Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1760116_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 479: Spm. om ministeren kan bekræfte, at politiet, da fotovognene ikke holdt på motorvejene men oppe på broer over motorvejene, ud over to personer i fotovognen, havde 10-20 motorcykelbetjente med for at bringe køretøjerne til standsning ved for høj hastighed, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 479 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings-
og Boligudvalg:
”Kan
ministeren bekræfte, at politiet, da fotovognene ikke
holdt på motorvejene men oppe på broer over motorvejene, ud
over to personer i fotovognen, havde 10-20 motorcykelbetjente
med for at bringe køretøjerne til standsning ved for høj ha-
stighed?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Hastighedskontrollen
med de busser, der uretmæssigt har fået
en bøde for at køre over 80 km/t, selvom busserne har haft en
gyldig Tempo 100-tilladelse og dermed været godkendt til at
køre op til 100 km/t på motorvejen, er sket i forbindelse med
politiets Automatiske Trafikkontrol (ATK), hvor kameraerne
er placeret i mobile fotovogne.
Rigspolitiet kan oplyse, at fotovognene som udgangspunkt ik-
ke parkeres på motorvejsbroer, medmindre helt særlige opera-
tive formål nødvendiggør dette. Ved hastighedsovervågning
med fotovogne (ATK) sker der endvidere ikke en efterfølgende
standsning af det målte køretøj, idet den videre sagsbehandling
efter hastighedsmåling og fotografering sker ved automatisk
fremsendelse af bødeforlæg.
Når politiet foretager hastighedsmålinger fra motorvejsbroer,
anvendes i stedet som udgangspunkt manuelt betjent laserud-
styr samt et antal uniformerede motorcykler (stophold) af-
hængig af kontrollens omfang. Ved en målt hastighedsover-
trædelse meldes dette via politiradioen til stopholdet, som her-
efter foretager standsning af det målte køretøj og optagelse af
rapport om forholdet.
Et stophold i forbindelse med hastighedskontrol vil typisk be-
stå af 3-4 uniformerede motorcykler. Et større antal motorcy-
kelbetjente vil have undtagelsens karakter.”
2