Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1781434_0001.png
MEMO
Til
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Bidrag til spørgsmål 473
Transport DTU
16. august 2017/nipi
Vedr
Fra
Bidrag til besvarelse af spørgsmål 473 vedr. merudgifter til kollektiv trafik i
forbindelse med en generel sænkelse af billetpriserne på 30%.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har bedt Transport DTU om bidrag til besvarelse af
spørgsmål 473:
”Hvor meget vil det koste i årlig i offentlig merudgift, såfremt billetpriserne til den kollektive trafik
generelt sænkes med 30%? Hvis muligt må opgørelsen gerne fordeles på lokal kollektiv trafik
(busselskaber, S-tog, metro og lokalbaner) og på landsdækkende kollektiv trafik (lands- og regional
togtrafik). Det bedes desuden opgjort i umiddelbart merudgift og efter tilbageløb og adfærd.”
Vi benytter de aktuelle tal for billetprovenu samt vurderinger af adfærdsændringer baseret på
Landstrafikmodellen LTM 1.1 til at vurdere konsekvenserne. De umiddelbare provenumæssige
konsekvenser af billetprisnedsættelsen vurderes at ligge på en reduktion på 2,9 mia. kr. årligt og på
2,2 mia. kr. efter korrektion for tilbageløb. Efter langsigtet adfærdsændring vurderes omkostningerne
efter korrektion for tilbageløb at ligge på 1,3 mia. kr. mia. kr. årligt plus eventuelle stigninger i drifts- og
investeringsomkostninger til den kollektive trafik.
Alle priser angives i faktorpriser. Beregningerne repræsenterer ikke en velfærdsøkonomisk
konsekvensberegning (cost- benefit analyse), og der ses således ikke på eksempelvis eksternaliteter
eller brugergevinster.
1. Umiddelbare provenueffekter
De samlede billetindtægter i den kollektive trafik beløb sig i 2016 til ca. 9,5 mia. kr. med følgende
fordeling mellem de forskellige typer af kollektiv trafik
1
:
1
Opgørelserne stammer fra hhv. årsrapport fra DSB og Arriva og Budget for busselskaber samt privatbanerne. Tal fra
trafikselskaberne og privatbanerne er uden offentlige instanser og kontrolafgifter.
Technical University of Denmark
Transport DTU
DTU Management Engineering
Bygning 116B
2800 Kgs. Lyngby
Denmark
Tel
Dir
+45 45 25 48 00
+45 45 25 65 54
[email protected]
[email protected]
www.man.dtu.dk
Fax +45 45 93 34 35
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, hvor meget vil det årligt vil koste i offentlig merudgift, såfremt billetpriserne til den kollektive trafik generelt sænkes med 30 pct., til transport-, bygnings- og boligministeren
1781434_0002.png
2016
Billetindtægter i kollektiv transport
heraf:
busser (trafikselskaber og flextrafik)
S-tog
metro
øvrig togdrift
(*)
(*) DSB fjern- og regionaltog, DSB Øresund, Arriva og privatbaner
9.524
2.777
1.506
883
4.357
mio. kr. andel (%)
mio. kr.
mio. kr.
mio. kr.
mio. kr.
29,2
15,8
9,3
45,8
I de følgende beregninger tages udgangspunkt i, at alle billetpriser i den kollektive trafik reduceres
med 30%, og at omkostningerne til dette skal dækkes af offentlige merudgifter. Omkostninger angives
i 2016-niveau.
En reduktion i billetprisen på 30% giver umiddelbart anledning til et provenutab på 2,9 mia. kr. Tages
der højde for, at forbrugerne bruger denne besparelse på andet forbrug giver dette et tilbageløb i form
af moms og øvrige forbrugsafgifter på 0,6 mia. kr.
2
, hvilket samlet set leder til en offentlig merudgift på
2,2 mia. kr. Fordelingen på typer af kollektiv trafik antages at følge samme fordeling som i
udgangspunktet.
2016
Reduktion af billetindtægter
heraf:
busser (trafikselskaber og flextrafik)
S-tog
metro
øvrig togdrift
(*)
I alt, inklusiv tilbageløb
(*) DSB fjern- og regionaltog, DSB Øresund, Arriva og privatbaner
2.857
833
452
265
1.307
2.209
mio. kr.
mio. kr.
mio. kr.
mio. kr.
mio. kr.
mio. kr.
2
Beregnet ved brug af nettoafgiftsfaktoren=1,325, svarende til afgiftsbelastningen af gennemsnitligt forbrug. Tilbageløb
beregnes udelukkende for husholdninger, og der er derfor korrigeret for, at erhvervsrejser udgør 7,5% af den kollektive transport
(ifølge Transportøkonomiske enhedspriser 1.71).
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, hvor meget vil det årligt vil koste i offentlig merudgift, såfremt billetpriserne til den kollektive trafik generelt sænkes med 30 pct., til transport-, bygnings- og boligministeren
1781434_0003.png
2. Adfærdsændringer
Til vurdering af adfærdseffekter af en reduktion af billetpriserne på 30% benyttes en kørsel på
Landstrafikmodellen, LTM 1.1.
Det antages, at alle billetpriser i den kollektive trafik reduceres med 30%.
3
Dette giver anledning til en
øget efterspørgsel i den kollektive trafik, både målt i antal ture og i personkilometer.
Landstrafikmodellen LTM 1.1 regner i 2010 niveau. Vi har fremskrevet transportarbejdet til 2016
niveau
4
og priserne til 2016 priser.
Årligt
Adfærd
efterspørgsel basis
efterspørgsel v. reducerede billetpriser
Adfærdsændring i %
2016-niveau
personkm
mio.
10.847
13.953
28,6
Det beskrevne scenarie giver altså en stigning i efterspørgslen på 28,6% målt i personkilometer i
kollektiv trafik. Det er værd at bemærke, at Landstrafikmodellen er en langsigtet model (mellemlangt til
langt). Det betyder, at der vil gå nogle år, før de angivne ændringer ventes at slå igennem fuldt ud. På
kort sigt vil effekten være mindre. Det skal også bemærkes, at der er en betydelig usikkerhed knyttet
til størrelsen af denne efterspørgselsændring. Dette skyldes blandt andet, at den relative ændring i
billetprisen er meget stor, hvormed usikkerheden bliver større (da ikke-marginale ændringer er mere
vanskelige at forudsige end marginale ændringer).
Det skal nu vurderes, hvorledes denne ændrede efterspørgsel vil påvirke den årlige offentlige
merudgift.
Dette er imidlertid ikke helt entydigt at besvare, idet det afhænger af en række antagelser. Blandt
andet af, om passagernes valg af billetformer påvirkes og af, hvilke ekstraomkostninger, som den
offentlige merudgift forventes at dække.
3
Det er ikke muligt i LTM at vurdere, om prisreduktionen giver anledning til en ændring i passagerernes valg af billetformer
(f.eks. i retning af færre eller flere periodekort i forhold til enkeltbilletter). Det antages derfor, at de samme valg af billetformer
fastholdes efter prisreduktionen.
4
Fremskrivningen baserer sig på Danmarks Statistiks opgørelse over transportarbejdet i tog (personkilometer). Danmarks
Statistik har ikke en opgørelse over transportarbejdet i busser i de seneste år, og vi benytter derfor væksten i tog som
repræsentation for væksten i al kollektiv transport. Endvidere går Danmarks Statistiks opgørelse kun til 2015, og vi vælger
derfor at sætte væksten til 2016 lige gennemsnittet for de øvrige år. Samlet giver det en vækst fra 2010 til 2016 på 4,2%.
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, hvor meget vil det årligt vil koste i offentlig merudgift, såfremt billetpriserne til den kollektive trafik generelt sænkes med 30 pct., til transport-, bygnings- og boligministeren
1781434_0004.png
Det stigende transportarbejde vil betyde en ekstra indtægt via billetindtægter til udbyderne af den
kollektive trafik (i forhold til situationen uden adfærdsændring). Samtidig kan en markant forøgelse af
passageromfanget også ventes at lede til ekstra omkostninger for udbyderne.
I det følgende vurderer vi adfærdsændringernes betydning for den offentlige merudgift under
specifikke antagelser.
Først ser vi udelukkende på den totale nedgang i passagerindtægterne. Der er således ikke regnet på,
om udbyderne af kollektiv trafik skal have yderligere tilførsel af driftsmidler eller der skal foretages
yderligere investeringer.
Det er som nævnt ikke muligt i Landstrafikmodellen at vurdere, hvorvidt prisreduktionen giver
anledning til ændringer i passagerernes køb af forskellige billettyper. I stedet vurderes effekten på
provenuet under antagelsen, at provenuet pr. passagerkilometer er den samme efter
adfærdsændringen som før.
Årligt
provenureduktion
2016-niveau
mio. kr.
Faktisk provenue
Beregning
Ingen adfærdsændring Med adfærdsændring
2.857
948
Den beregnede provenumæssige reduktion i billetindtægterne, når der medregnes adfærdsændringer
er altså i størrelsesorden 0,9 mia. kr. årligt.
I de ovenstående beregninger er alene medtaget manglende billetindtægter. Der er således ikke
medregnet øgede omkostninger ved den stigende trafik.
En markant forøgelse af antallet af passagerer i den kollektive trafik må som nævnt forventes at
medføre øgede driftsomkostninger og eventuelt øgede behov for investeringer. Vi har imidlertid ikke
aktuelle bekræftede tal for disse omkostninger, og vi kan derfor ikke vurdere størrelsen af denne
merudgift. Sådanne omkostninger må imidlertid skulle lægges oven i konsekvensen for provenu af
adfærdsændringen.
Som følge af reduktionen i billetpriserne i den kollektive trafik kan forventes, at en del af stigningen i
kollektiv transport er overflyttet trafik fra biler. Ifølge LTM 1.1. reduceres antallet af personkilometer i
bil med ca. 1 mia. personkm.
5
:
5
Resultaterne fra LTM 1.1 for biltrafik er fremskrevet med Danmarks Statistiks opgørelse af væksten i transportarbejdet i bil.
Som for kollektiv trafik er der udelukkende statistik til 2015, og vi sætter derfor også her væksten til 2016 lig gennemsnittet for
de øvrige år. Samlet giver det en vækst på 11,1%.
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, hvor meget vil det årligt vil koste i offentlig merudgift, såfremt billetpriserne til den kollektive trafik generelt sænkes med 30 pct., til transport-, bygnings- og boligministeren
1781434_0005.png
Årligt
Overflyttet trafik fra biler
Reduktion i biltransport
Adfærdsændring i %
2016-niveau
personkm
mio.
1.039
1,4
Denne reduktion i antallet af personkilometer i biler leder derfor også til en reduktion i offentlige
indtægter. Ifølge svar til spørgsmål 143 fra Transport-, Bygnings- og Boligudvalget (17. marts 2017)
opgøres de offentlige indtægter pr. personkilometer i bil til 98 øre (i 2015 priser) netto.
6
Samlet giver
dette et manglende nettoprovenu på omkring 1 mia. kr.
Årligt
manglende nettoprovenu ved reduktion i antal passagerkm i bil
2016-niveau
mio. kr.
1.026
Dette manglende provenu lægges oven i de øvrige provenukonsekvenser.
Tilbageløb beregnes i situationen med adfærdsændringer på baggrund af effekten på
husholdningernes fulde besparelse.
7
Dermed udgør tilbageløb en gevinst på 0,7 mia. kr.
Årligt
Tilbageløb i alt ved adfærdsændringer
2016-niveau
mio. kr.
697
Samlet giver dette en offentlig meromkostning på 1,3 mia. kr. årligt i 2016-niveau med fuldt indfasede
effekter. Hertil kommer eventuelle øgede drifts- og investeringsomkostninger til den kollektive trafik.
6
Det vil sige, at man ser på de samlede indbetalinger af moms og afgifter fra bilisterne fraregnet det offentliges udgifter til
Husholdningernes besparelse udgøres af den samlede besparelse på billetter i kollektiv trafik og sparede kørselsomkostninger
personbiler (dvs. drift og vedligeholdelse af veje mv.).
7
i personbil, i alt omkring 2,8 mia. kr. Der er korrigeret for andelen af erhvervstransport i hhv. kollektiv trafik og personbiltrafik (på
hhv. 7,5% og 11,1%).
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, hvor meget vil det årligt vil koste i offentlig merudgift, såfremt billetpriserne til den kollektive trafik generelt sænkes med 30 pct., til transport-, bygnings- og boligministeren
1781434_0006.png
Årligt
2016-niveau
mio. kr.
Samlet offentlig meromkostning ved adfærdsændringer
1.277
heraf:
Reducerede billetindtægter i kollektiv transport
948
Manglende netto-provenu fra personbilkørsel
1.026
Tilbageløb
-697
herudover:
Ekstra omkostninger i kollektiv transport
manglende data
Beregningerne repræsenterer som nævnt ikke en velfærdsøkonomisk konsekvensberegning. Der er
således ikke regnet på eksempelvis konsekvenserne i form af eksterne omkostninger eller eventuelle
tidsgevinster og -tab, ligesom der ikke er regnet på forvridningseffekter.
3. Opsummering
Samlet giver det følgende vurderinger af de offentlige meromkostninger i de forskellige situationer.
Uden adfærdsændringer ligger de umiddelbare provenumæssige tab af billetindtægter på 2,9 mia. kr.
årligt. Korrigeres dette for tilbageløb, uden hensyn til adfærdsændringer i øvrigt, svarer det til 2,2 mia.
kr. Efter langsigtet adfærdsændring bliver de rene provenumæssige konsekvenser en reduktion af
billetindtægterne på omkring 0,9 mia. kr. årligt. Medregnes nu netto-omkostninger ved personbiltrafik
bliver provenueffekten en omkostning på 1,3 mia. kr. årligt inklusiv korrektion for tilbageløb. Hertil
kommer eventuelle øgede omkostninger i den kollektive trafik til drift- og vedligehold og investeringer.
Det bemærkes, som tidligere nævnt, at der er en del usikkerhed knyttet til størrelsen af
adfærdsændringen og de beregnede provenukonsekvenser.
6