Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1779377_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. august 2017
2017-2488
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. april 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 458:
Ministeren bedes kommentere på artikel ” Tysk stramning for weekendhvil” i
Transporttidende, udgivet d. 4. april 2017 (www.transporttidende.dk). Ministe-
ren bedes herudover redegøre for de danske regler på området samt oplyse, om
ministeren vil tage initiativ til en ændring af de danske regler, så de vil svare til
reglerne på området i Tyskland, Frankrig og Belgien.
Svar:
Forhold vedrørende chaufførers hviletider reguleres af køre- og hviletidsfor-
ordningen
1
, som er umiddelbart anvendelig i medlemsstaterne. Det er således
besluttet på EU-plan, hvornår og hvor lange hvil chauffører skal afholde.
Det fremgår af køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, at reducerede
ugentlige hviletider, der tages borte fra hjemstedet, kan tilbringes i køretøjet,
hvis dette er udstyret med passende sovefaciliteter til hver fører, og køretøjet
holder stille.
Køre- og hviletidsforordningen indeholder imidlertid ikke specifikke regler om,
hvor eller hvordan en regulær ugentlig hviletid kan afholdes.
Reglen fortolkes i Danmark således, at føreren ikke må tilbringe en regulær
ugentlig hviletid i køretøjet.
Overtrædelse af køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 6 og 8, straffes i
medfør af færdselsloven med bøde. Der foreligger dog ingen praksis for, hvor
stor bøden ville være.
Med hensyn til håndhævelsen af forbuddet er der indhentet bidrag fra Justits-
ministeriet, der oplyser følgende udtalelse fra Rigspolitiet:
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006
om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport.
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Tysk stramning for weekendhvil i Transporttidende, udgivet den 4. april 2017, til transport-, bygnings- og boligministeren
1779377_0002.png
”Rigspolitiet
har forstået spørgsmålet således, at det vedrører politiets kontrol
med, om chauffører afholder deres regulære ugentlige hviletid på 45 timer i
køretøjet.
Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at hvis der i forbindelse med politiets
kontrol af et køretøj opstår mistanke om, at føreren har afholdt en regulær
ugentlig hviletid i køretøjet i strid med køre- og hviletidsbestemmelserne, vil
der blive indledt en efterforskning, som f.eks. kan indebære afhøring af chauf-
føren.
Det bemærkes imidlertid, at politiets kontrol med køre- og hviletidsbestemmel-
serne generelt prioriteres således, at indsatsen i første række retter sig mod de
typer af overtrædelser, som har færdselssikkerhedsmæssig størst betydning.
Reglen om, at den regulære ugentlige hviltid ikke må afholdes i køretøjet, har
efter Rigspolitiets opfattelse ikke væsentlig betydning i forhold til færdselssik-
kerheden.
Samtidig bemærkes, at det vil være forbundet med betydeligt forbrug af res-
sourcer mere systematisk at kontrollere, om chaufører afholder deres regulære
ugentlige hviletid i køretøjet, idet dette som udgangspunkt vil kræve længere
tids observation mod køretøjet.”
Indførsel af en skærpet sanktion for afholdelse af det regulære ugentlige hvil i
køretøjet vil ikke ændre de håndhævelsesmæssige vanskeligheder, der er for-
bundet med et sådant forbud.
Man kan godt fastlægge et bødeniveau for afholdelse af det regulære ugentlige
hvil i førerhuset, der er på niveau med det, der ses i f.eks. Tyskland, hvor der
kan gives bøder på op til 500 euro til chaufføren og 1500 euro til virksomhe-
den. Et højt bødeniveau vil dog ikke i sig selv ændre de vanskeligheder, der er
forbundet med håndhævelsen af et sådant forbud.
Afslutningsvis vil jeg henlede opmærksomheden på, at EU-kommissionen i
vejpakken fra 31. maj 2017 foreslår, at køre- og hviletidsforordningens be-
stemmelser om ugentligt hvil præciseres således, at det fremgår af forordnin-
gen, at det regulære ugentlige hvil ikke må afholdes i førerhuset. Det er i tråd
med den måde, forordningen allerede fortolkes på i Danmark.
Som det formentlig er spørgeren bekendt har jeg inddraget transportordførerne
i drøftelser af Kommissionens forslag som led i de kommende forhandlinger
om vejpakken.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen