Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1762299_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. maj 2017
2017-2834
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. april 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 484:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. april 2017 fra Sten Holm
vedrørende omlægningen af 20 ATK-vogne til faste ATK-standere, jf. TRU alm.
del bilag 293.
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst mig, at de er opmærksomme på de spørgsmål, der
stilles i Sten Holms henvendelse af 27. april 2017. En del af forberedelserne til
gennemførelsen af pilotprojektet vil netop være nærmere at undersøge en ræk-
ke af de rejste temaer. Forberedelserne sker i et tæt samarbejde med politiet, så
det bl.a. sikres, at relevant viden og erfaringer herfra inddrages.
Pilotprojektet vil løbende blive evalueret, og der vil dermed også løbende blive
taget stilling til, om de oprindelige vilkår for pilotprojektet stadig er gældende.
Der er derfor mulighed for, at der bliver ændret på nogle parametre, hvis det
viser sig hensigtsmæssigt for projektet.
Der er en tæt sammenhæng mellem hastighed og risikoen for ulykker, og ind-
satsen med ATK har det formål at sikre, at hastighedsgrænserne overholdes for
at forebygge ulykker. Både mobile ATK-vogne og stationære ATK-standere er
effektive midler til at påvirke bilisters hastighedsvalg på forskellige måder. En
kombination af mobile ATK-vogne og stationære ATK-standere vil således fag-
ligt set være en optimal løsning til at sikre en målrettet indsats på ulykkesbela-
stede lokaliteter kombineret med en generel indsats mod for høje hastigheder.
Det skal i denne forbindelse understreges, at projektet ikke har til formål på et
generelt niveau at evaluere, om stationære ATK-standere overordnet set er til
gavn for trafiksikkerheden. En række nationale og internationale undersøgelser
har allerede vist, at stationære ATK reducerer antallet af ulykker og personska-
der.
Formålet med pilotprojektet vil bl.a. være at få belyst, hvordan det konkret i
Danmark er muligt at benytte de eksisterende kameraer til stationære ATK-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om kommentar til henvendelse af 27/4-17 fra Sten Holm vedrørende omlægningen af 20 ATK-vogne til faste ATK-standere, til transport-, bygnings- og boligministeren
1762299_0002.png
standere. Herudover vil andre parametre også blive evalueret, herunder hvor
driftsvenlig denne løsning er, samt hvordan trafikantadfærden ændrer sig over
både kortere og længere tid.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen