MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. august 2017
2017-2488
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. april 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 458:
Ministeren bedes kommentere på artikel ” Tysk stramning for weekendhvil” i
Transporttidende, udgivet d. 4. april 2017 (www.transporttidende.dk). Ministe-
ren bedes herudover redegøre for de danske regler på området samt oplyse, om
ministeren vil tage initiativ til en ændring af de danske regler, så de vil svare til
reglerne på området i Tyskland, Frankrig og Belgien.
Svar:
Forhold vedrørende chaufførers hviletider reguleres af køre- og hviletidsfor-
ordningen
1
, som er umiddelbart anvendelig i medlemsstaterne. Det er således
besluttet på EU-plan, hvornår og hvor lange hvil chauffører skal afholde.
Det fremgår af køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, at reducerede
ugentlige hviletider, der tages borte fra hjemstedet, kan tilbringes i køretøjet,
hvis dette er udstyret med passende sovefaciliteter til hver fører, og køretøjet
holder stille.
Køre- og hviletidsforordningen indeholder imidlertid ikke specifikke regler om,
hvor eller hvordan en regulær ugentlig hviletid kan afholdes.
Reglen fortolkes i Danmark således, at føreren ikke må tilbringe en regulær
ugentlig hviletid i køretøjet.
Overtrædelse af køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 6 og 8, straffes i
medfør af færdselsloven med bøde. Der foreligger dog ingen praksis for, hvor
stor bøden ville være.
Med hensyn til håndhævelsen af forbuddet er der indhentet bidrag fra Justits-
ministeriet, der oplyser følgende udtalelse fra Rigspolitiet:
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006
om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport.
1