft dialog med branchen om chiptu-
ning og har i konkrete sager rettet henvendelse til de virksomheder, der mar-
kedsfører chiptuningsudstyr med henblik på blandt andet at sikre, at disse ef-
terlever de gældende regler.