Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1758879_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. maj 2017
2017-2796
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. april 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 480:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. april 2017 fra Morten
Kornbech Larsen, Bagsværd vedrørende Letbanen på ring 3, jf. TRU alm. del
- bilag 291.
Svar:
Jeg kan bekræfte, at anlægsbudgettet for letbanen på Ring 3 er på 4,44 mia. kr.
(pl 2013), og at statens andel 1,78 mia. kr. (pl 2013).
Jeg kan derfor ikke bekræfte, at anlægsbudgettet er på 6,98 mia. kr., som an-
ført i henvendelsen fra Morten Kornbech Larsen.
Hovedstadens Letbane oplyser, at forskellige tilkøb indtil nu udgør et beløb på
ca. 300 mio. kr.
Jeg kan derfor ikke bekræfte, at tilkøbet udgør 5 mia., som anført i henvendel-
sen fra Morten Kornbech Larsen.
Jeg kan bekræfte, at trafikantgeneomkostningerne i anlægsperioden ikke er
medtaget i den samfundsøkonomiske beregning, som blev foretaget i forbindel-
se med udarbejdelse af udredningsrapporten fra 2013. Hvis de var medtaget
ville den allerede negative samfundsøkonomiske nettonutidssværdi være blevet
større.
Jeg kan ikke bekræfte, at trafikantgeneomkostningerne er på 1 mia. kr. pr. år i
anlægsperioden.
I VVM redegørelsen er det vurderet, at en person der transporteres 1 km med
letbanen udleder 100 g CO2, medens 1 person der transporteres 1 km med bus
udleder 111 g CO2. Det tilsvarende tal for biltransport er 115 g CO2.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om kommentar til henvendelse af 26/4-17 fra Morten Kornbech Larsen, Bagsværd vedrørende Letbanen på ring 3, til transport-, bygnings- og boligministeren
1758879_0002.png
Jeg kan derfor ikke bekræfte, at der med en letbane vil blive udledt mere CO2
pr. person-km i forhold til personbiltransport og bustransport.
Det giver ikke mening, at beskrive trafikafviklingen i en 5-6 års periode med
trafikomlægninger forskellige steder på en 27 km lang strækning med ét tal.
Trafikken på Ring 3 varierer i dag betydeligt henover strækningen. De fleste
tællinger ligger i intervallet 20-30.000 biler pr. hverdagsdøgn.
Den faktiske trafikafvikling afhænger af mange forhold – herunder også for-
skellige afværgetiltag, der i øjeblikket drøftes med vejmyndighederne. Der vil
være stor variation i forhold til trafikpåvirkninger på de forskellige steder på de
forskellige tidspunkter. Der vil ikke være tale om et ensartet billede i hele peri-
oden.
Jeg kan derfor ikke bekræfte, at der i anlægsperioden kun vil kunne køre 8.000
biler i døgnet på Ring 3.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen