Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1764742_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. juni 2017
2017-2928
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 3. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 486:
I forlængelse af TRU alm. del, spørgsmål 480, bedes ministeren redegøre for,
om oplysningerne fra Morten Kornbech Larsen m.fl. giver anledning til at op-
datere de samfundsøkonomiske beregninger for letbanen i Ring 3 og i så fald
oplyse, hvordan samfundsøkonomien for projektet ser ud, hvis oplysningerne
om projektets samfundsøkonomiske konsekvenser er korrekte.
Svar:
Jeg kan oplyse, at beregningen af projektets samfundsøkonomi fremgår af rap-
porten ”Udredning om letbane på Ring 3” fra 2013. Af denne rapport fremgår
det, at nettonutidsværdien for projektet i 2013 var på ca. -8,4 mia. kr.
Af udredningsrapporten fremgår, at gener i anlægsperioden sammen med en
række andre effekter ikke er medtaget i opgørelsen af projektets samfundsøko-
nomi. Af rapporten fremgår det, at de udeladte effekter ikke er medtaget i op-
gørelsen af samfundsøkonomien fordi ”effekten af disse vurderes enten at være
små eller vanskelige at kvantificere
og værdisætte”
(s.151 i Udredningsrappor-
ten).
Der er ingen tvivl om, at generne i anlægsfasen vil være betydelige for den øvri-
ge vejtrafik og forøge den i forvejen negative nettonutidsværdi for projektet.
For Vejdirektoratets udvidelsesprojekter i Hovedstadsområdet, hvor der er
foretaget en værdisætning af generne i anlægsfasen, udgør nettonutidsværdien
af generne i anlægsfasen ca. 20-25 pct. af anlægsomkostningerne. Antages, at
det samme ville være tilfældet for letbanen, vil en inddragelse af generne i an-
lægsfasen påvirke samfundsøkonomien negativt med i størrelsesorden 0,5 mia-
1 mia. kr.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen