Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1690606_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. november 2016
2016-5097
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 12. oktober 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del 46), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 46:
Ministeren bedes redegøre for, hvad udrulning af Signalprogrammet har af
økonomiske konsekvenser for privatbanerne og de øvrige togoperatører ud over
DSB i forhold indretning af toge med ny teknologi og ny software, uddannelse
af personale til håndtering af ny teknologi m.m.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Banedanmark udlåner vederlagsfrit det signal- og radioudstyr, der installeres i
tog, som anvendes til offentlig service trafik.
Banedanmark kompenserer jernbanevirksomhederne for udgifter til blandt
andet projektledelse, deltagelse i forberedelse af og tilsyn med installation af
udstyret i togene og uddannelse af personale. Ses der bort fra DSB er der afsat
midler i Signalprogrammet til kompensation i størrelsesordenen 75 mio. kr.
(2016-priser). Det endelige beløb vil kunne opgøres, når der er underskrevet
aftaler med alle jernbanevirksomheder.
Jernbanegodsvirksomheder skal selv afholde deres udgifter i forbindelse med
overgangen til nye signalsystemer. Der er til EU-Kommissionen notificeret en
støtteordning, som giver mulighed for, at jernbanegodsvirksomhederne kan få
refunderet op til 50 pct. af deres udgifter til indkøb og installation af ombordu-
dudrustning inklusiv en komponent, som sikrer, at toget kan køre på baner
med det nuværende togkontrolsystem. Den ydede kompensation kan maksi-
malt udgøre 1,2 mio. kr. til design og installation i det første lokomotiv af en
given type (first of class) og maksimalt 500.000 kr. til installation i de efterføl-
gende lokomotiver af samme type (serial roll-out). Der blev med den politiske
aftale om En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv. af 21. marts 2013
afsat 56,8 mio. kr. (2016-priser) til dette formål. EU-Kommissionens sagsbe-
handling af notifikationen er endnu ikke afsluttet.”
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvad udrulning af Signalprogrammet har af økonomiske konsekvenser for privatbanerne og de øvrige togoperatører ud over DSB i forhold indretning af toge med ny teknologi og ny software, uddannelse af personale til håndtering af ny teknologi m.m., til transport- og bygningsministeren
1690606_0002.png
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt