Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1760100_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om, hvorfor politiet i marts og april 2017 pludselig begynder at udskrive bøder til busser for at køre for stærkt på de danske motorveje, når busserne rent faktisk ikke kører stærkere end de må med en tempo 100- tilladelse, idet busserne siden 2013 har haft adgang til tempo-100 tilladelser i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 477 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings-
og Boligudvalg:
”Kan
ministeren give nogen forklaring på, at politiet i marts og
april 2017 pludselig begynder at udskrive bøder til busser for
at køre for stærkt på de danske motorveje, når busserne rent
faktisk ikke kører stærkere end de må med en tempo 100- tilla-
delse, idet busserne siden 2013 har haft adgang til tempo-100
tilladelser i Danmark?”
Svar:
I 2013 blev det besluttet at indføre en Tempo 100-ordning for busser i
Danmark, som indebærer, at der kan gives tilladelse til, at særligt godkend-
te busser kan køre 100 km/t på motorvej mod de sædvanlige 80 km/t.
På baggrund af en henvendelse fra Danske Busvognmænd blev Rigspoliti-
et opmærksom på, at der har været en række eksempler på, at politiet har
udstedt bøder til busser, der har kørt mellem 80 og 100 km/t på motorve-
jen, selvom busserne har haft en gyldig tilladelse til at køre 100 km/t.
Det er meget beklageligt, og det skulle ikke være sket.
Rigspolitiet har oplyst, at de fejlagtige bødeudstedelser skyldes, at der i en
periode desværre har været uoverensstemmelser mellem oplysningerne i
politiets systemer og SKATs motorregister, hvor Tempo 100-
godkendelserne er registreret.
Rigspolitiet har endvidere oplyst, at fejlen blev rettet, så snart baggrunden
for fejlen var identificeret, og at det nu klart fremgår af politiets systemer,
hvis en bus har en dansk Tempo 100-godkendelse og dermed er godkendt
til at køre op til 100 km/t.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten er i øjeblikket ved at identificere de sager,
hvor fartbøder er udstedt med urette, så bøderne kan tilbagekaldes og an-
nulleres. Derudover undersøges det, hvor mange bøder der er betalt med
urette, og hvordan proceduren for genoptagelse af disse sager skal være.
Jeg kan i øvrigt henvise til mit brev af 5. maj 2017 til Transport-, Byg-
nings- og Boligudvalget, der er optrykt som udvalgets bilag 306, og til min
mundtlige besvarelse af spørgsmål nr. S 1093 den 26. april 2017 om sam-
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om, hvorfor politiet i marts og april 2017 pludselig begynder at udskrive bøder til busser for at køre for stærkt på de danske motorveje, når busserne rent faktisk ikke kører stærkere end de må med en tempo 100- tilladelse, idet busserne siden 2013 har haft adgang til tempo-100 tilladelser i Danmark, til justitsministeren
me emne.
3