Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1769153_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. maj 2017
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2017-0032/41-0013
2295034
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 481 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren
den 26. april 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 481: Spm. om, hvad årsagen er til den kraftige stigning i antal bøder fra politiets fotovogne fra 1. kvartal 2016 til 1. kvartal 2017, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 481 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings-
og Boligudvalg:
”Hvad
er årsagen til den kraftige stigning i antal bøder fra poli-
tiets fotovogne fra 1. kvartal 2016, hvor der blev blitzet 82.704
gange, til 1. kvartal 2017, hvor der blev blitzet 138.491 gan-
ge?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at det følger af den nationale operati-
ve strategi for politiets færdselsindsats 2016-2020, at hastighed
er udvalgt som et af tre fokusområder med henblik på at redu-
cere antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken. Spiritus-
kørsel og uopmærksomhed er de to øvrige fokusområder.
De tre nationale fokusområder er udpeget ud fra en analyse af,
hvilke faktorer der er vigtigst for færdselssikkerheden, og hvil-
ke faktorer politiet mest effektivt kan påvirke. Med udgangs-
punkt i den nationale strategi er der gennemført lokale ha-
stighedsanalyser og fastsat lokale effektmål, som har til formål
at nedbringe hastigheden og dermed øge sikkerheden på udpe-
gede strækninger.
Der er en entydig sammenhæng mellem for høj hastighed og
uheld med personskade. Politiet foretager således fartkontrol
med henblik på at holde hastigheden nede og dermed mindske
antallet af dræbte og tilskadekomne.
Årsagen til stigningen i antallet af bøder i perioden fra første
kvartal 2016 til første kvartal 2017 er formentlig først og
fremmest, at antallet af ATK-kontroltimer er steget fra 19.844 i
første kvartal 2016 til 24.156 i første kvartal 2017.
Der er ikke tilført flere ressourcer til området, men siden okto-
ber 2016 har fotovognene været bemandet næsten udelukkende
med civilt personale. De civile måleoperatører er udelukkende
ansat til at foretage hastighedskontrol fra fotovognene, hvor-
imod de politiuddannede tjenestemænd, der tidligere betjente
fotovognene, som nævnt også skulle løse andre politiopgaver.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at da politiets indsats i
endnu højere grad end tidligere er analysebaseret, er grundla-
get for udpegning af relevante vejstrækninger blevet bedre. Det
betyder, at politiet placerer fotovognene på de hastigheds- og
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 481: Spm. om, hvad årsagen er til den kraftige stigning i antal bøder fra politiets fotovogne fra 1. kvartal 2016 til 1. kvartal 2017, til justitsministeren
ulykkesbelastede vejstrækninger. Herudover har indsatsen til
formål at opretholde et generelt præventivt kontroltryk, lige-
som politiet prioriterer den tryghedsskabende indsats ved at
være imødekommende over for borgerhenvendelser om lokale
hastighedsproblemer.”
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at regeringen har besluttet at
iværksætte et pilotprojekt, hvor 20 kameraer flyttes fra politiets mobile
fotovogne til såkaldte stærekasser, der placeres på udvalgte vejstræknin-
ger. Formålet med pilotprojektet er at få konkrete erfaringer med anven-
delsen af stærekasser i Danmark. Pilotprojektet er forankret i Vejdirektora-
tet under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
3