Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1757328_0001.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm. om, hvordan ministeren vurderer validiteten og plausibiliteten af de to analyser vedrørende Femern Bælt- forbindelsen, der er udarbejdet af Hans Schjær-Jacobsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1757328_0002.png
såvel Folketingets Finansudvalg som Folketingets Transport-og Bygningsud-
valg den 18. februar 2016.
EY foretog en samlet vurdering af det nødvendige niveau for reserver i budget-
tet for Femern Bælt-forbindelsen. EY vurderede, at en reserve på 7,3 mia. kr.,
svarende til ca. 16 pct., med stor sandsynlighed vil være tilstrækkelig. På bag-
grund af EY’s afrapportering og rapportens konklusioner om reservebehovet i
projektet kunne Femern A/S i februar 2016 fremlægge et samlet opdateret an-
lægsbudget på 52,6 mia. kr. (2015-priser) og en samlet finansiel analyse, hvor
tilbagebetalingstiden for det samlede projekt inklusive de danske landanlæg er
beregnet til 36 år.
Hans Schjær-Jacobsens analyser fører imidlertid til et ganske andet resultat.
Det skyldes, at Hans Schjær-Jacobsens analyser lider af en række væsentlige
mangler. I artiklen ’Construction
and Operation of the Fehmarn Belt Immersed
Tunnel is a High-Risk
Business Case’ fra februar 2017 har Hans Schjær-
Jacobsen set helt bort fra Femern A/S’ seneste anlægsbudget fra februar 2016
på 52,6 mia. kr. (2015-priser). Det kan undre, da artiklen er modtaget af tids-
skriftet den 5. januar 2017, dvs. næsten et år efter offentliggørelsen af Femern
A/S’ seneste budget.
Dernæst har Hans Schjær-Jacobsen
ikke adgang til Femern A/S’ risikoregister.
Som det fremgår af side 67 i EY’ s rapport,
er det centralt for at opnå et godt
estimat ved brug af Monte Carlo-simuleringer, at alle risici er identificerede og
kvantificerede så præcist som muligt. Det har Hans Schjær-Jacobsen i sagens
natur vanskeligt ved at gøre. Samtidig anser Hans Schjær-Jacobsen i sine ana-
lyser konsekvent
Femern A/S’ forudsætninger i de finansielle analyser for at
være såkaldt best case.
Endelig ser Hans Schjær-Jacobsen fuldstændig bort fra realrenten i sine vurde-
ringer af projektet. Der er i de finansielle analyser forudsat en realrente på 3
pct. p.a. Femern A/S oplyser, at udviklingen i realrenten betyder, at lån i dag vil
kunne optages til en realrente tæt på nul pct. p.a. Femern A/S oplyser videre, at
hvis lånene kan optages til en realrente på 2 pct. p.a., vil tilbagebetalingstiden
kunne forkortes med ca. 8 år.
Som følge af den politiske aftale af 4. marts 2016 er anlægsarbejdet med ud-
bygningen af Ringsted-Femern Banen igangsat på strækningen Ringsted-
Nykøbing F. A/S Femern Landanlæg, der i henhold til lov om anlæg og drift af
en fast forbindelse over Femern Bælt med til hørende landanlæg i Danmark er
bemyndiget til at anlægge og drive de danske landanlæg til Femern Bælt-
forbindelsen, er derfor i gang med at rentesikre de nødvendige lån til finansie-
ring af de igangsatte anlægsarbejder. Det sker til en realrente tæt på nul pct.
p.a.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm. om, hvordan ministeren vurderer validiteten og plausibiliteten af de to analyser vedrørende Femern Bælt- forbindelsen, der er udarbejdet af Hans Schjær-Jacobsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1757328_0003.png
For så vidt angår den forventede vejtrafik på Femern Bælt-forbindelsen, gen-
nemførte COWI i efteråret 2015 en ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen
for Femern Bælt-forbindelsen. Efter en grundig gennemgang af metode, forud-
sætninger, antagelser og beregninger, der er lagt til grund for trafikprognosen,
var COWI’s konklusion,
at
”trafikprognoserne er et realistisk bud på, hvor me-
get trafik der kan forventes på en fast Femern Bælt-forbindelse. Der er intet,
som tyder på, at prognoserne systematisk overvurderer det totale trafikom-
fang”.
For så vidt angår EU-støtte
til projektet, er der i Femern A/S’ finansielle analy-
se fra februar 2016 forudsat en EU-støtte på i alt 5,8 mia. kr. til sænketunnelen
og de danske landanlæg. Der er således ikke forudsat en EU-støtte på 10,3 mia.
kr., som Hans Schjær-Jacobsen angiver med reference til den finansielle analy-
se fra november 2014. I 2015 blev sænketunnelen tildelt en EU-støtte på knap
4,4 mia. kr.
Der henvises i øvrigt til L141, Bilag 8.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen